8086 Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Jeg vurderer å kjøpe meg en Mac nå, og har tidligere brukt en MacBook en ukes tid. I løpet av den tiden greide jeg ikke å venne meg helt til det nye tastaturet og det at alle hurtigtastene ikke fungerte. Riktignok forstod jeg kjapt at Alt-Tab fort ble til Cmd-Tab o.l., men mange andre hyppig brukte snarveier fungerte ikke, og jeg greide ikke å være like effektiv i Mac OS X som i Windows/Linux. Macbooken ble returnet ved ukesslutt. Men nå vurderer jeg overgang igjen, og tenkte å høre fra dere som har brukt Mac en stund. Er det mulig å nesten bare bruke tastatur som Mac bruker (med unntak av nettlesing og bilderedigering), eller er det bare en våt drøm i GUI-land? Finner man etterhvert igjen alle hurtigtastene eller må man som Mac bruker regne med å bruke Mus i minst 50% av tiden? Hilsen en som nesten aldri er i nærheten av musa si, og er veldig glad i terminalen Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Finnes veldig mange muligheter for hurtigtaster, ctrl(mulig det er cmd, som standard) + mellomrom så får du opp spotlight som er et veldig bra søkeprogram, som finner programnavn, eller innhold i filer, alt etter hva som passer deg. Ellers er mange windows hurtigtaster like med forbehold om at "cmd" benyttes i stedet for "ctrl" eks "cmd" + "c" for kopiering. flere hurtigtaster sees på "systemvalg" -> "Tastatur og mus" -> "Tastatursnarveier". Håper dette kan hjelpe deg litt på vei! Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 (endret) Føler at jeg bruker musen veldig lite. Med verktøy som Quicksilver, Textexpander, Coversutra o.l. er det ytterst lite jeg vender fingerspissene ned til museflaten for bevege på pila, det er mest i Photoshop, Logic o.l. det blir brukt. Som St. Anders har man også veldig lett til å tegne egne snarveier i enkelte program i tillegg til de som eksisterer allerede for å gjøre bruken av tastaturet enda mer effektiv. Det tar som oftest lengre tid til å sette seg inn i et musløst brukermønster, så gi det over en uke i det minste. Endret 7. august 2009 av Trynemjoel Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Alt+F2 eller hva det nå en under default under OS X burde jo funke. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 For å utdype Trynemjoel litt: Quicksilver gjør at du kan åpne programmer, bytte mellom programmer og en hel del andre ting uten å bruke musa. For de av oss som er litt drevne innen det å lage oss en god workflow, er Quicksilver uunværlig! Sjekk www.blacktree.com , der har du hjemmesidene. På mitt oppsett har jeg fjernet alle applikasjonene fra docken og satt den til auto-hide. Sparer en del skjermplass når man uansett bruker Quicksilver til å åpne/bytte. Lenke til kommentar
Sonsol Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Quicksilver er elsk. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Du kan bruke mus til mye. Men, og dette er kritisk for mange – tastatursnarveier av typen en har i Office 2003 for Windows finnes ikke i Mac-versjonene, ei heller i iWork. Er du typen som åpner Visual Basic Editor i Excel med alt-t-m-v får du en negativ overraskelse. (Får vel to negative overraskelser – siden Office 2008 ikke støtter VB. ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå