Gå til innhold

E8400 temp stiger voldsomt mye under stresstest

Anbefalte innlegg

Hello!

Har nettopp fått satt opp min nye PC.

Den har:

• MSI neo2 FIR, HK
  • OCZ Fatality 1000mhz DDR2, RAM
  • Intel E8400, CPU
  • XFX 4870, skjermkort

Så tenkte jeg å kjøre en stresstest på CPU'n før jeg skulle begynne å klokke for å sjekke hva tempen lå på.

Etter 30sekunder står det at CPU'n har en temp på 80grader ! :ermm:

Jeg testet med både prime og orthos sammen med flere typer tempsoftwate (core temp, speedfan, HWmonitor) alle visste en drastisk økning i temperatur på 30sek.

Hvis jeg skrudde av stresstesten gikk temperaturen raskt ned fra 80 til rundt 40grader.

Jeg har innstalert ALLE nye drivere og jeg har den nyeste biosen.

CPU vifta er også festet godt.

Hva er det som skjer?

Dette er jo selvfølgelig noe som gjør overklokking vanskelig.

Endret av mikkel10
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

brukte everest sin egen systemstabilitets test nå og cpu min begynte på 37 og endte på 62 grader etter ca 37 sekunder. men nå er ca temp hvor pc'n står rundt 30 grader. ligger på ca 30 grader idle på normal romtemp. Så konklusjonen er vel at stockkjøleren til intel ikke er alt for mye å skryte av. Invester i en god cpu kjøler og kjøpepasta får du nok en totalt annen temp. Gå til innkjøp av ett skikkelig rensemiddel også.

Lenke til kommentar
Men jeg er sikker på at noe er feil, har mange vifte som blåser i kabinnettet, en CPU tåler ikke og skal ikke kjøres på 80grader. Det er ikke normalt!

Jeg tenker 1: monteringsfeil, det er lett å glemme en av de 4 "pinneklipsa".Når man monterer skal alle pilene på hodet på klipsa peke utover, er en av de ikke i rett posisjon vil du få en skjev fordeling av trykket mot cpu, og feil/høy temp som resultat.

Se bilde, alle pilene på de 4 pinnene skal peke i 90 grader ut fra kjøler.

post-42959-1249672137_thumb.jpg

2. noe rusk har havnet på enten ihs,eller på vifta når du monterte,som resulterer i høy temp

3. går vifta normalt? spinner den opp når tempen stiger?

Bare et par sjekkpunkter som bør sjekkes for eventuellt å eliminere bort feil

Lenke til kommentar
Men jeg er sikker på at noe er feil, har mange vifte som blåser i kabinnettet, en CPU tåler ikke og skal ikke kjøres på 80grader. Det er ikke normalt!

Jeg tenker 1: monteringsfeil, det er lett å glemme en av de 4 "pinneklipsa".Når man monterer skal alle pilene på hodet på klipsa peke utover, er en av de ikke i rett posisjon vil du få en skjev fordeling av trykket mot cpu, og feil/høy temp som resultat.

Se bilde, alle pilene på de 4 pinnene skal peke i 90 grader ut fra kjøler.

post-42959-1249672137_thumb.jpg

2. noe rusk har havnet på enten ihs,eller på vifta når du monterte,som resulterer i høy temp

3. går vifta normalt? spinner den opp når tempen stiger?

Bare et par sjekkpunkter som bør sjekkes for eventuellt å eliminere bort feil

Alle peker den veien ja. Skal sjekke etter rusk nå!

Vifta spinner også opp under load.

Endret av mikkel10
Lenke til kommentar

Jeg kjørte Orthos til tempen var 100grader, slo av PC'n og kjente fysisk på CPUn, den var kald! Nå står det 80grader på idle ???

EDIT: Her står det at det er et kjent problem med sensoren i E8400.

"his is completely normal... well it is not but it is a very well known issue with the e8400, and it is why i use the socket temp sensor instead of the core sensor because it works better. my e8400 was also stucked at a annormal temperature on idle, yet it was rising only a few degree's on full load, and that was with cold winter air intake (yea used to have 0c ambient inside my case). with my pervious e4300 i used to run at 12c on idle with my cold air intake and when i changed for the e8400 that is supposedly better in energy consumption plus the change of 65nm to 45nm it gave me something like 48c idle. but then when i read my bios readings (or on speedfan, it uses the same sensor) it gave me 15c.

you will also see some ppl that have one core sensor working but the other one will be stucked and wont even change when under full load. they are defect... you are not the only one with this problem, just go browse on xtremesystems forum and you will see zilions of ppl talking about this issue"

Update:

Tok nå ut CPUn ok knipset litt på den og satt den inn igjen.

Nå er tempen på rundt 60 ved load, er det vanlig?

Endret av mikkel10
Lenke til kommentar

Prøv å sett i BIOS at pc skrur seg av på ex.+80`c

Får du da ex. +100`c i windows ved stresstest og pcn ikke skrur seg av kan det som du nevner være feil ved tempavlesing i windows.

Har du hatt av og på den kjølern et par ganger UTEN å rengjøre å påføre ny kjølepasta mellom hver avmontering kan det gjøre det slik at du kan få ujevn/feil pasta mot cpu ihs. Det kan resultere i høy temp.

Har du i tilegg disse nyere stock cpukjølerne som Intel sender med,er det viktig å ha riktig mengde kjølepasta. De nyere kjølerne er stusselige små alukjølere som gjør en heller laber jobb å kjøle ned din cpu.

Prøv REALTEMP også,mulig det kan lese korrekt hvis det er feil avlesing fra de andre programmene,verdt et forsøk.

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar
Har prøvd realtemp også.

Men som jeg sa:

Update:

Nå er tempen på rundt rundt 35 ved idle og 60 ved load, er det vanlig?

Det er mer normal temp....ser ut som den var feilmontert den kjølern din

EDIT: du knipset på selve cpu`n? satt den inn igjen,monterte kjølern,og nå er det bedre temp....snodig, men jeg av erfaring vet jeg det er mer vanlig med feilmontering av kjøler enn fabrikkasjonsfeil på cpu/ihs

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar
Har prøvd realtemp også.

Men som jeg sa:

Update:

Det er mer normal temp....ser ut som den var feilmontert den kjølern din

EDIT: du knipset på selve cpu`n? satt den inn igjen,monterte kjølern,og nå er det bedre temp....snodig, men jeg av erfaring vet jeg det er mer vanlig med feilmontering av kjøler enn fabrikkasjonsfeil på cpu/ihs

Er ikke kjøleren som sitter dårlig, en CPU kan umulig hopper fra 40 til 100grader på noen sekunder og likevel kan jeg ta på CPUn uten å brenne meg?

Lenke til kommentar

Det er mulig ja, som formann har peket ut så blir ikke kjølerne til 775 eller 1366 spesielt varme kontra det de var i Socket A "Alderen".

Intel sin kjøler er også veldig lett å få ujevnt trykk med og ett lavt trykk generelt, pluss at IHS'n er sjelden perfekt.

Videre så hører det med at enkelte HK også sliter med å rapportere temp etter core revisjon.

Mitt IX38 for eksempel har temp sensoren stuck på 102 grader uansett, dette grunnet manglende kode for E0'n på E8600 CPUen min.

Lenke til kommentar
Bruker stockkjøleren til Intel med den orginale kjølepastaen.

Men en CPU kan umulig stige 40 grader på under 30 sek, og bli 40 grader kaldere på under 30 sek?

Jo, under stresstest så kan det være sånn.

Update:

Ja.

Er ikke kjøleren som sitter dårlig, en CPU kan umulig hopper fra 40 til 100grader på noen sekunder og likevel kan jeg ta på CPUn uten å brenne meg?

Jo. Det er mulig. Ta på CPU'en? Du tar jo bare på viften og ikke selve CPU'en. Det er ikke CPU viften som hoppet til 100 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...