Black Star Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 (endret) For en stund siden bestemte jeg meg for å sette i gang et nytt prosjekt. Jeg er fullt klar over at dette kan bli et evighetsprosjekt, men skitt la gå. Jeg skal lage den ultimate støydempede, og helst virtuelt lydløse, PC'en uten at det går ut over ytelse i særlig stor grad. Og jeg mener jeg har kommet et godt stykke på vei. Hvis noen andre vil yte godt av mine erfaringer, er det bare å lese videre. Vil gjerne ha tips til forbedringer og hvordan jeg kommer enda lenger mot mitt mål. Pr. i dag er jeg veldig fornøyd med resultatet, men det er alltid rom for forbedringer. Det jeg har handlet og skrudd sammen så langt er: Kabinett: Antec P182B Gun Metal Black (søk på "Antec P182B") Kabinett med støyisolerende vegger, og diverse egenskaper for å minske vibrasjoner fra f.eks harddisker. Har også rom bak hovedkortvegg for kabelruting for å unngå at kabler minsker luftflyt inne i kabinettet. Strømforsyning: Corsair Powersupply 620W 120mm vifte. Lydløs ved idle, har enda ikke hørt støy ved load (men ikke kjørt load over lange perioder enda) Hovedkort ASUS P5Q-E Hovedkort for socket 775, med passiv kjøling CPU: Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz CPU'en i seg selv lager jo ikke støy, men denne kjøles mer enn bra nok av kjøleren jeg har kjøpt til. CPU-kjøler: Thermalright Ultra 120 extreme Diger kloss av en CPU kjøler, uten vifte. Vifter finner du nederst på "handlelisten" Skjermkort: HIS Radeon HD 4670 Passivt kjølet skjermkort Harddisk: Samsung SpinPoint F1 1TB Harddisk med lavt støynivå Harddiskkabinetter for støydemping og kjøling: Scythe Quiet Drive, HDD Noiseless Case Kjøler og demper støy og vibrasjoner fra harddisker Minne: Corsair TWIN2X PC6400C4DHX DDR2 4GB KIT Med passiv kjøling for å forhindre at load og høy temperatur inne i kabinettet reduserer ytelse. Kabinett, og CPU-vifte: Nexus 120mm Real Silent Vifte, 3 stykker (evt.flere ved behov). Disse er oppgitt til 22,8db, men lager betraktelig mindre lyd enn Papst viftene til mitt forrige kabinett som var oppgitt til 12db Så skrus alt sammen: Jeg satt Samsung harddisken og en Seagate disk jeg allerede hadde i mitt eie, inn i harddiskkabinettene, byttet ut viftene i kabinettet med Nexus-vifter (kabinettviftene er absolutt ikke ille, men Nexus-viftene er bedre), satt en Nexus-vifte på CPU kjøleren, og skrudde alt sammen. OBS! Jeg har satt minnet i minnebank B. Grunnen var at det var liten klaring mellom skjermkortets kjøleribber og minnet om de satt i minnebank A. Tror ikke dette skal ha noe å si for ytelsen. CPU kjøleren, tross størrelsen, fikk fint plass og krasjer ikke i noen komponenter på hovedkortet. Hovedkortet klarer også fint tyngden av denne. Selv om det er plass til flere vifter i kabinettet, har jeg én vifte foran som drar luft inn, og én bak som drar den ut. I tillegg drar jo strømforsyneren luft ut, men den står i en "lukket" avdeling nederst i kabinettet for å forhindre at dens varme kommer inn til de andre komponentene. Her står også den ene harddisken, og viften fra strømforsyneren drar luft fra fronten slik at den går over harddisken før den kjøler strømforsyneren. Harddiskkabinettene må stå mer eller mindre løst inne i kabinettet, da det er små muligheter til å skru de fast. Man får kanskje gjort det i 5,25" plassene, men da må de stå så langt bak at det blir plundrete å koble til S-ATA og lignende på hovedkortet. Jeg har to harddisker, en står løst i en 5,25" plass, en annen nederst foran strømforsyneren. Det fungerer fint, ettersom maskinen naturlig nok er stasjonær. Resultatet, støy og temperaturer: Etter å ha skrudd sammen disse delene, ble jeg positivt overrasket over hvor lite (ingen) lyd jeg hører fra CPU vifta, strømforsyneren og Nexus-viftene. Jeg ble imidlertid skuffet over harddiskkabinettene. Disse har liten effekt på støy, men mulig de har positiv innvirkning på temperatur. Jeg får imidlertid ikke lest av harddisktemperaturen med Speedfan av en eller annen grunn. Temperaturer ellers i datamaskinen er som følger etter at den har stått på et par timer i et rom på 26 grader, med lite load: System - 38C CPU - 25C AUX - 27C Core 0 - 33C Core 1 - 33C Faktisk kan jeg slå av viften på CPU kjøleren, og den fungerer greit som en passiv kjøler. Men dette gjør du på egen risiko. CPU temperaturen (Core 0 og 1) går da opp ca 10 grader, og ved normal load (DVD shrink) gikk de sakte opp til ca 50-55 og holdt seg der i 10 minutter før jeg satte på vifta igjen. Men vifta lager null lyd, så jeg ser ingen grunn til å slå den av. Har ikke forsøkt å slå av alle vifter og kjøre maskinen på full load vifteløst enda for å se hvordan det går, men jeg ser ingen grunn til det da viftene pr. i dag overdøves fullstendig av harddiskene, evt. lager ingen lyd. Kanskje jeg prøver det om jeg eliminerer harddiskstøyen en gang i fremtiden. Hva nå? Det som lager mest lyd nå, er utvilsomt harddiskene. Seagate-disken er verstingen av disse da den lager vibrasjoner som forplanter seg i kabinettet. Fra Samsungen hører jeg et svakt sus om kabinettet er åpent, men mulig den blir borte når jeg lukker kabinettet. Får ikke sjekket nå, da Seagate'n overdøver. Fra begge hører jeg svak knatring ved jobbing. Neste steg er da altså å redusere/eliminere denne støykilden. Hvordan? Jeg kan bytte ut Seagate-disken med en Samsung, eller jeg kan gå enda mer drastisk til verks. Alternativet er å gå til innkjøp av et par-tre 2,5" disker, sette disse inn i en støydemper for 2,5" disker, og disse igjen inn i en demper for 3,5". Det er visst praktisk mulig. Da skal de visstnok bli fullstendig lydløse. Et annet alternativ er å gå til innkjøp av en SSD/Flash-disk til operativsystemet, og sette en filserver et annet sted i leiligheten. Men det blir straks mer jobb. Innspill, råd og tips tas mot med takk. Kommentarer og spørsmål er også hjertlig velkomne. Jeg oppdaterer ved endringer, nye innkjøp eller nye erfaringer Takk til de som hjalp meg med å komme frem til endelig handleliste i en tidligere tråd jeg ikke finner igjen akkurat nå. Endret 7. august 2009 av Super8 Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 SSD er obligatorisk ved et "lydløst" oppsett. Har du viftestyring, eller merker du ikke noe som helst støy fra viftene? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. august 2009 Forfatter Del Skrevet 8. august 2009 (endret) SSD er obligatorisk ved et "lydløst" oppsett. Har du viftestyring, eller merker du ikke noe som helst støy fra viftene? Etter litt fikling for å fjerne vibrasjoner fra harddisken, må jeg innrømme at jeg hører vifta bak i datamaskinen. Om jeg går for SSD, vil nok denne vifta lage såpass mye lyd i forhold at den blir et irritasjonsmoment. Ikke at den er irriterende høy, men det ultimate målet er jo nettopp lydløst Det er uansett ikke viftene som lager det meste av lyden, men luften som treffer "hindringer" som viftegrillen bakerst i maskinen. Kan vel kanskje skjære bort denne med en stikksag eller lignende? Jeg kan nok fint slå den av, og da er det så vidt jeg kan høre CPU vifta og frontvifta om jeg eliminerer HDD-støy. Temperaturen med alle viftene av, er nok levelig for CPU'en så lenge jeg ikke går for full load i lengre perioder, men det blir kanskje litt for varmt for harddiskene. Med SSD vil vel varmeutviklingen fra harddiskene bli mindre, og de tåler kanskje varme bedre enn vanlige harddisker også? Jeg har ikke noen form for viftestyring, men disse viftene er nok så stillegående som man kan få de til å være. Endret 8. august 2009 av Super8 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Når det gjelder magnetiske harddisker lønner det seg å anskaffe de du kan stille AAM på. Seagate har blokkert AAM tool setting. Stille ned AAM reduserer betraktlig denne lesearm bevegelses knatringen som mange synes er irriterende. Ikke helt nye HDD med her man man kan se trenden : http://www.silentpcreview.com/article29-page2.html Samsung ++ , WD Green Power ++ etc Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. august 2009 Forfatter Del Skrevet 8. august 2009 Interresant artikkel, syar2003. Blir vel til at jeg går for 2,5" disker, i et støydempende kabinett, som igjen legges i et støydempende kabinett for 3,5". Kanskje jeg blir fornøyd da Viftene vil nok uansett overdøve dette. Dermed blir SSD blir bortkastet i og med at det blir mye dyrere, spesielt ettersom jeg for tiden har 2TB lagringsplass... og jeg vil gjerne ha noe lignende den mengden. Kommer det 2,5" disker på 750GB snart, så blir det vel to av disse tenker jeg Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Det har allerede kommet WD Debuts 750GB And 1TB 2.5" Scorpio Blue HDDs Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. august 2009 Forfatter Del Skrevet 8. august 2009 Det har allerede kommet WD Debuts 750GB And 1TB 2.5" Scorpio Blue HDDs Ooohhh... 1TB 2,5". Nå begynner det å ligne noe Da var det bare å vente på at en eller annen seriøs nettsjappe får den inn på lager da. Spennende å se hvor mye de koster. Tipper et par tusen til å begynne med. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 (endret) Iflg prisguiden ligger 1TB utgaven på 18-1900,- og 750GB utgaven rundt 1200,- https://prisguiden.no/vis_kategori....ering=hits+DESC Endret 8. august 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. august 2009 Forfatter Del Skrevet 8. august 2009 Det står at de har en form factor på 12,5mm, og ikke 9,5. Hvilken praktisk betydning vil det ha, og vil de passe i disse? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 (endret) Er i laptopper man får problemer med 12.5mm 2.5" disker. Støyboksen du linker til er 25mm høy (se bilde) og det ser ikke ut til å massevis av plass , så det skal ikke være noe problemer (ikke at jeg egentlig tror at du trenger en slik) Bilde link: ftp://scythe-eu.com/High%20Resolution%20I...ve-2_5-Open.jpg Endret 8. august 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Gjetter på at du allerede vet om SPCR? Om du ikke gjør det så er det den eneste siden på hele verdensveven som kan noe om stille datamaskiner. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. august 2009 Forfatter Del Skrevet 8. august 2009 Er i laptopper man får problemer med 12.5mm 2.5" disker.Støyboksen du linker til er 25mm høy (se bilde) og det ser ikke ut til å massevis av plass , så det skal ikke være noe problemer (ikke at jeg egentlig tror at du trenger en slik) Mulig jeg ikke trenger det, men har veldig lyst på det Prøver å dytte de inn i en slik kasse. Om det skulle være at jeg hører den minste lyd fra de da, så dytter jeg den kassa inn i en kasse beregnet på 3,5". Skal visstnok være plass. Jeg har jo allerede de store kassene til mine 3,5" disker så kan jo bruke de til et eller annet. Regner med at jeg med det oppsettet er kvitt lyd fra harddiskene. Da gjenstår viftene. Regner med at jeg kan kjøre systemet vifteløst vinterhalvåret så lenge jeg ikke presser systemet. Men det gjenstår jo å finne ut av om det er trygt eller ikke. Alternativt om det er en måte å få viftene til å starte over x antall grader, og stoppe under x antall grader. Kjøre vifteløst med sidepanelet fjernet? Da blir det jo ikke varmere inne i kassen enn romtemperatur ihvertfall? Gjetter på at du allerede vet om SPCR? Om du ikke gjør det så er det den eneste siden på hele verdensveven som kan noe om stille datamaskiner. Var innom der etter en link fra syar2003 mtp harddisker. Skal lese litt nøyere der en gang jeg har tid Og nei, jeg er ikke helt støyallergiker, men gøy å ha et prosjekt og se hvor bra man får det Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Hva med å prøve gummistrikk-oppheng på Seagate disken? (skulle vel egentlig prøvd det sjøl også, for har en disk liggende her med selvsamme rotasjons-whining som du beskriver) Skal ligge endel gamle tråder om det med tips & DIY "et eller annet sted" Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. august 2009 Forfatter Del Skrevet 8. august 2009 Hva med å prøve gummistrikk-oppheng på Seagate disken? (skulle vel egentlig prøvd det sjøl også, for har en disk liggende her med selvsamme rotasjons-whining som du beskriver) Skal ligge endel gamle tråder om det med tips & DIY "et eller annet sted" Den er satt inn i et eget kabinett for å dempe vibrasjoner og støy fra rotasjon og lesing. Det hjalp dessverre ikke på langt nær så mye som jeg hadde håpt. Men jeg la et mykt materiale under harddiskkabinettet, og har blitt kvitt vibrasjonsstøyen ihvertfall, like mye som ved strikkoppheng, men med større reduksjon i rotasjon og lesestøy enn ved strikkoppheng. Uansett er det allikevel harddiskene som støyer mest, så neste punkt er å eliminere den støykilden ved å kjøpe 2,5" disker og passende kabinett Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 (endret) Den er satt inn i et eget kabinett for å dempe vibrasjoner og støy fra rotasjon og lesing. Det hjalp dessverre ikke på langt nær så mye som jeg hadde håpt. Kan underskrive på det samme. Jeg forsøkte også å putte den plagsomme disken i (Scythe) Quiet Drive, videre delvis støydempet kabinett, deretter kabinettet inn i forholdsvis støydempet underskap, uten særlig virkning. Disker med denne rotasjons-whiningen/dure-ulyd er åpenbart noe av det værste en kan komme bort i. De mer velkjente, klassiske "snatrelydene" man tidvis opplever på diverse harddisker er bare koselig & sjarmerende i forhold. En annen sær karakteristik ved rotasjonsulyd, er at det høres værre(tydligere) på litt avstand, f.eks. i andre enden av rommet man er i, enn om man dytter øret inntil disken. I mitt tilfelle hadde jeg (dum som jeg var) kjøpt disken å bare latt den ligge der ubrukt altfor lenge til at jeg synes det var rimelig å reklamere. Men på en annen disk jeg nylig kjøpte, hvor jeg oppdaget/gjenkjente issuet med én gang, var jeg kjapp med å benytte reklamasjonsretten på. (Fikk tilsendt en ny disk(og annet merke) uten diskusjoner) Endret 8. august 2009 av Mekkus Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. august 2009 Forfatter Del Skrevet 9. august 2009 Ja, jeg er overrasket over hvor mye sus, vibrasjoner og knatrelyder denne Seagate-disken lager i forhold til Samsungen, til tross for at de har samme rpm (7200) og størrelse (1TB). Har tidligere vært veldig fornøyd med Seagate når det kommer til lydnivå, så ble skuffet. Men benyttet meg heller ikke av angreretten da jeg trodde det var pga størrelsen at de måtte gjøre ting annerledes så støyen ble mer markant. Men... hvis jeg nå går for 2,5", så slipper jeg antakeligvis det problemet. Har faktisk bestilt to kabinetter til disse nå, da Netshop bare hadde et par stykker igjen. Så da er det bare å vente til 1TB 2,5" blir tilgjengelig Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 btw, får imidlertid ikke lest av harddisktemperaturen med Speedfan av en eller annen grunn. DiskCheckup, fungerer utmerket hos meg http://www.passmark.com/products/diskcheckup.htm (etter innstallasjon, -klikk/merk aktuell disk, se under Smart Info tab, linje C2) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. august 2009 Forfatter Del Skrevet 9. august 2009 Speedfan har plutselig begynt å lese av HDD-temperaturen, uten at jeg gjorde noe spesielt. Plutselig poppet de opp som HD0 og HD1 Ligger på hhv 33 (Samsung) og 38 grader (Seagate) akkurat nå. Lenke til kommentar
Zelkin Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 (endret) silentpcreview.com anbefaler Samsung F2. I mitt oppsett har jeg tenkt på en Intel Gen 2 SSD(kanskje 2 senere) som OS/spill disk, og en F2 i idle for musikk, film osv. Når du først hører på musikk/ser film hører man ikke disken uansett. Har lenge lurt på den scythe HDD silencern du har testet. Ble jo svært usikker nå da... Denne posten er iaf genial. Jeg er også støy allergisk. Tips og triks er alltid hyggelig lese stoff! Keep em up! Endret 11. august 2009 av Zelkin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå