Gå til innhold

[Løst]Spørsmål om et ingeniørstudium på Høgskolen i Sør-Trøndelag

Leper

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et muligens dumt spørsmål. Jeg skal gå Informatikk på Hist, og trodde dette var et ingeniørstudium. Men nå når jeg ser på oversikten, fins det et som heter dataingeniør. Jeg lurer rett og slett på om jeg kan klassifiseres som en ingeniør når jeg er ferdig utdannet?

Om noen også har en god beskrivelse av forskjell mellom Ingeniør og sivil-ingeniør så hadde det vært fortreffelig.

Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke til HiST eller studiene der, så uttaler meg på generelt grunnlag.

Typiske (sivil)ingeniørstudier innen data har mer/tyngre matematikk, fysikk og kjemi enn informatikkstudier. Jobbmarkedet etter begge typer studier er stort sett de samme. Det bygger vel så mye på valg av fag du har gjort underveis og resultater. Mange med informatikkutdannelse har stillinger med ingeniørtittel (avdelingsingeniør, overingeniør eller senioringeniør innen f.eks. IT-drift). Tittelen er litt utvannet for å si det sånn.

Hvis du vil bytte over til ingeniørstudiet, så ville jeg tatt kontakt med HiST for å høre hva slags ordninger de har. Typisk kan man søke om overgang til andre semester. Du bør isåfall velge avansert matematikk i første semester om du har mulighet til det.

Forskjell mellom ingeniør og sivilingeniør-titlene er at ingeniør tilsvarer 3 år med studier, mens sivilingeniør tilsvarer 5 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...