Gå til innhold

Ny Linux bruker - Hvilken distro?

Anbefalte innlegg

Hei,

skal (endelig?) innstallere linux på server/mamma/backup pc'en.

Kriterier:

[*]Må kunne innstalleres over nettverk

[*]Skal være så brukervennlig som mulig (vant med windows) - er forberedt på å lese litt how to's

[*]Skal kunne kjøre Microsoft Office (Pga jobb, ikke si openoffice..) (Wine hjelper her? Hvor får jeg tak i det?)

[*]Skal kjøre Raven Shield dedicated server (Linux stand alone er på vei)

[*]Skal kjøre ftp server (forslag)

[*]Kreve mindre ressurser enn win 2000 SP3 selv i X.

[*]Se litt bra ut :wink:

[*]Muligens kjøre en enkel IRC bot (forslag?)

Hvilken distro passer best for meg? Kom gjerne med fordeler/ulemper ved distroen! (størrelse på filer har ikkenoe å si)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, må jo først si at OpenOffice er kompatibelt med det meste av MS Office produkter, både inn og ut, men om du vil kjøre office må du nok kjøpe Cross-Over office....

Mange sier at mandrake er et godt første valg. Med KDE som standard wm, burde bruker vennligheten være på plass.

Les litt i faqen, og søk litt. Finnes 10000 poster som denne :roll:

Lykke til videre

Lenke til kommentar

Hei! Takk for svar!

Det er ikke snakk om kompatibilitet, men grensesnittet.

crossover office, hva er det for noe? Hvor kjøper man det? Trodde det meste av linux software var opensource? jaja..

KDE som standard wm? hææ? (ny med linux :))

noen som har noen grunner til at jeg ikke bør gå for mandrake

Ang hvor man får tak wine, et bra ftp server prog og IRC bot - Hvor får man det? :o

Vet ikke hvor "skreddersydd" disse distroene er, og hvis de er relativt skreddersydd ville det vel vært vanskelig å finne en distro som dekket mine behov? Bare en tanke..

Lenke til kommentar

Server-messig vil jo alle Linux-distroer fylle behovene dine. Jeg synes det er rart du vektlegger ytelse under X og Word-kompatiblitet på ei slik maskin. X drar heller ikke ressurser når du ikke sitter framfor den maskina. Hvor mye ressurser X drar avhenger nesten bare av hva du kjører - du trenger kansje ikke bruke KDE.

Word-kompatiblitet via crossover-office eller andre løsninger koster penger, men det kan være det finnes noe med dette som kan lastes ned ved kjøp.

Linux er annerledes enn Windows. Hvis du vil ha Windows, ikke bruk Linux.

Lenke til kommentar
Server-messig vil jo alle Linux-distroer fylle behovene dine. Jeg synes det er rart du vektlegger ytelse under X og Word-kompatiblitet på ei slik maskin.

Linux er annerledes enn Windows. Hvis du vil ha Windows, ikke bruk Linux.

Poenget her er at det ikke bare er jeg som skal bruke maskinen, men jeg vil lære noe nytt. Det optimale hadde kanskje vært Windows, men da har jeg ikke stabiliteten (og sannsynligvis ikke ytelsen da Linux utnytter CPU kraften bedre enn windows noen gang vil gjøre) nå har dog windows 2000 vist seg å være såpass stabil i min konfigurasjon at dette ikke er noe stort problem. Dette resulterer i at ytelsen i Linux (KUN med hensyn til dedikert server) må være bedre enn win 2000 for at dette skal vurderes.

Da jeg spurte om det var greit for de andre i huset om jeg la inn Linux sa de greit mot at det var brukervennlig og at man kunne kjøre MS office på den. Grunnen til at openoffice er uaktuelt er rett og slett at de ikke gidder å lære seg noe nytt.....

takker for svar og laster nå ned mandrake :woot:

Lenke til kommentar

Hei.

Hvis mammaen din absolutt må bruke MS Office, så kanskje heller gå for et dual boot system. Da kan du jo bare sette opp i bootloaderen at windows skal starte som default, slik at mammaen din ikke føler seg "uten for". MS vil altid være best på MS. Min mening er at det er best å la det være slik også. Du kan event. laste den en trial versjon av Crossover Office.

Crossover Office Trial.

http://www.codeweavers.com/products/download_trial.php

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...