Gå til innhold

Dell pc låser seg/fryser , haster

Anbefalte innlegg

hei,

min bror har en p4 1,6ghz dell pc som er ca et år, den har funka utmerket helt til i går kveld da den låse seg mens han spilte, alt liksom frøs så han slo av pc for han skulle legge seg. Dagen etterpå komhan hjem fra skolen, fyrte opp cs og pcen låste seg med en gang han hadde starta. Jeg skulle se på den, og da låse den seg i oppstarten. reboot masse, til slutt kom jeg inn i windows. Da jeg skulle ta til og installere adaware reboota pcen. Andre gang skulle jeg inn på en nettside ,da låst pcen seg igjen(den frøs liksom igjen). Jeg tok ut hd putta den i min pc og formaterte den. Putta den inn i hans og tok til og skulle installere windows, da klikka den før jeg liksom kom skikklig i gang.

Det første jeg tenkte på når pcen begynnte å fryse var at den kanskje var varm , men kjølinga har jo funka fett i ett åt og alle viftene går som de alltid har gjordt.

Er det noen som vet hva det er?

Hilsen Emil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke utenkelig at det er en hardware feil, f.eks. strømforsyningen. Siden du har en PC selv, så kanskje dere kan kryssbytte noen komponenter for å finne ut hva som virker/ikke virker.

1. Koble fra alt i din brors PC som du ikke må ha for å komme inn i bios: Harddisker, CD spiller/brenner, diverse PCI kort. Hvis det går bra, så kan du plugge i harddisken og boote.

2. Hvis ikke dette går, sjekk minnet. Er det to moduler, ta ut den ene.

3. Som noen andre har nevnt, sjekk at grafikkort står godt fast. De har en lei tendens til å løsne. Ta det helt ut og trykk det solid på plass igjen.

4. Hybelkaniner bør høflig henvises til andre steder enn kabinettet, men jeg tror neppe de forårsaker problemene. Vær ytterst forsiktig hvis du bruker støvsuger.

5. Hvis du ikke kommer noen vei, så kan du jo teste hva som virker, i din PC: harddisker, CD spiller/brenner, grafikkort, PCI kort etc.

All mekking inne i PC fordrer selvsagt at PCen er av og power kabelen tatt ut. Ta på kabinettet før du rører noen deler (for jording).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...