Gå til innhold

Ny PC. Men aner ikke hva jeg skal velge.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden trådstarter aldri har brukt mac, så fatter jeg ikke helt hvorfor han skal bytte til noe han aldri har prøvd. Kjøp en meget bra stasjonær PC først, så kjøper du en PC-laptop og en MAC-laptop. Liker du Mac'en så kan du jo kjøpe en stasjonær, og hater du den så kjøper du en stasjonær PC til. Når det gjelder laptop så kan det lønne seg å tenke om man heller skal prioritere vekt/bærbarhet, eller om man skal basere seg på at PC'en skal stå på et bord og helst ha strøm for eksempel. Man må rett og slett se an behovet sitt. En bærbar PC kan være alt fra en på 18-19" med relativt heftig skjermkort, bra ytelse og som forsåvidt er bærbar, men ikke noe du vil bære til hytta om du har en time å gå. I andre enden har du 12" som er veldig bærbart og hendig, men mindre skjerm og mindre ytelse. Da har jeg utelukket de som er mini-bærbare med 9-10"-skjermer.

Som råd til trådstarter: Skal du surfe, sortere bilder og gjøre enkle ting i Photoshop så klarer du deg strengt talt med en PC til 4000 kroner + skjerm.

Det som koster er når du nevner ordet Spill, og da er den 23-tusen-kroneren ett ypperlig valg og noe som takler alt som finnes idag vil jeg tro. Har du masse penger så kan du jo kjøpe flere gamer-pc'er, men som sagt, det trengs ikke til å sortere bildene etter siste ferietur ;)

Vet ikke hva du er vant til å jobbe på, men 24"-skjerm er stort, og forskjellen mellom 24 og 27" er størrelsen etter hva jeg vet, man får ikke noe høyere oppløsning på 27" enn på 24". Derfor spørs det jo hvor bra synet er og hvor nærme du sitter. Skal du ha høyere oppløsning enn 1920x1200 så må du opp på 30" (hvertfall såvidt jeg vet).

edit: så at det sto en 22" i den handlelista til Thomisa. Jeg ville helt klart gått for større enn 22".

Endret av bertie
Lenke til kommentar

2500,- går bra.

Hvis ikke jeg tar helt feil, så tror jeg at de bærbare jeg har nå er 15". Den stasjonær vet jeg ikke. Men er en del større enn skjermen på den bærbare.

Men jeg kjøper nok en stasjonær Mac. Kan vel ikke væe så ille. Eller hva tror du?

Lenke til kommentar

Denne posten er skrevet til alle som kommer med forslag, ikke trådstarter selv, ettersom de fleste forslagene er ganske på trynet.

Pcene skal brukes til spilling, kontoropgaver og lett bilderedigering, ikke fysikksimulerin.

Ettersom det er svært få spill som finnes til MAC, i forhold til PC, går jeg ut fra at spillingen skal skje på PCene.

Pc, stasjonær:

For det første, så burde han ikke kjøpe i7, han burde kjøpe Core 2 DUO E8600.

Hvorfor velge en så gammel prosessor når det har kommet nye med flere kjerner og lengre større prislapp?

Jo, fordi den eneste prosessoren som slår Core 2 DUO E8600 i spill er i7 975 Extreme edition, og i7 extreme en koster 8200kr mens Core 2 Duoen koster 2200kr. Forskjellen er til og med bare marginal.

HW.no hadde selv nettopp en artikkel om dette.

For det andre, er 4gb ddr2-ram mer en nok. Det er nesten ingen spill som bruker mer en 2gb ram, men siden han har tenkt til å ha maskinene en stund, er det greit å sikre seg med litt ekstra kapasitet her.

Hovedkortet kan gjerne være billig, ettersom han ikke har tenkt til å overklokke, men det bør støtte SLI eller Crossfire, noe jeg kommer tilbake til.

Han bør ha 2 budsjettskjermkort (Nvidia 8800gt/9800gt - ATI 4850/4830) i sli/crossfire-konfigurasjon. Dette vil spare mye penger, men fortsatt gi mer en nok spillytelse.

Diskplass: 1-2tb

Skjerm: Dette kommer litt an på hva trådstarter ønsker, men jeg vil anbefale 22" 1920x1080-skjerm eller 26" 1920x1200-skjerm

Mus og tastatur er noe av det viktigste til pcen. Det er jo tross alt det du har fysisk kontakt med. Form og komfort er viktigere en DPI og antall knapper.

Totalpris: 8000-11000 inkludert alt. Ja, det er billig, men jeg kan garantere at ingen av de som kommer til å bruke pcen vil merke forskjellen mellom denne og en til 20000.

Bærbar PC: Her er brukervennlighet og størrelse viktigere enn spillytelse, kontorytelse skal fortsatt være på topp. 15" var ønsket.

Prosessor: Tokjerner, 2.4ghz eller høyere, 2mb L2 cache eller mer.

God batteritid

Mid-range skjermkort.

Diskplass: 320gb+

Pris 5000-8000.

Jeg vil anbefale å kun kjøpe bærbare MAC-er, ettersom stasjonære er mer rettet mot mosterytelse, noe som ikke trengs, ettersom de spillene som kommer til mac, generelt ikke er veldig ytelseskrevende.

En Mac er dyrere enn en pc med samme ytelse. Selv om ytelsen på den/de bærbare maccen(e) bør være omtrent den samme som den/de bærbare pcen(e) blir prisen mye høyere.

Antatt pris: Rundt det dobbelte av den/de bærbare pcen(e).

Hvis man ønsker å ha bra datamaskiner, er det lurest å kjøpe billigere (Jeg sa billigere, ikke billige) maskiner, og heller bytte dem ut oftere.

Lenke til kommentar

Så du mener det burde være enda mye billigere? Det gjør meg som sagt veldig lite med prisen. Men det blir vel i alle fall ikke dårligere med dyrere PCer?

Hvorfor mener du egentlig at det er feil å kjøpe det som ble foreslått? Jeg vil være helt sikker på at det holder.

Lenke til kommentar

Nei, du taper ikke ytelse (Hvertfall ikke mye) om du kjøper en dyrere pc, men du får ikke mer heller, før du har brukt nesten dobbelt så mye. Du vil uansett ikke merke noen som helst slags forskjell, ettersom du ikke kjører programmer som krever mye. Til spilling duger nesten ingenting annet en stasjonær pc, så derfor anbefaler jeg å ha den/de stasjonære rettet mot spilling.

Jeg mener at det er feil å kjøpe det som er foreslått fordi du ikke trenger det. Du vil ikke engang merke at du har betalt mange flere tusenlapper enn du må på noen som helst måte annet enn at du har mindre på kontoen. Det er alltids noe annet du kan bruke pengene dine på.

Du vil være sikker på at det holder. Og det gjør det. Jeg er selv en avansert bruker, som både spiller spill og bruker programmer som krever litt mer ytelse, men min stasjonære pc som jeg betalte 8000 for i januar 2008, er fortsatt mer en nok for meg.

Endret av (PiD) EiRiCH
Lenke til kommentar
Vel, prisen gjør jo ikke noe. Jeg kan bruke andre penger på andre ting.

Beklager, men nå må du nesten se hva EiRiCH skriver da. Og det han skriver er veldig fornuftig.

Kan du fortelle meg hvorfor du vil bruke 24 000 på en PC, når du får eksakt samme opplevelse med en PC til 10-12 000 til ditt bruk? Greit, det skal spilles litt spill på det innimellom (langt fra hovedoppgaven til PC'n?), men det klarer en PC til 10 000 helt ypperlig.

Thomisa, han trenger IKKE en PC til 24 000. Jeg skjønner ikke at du gidder å argumentere mot engang.

Lenke til kommentar

Så du er helt sikker på at det blir like bra? Jeg vil være helt sikker på at de også blir fornøyd. Vil sikkert være mye artigere å være her da. Er vel mer sikker på det med en dyrere PC. Jeg skal jo ikke si så mye med min kunnskap da.

Lenke til kommentar
Denne posten er skrevet til alle som kommer med forslag, ikke trådstarter selv, ettersom de fleste forslagene er ganske på trynet.

Pcene skal brukes til spilling, kontoropgaver og lett bilderedigering, ikke fysikksimulerin.

Ettersom det er svært få spill som finnes til MAC, i forhold til PC, går jeg ut fra at spillingen skal skje på PCene.

Pc, stasjonær:

For det første, så burde han ikke kjøpe i7, han burde kjøpe Core 2 DUO E8600.

Hvorfor velge en så gammel prosessor når det har kommet nye med flere kjerner og lengre større prislapp?

Jo, fordi den eneste prosessoren som slår Core 2 DUO E8600 i spill er i7 975 Extreme edition, og i7 extreme en koster 8200kr mens Core 2 Duoen koster 2200kr. Forskjellen er til og med bare marginal.

HW.no hadde selv nettopp en artikkel om dette.

For det andre, er 4gb ddr2-ram mer en nok. Det er nesten ingen spill som bruker mer en 2gb ram, men siden han har tenkt til å ha maskinene en stund, er det greit å sikre seg med litt ekstra kapasitet her.

Hovedkortet kan gjerne være billig, ettersom han ikke har tenkt til å overklokke, men det bør støtte SLI eller Crossfire, noe jeg kommer tilbake til.

Han bør ha 2 budsjettskjermkort (Nvidia 8800gt/9800gt - ATI 4850/4830) i sli/crossfire-konfigurasjon. Dette vil spare mye penger, men fortsatt gi mer en nok spillytelse.

Diskplass: 1-2tb

Skjerm: Dette kommer litt an på hva trådstarter ønsker, men jeg vil anbefale 22" 1920x1080-skjerm eller 26" 1920x1200-skjerm

Mus og tastatur er noe av det viktigste til pcen. Det er jo tross alt det du har fysisk kontakt med. Form og komfort er viktigere en DPI og antall knapper.

Totalpris: 8000-11000 inkludert alt. Ja, det er billig, men jeg kan garantere at ingen av de som kommer til å bruke pcen vil merke forskjellen mellom denne og en til 20000.

Bærbar PC: Her er brukervennlighet og størrelse viktigere enn spillytelse, kontorytelse skal fortsatt være på topp. 15" var ønsket.

Prosessor: Tokjerner, 2.4ghz eller høyere, 2mb L2 cache eller mer.

God batteritid

Mid-range skjermkort.

Diskplass: 320gb+

Pris 5000-8000.

Jeg vil anbefale å kun kjøpe bærbare MAC-er, ettersom stasjonære er mer rettet mot mosterytelse, noe som ikke trengs, ettersom de spillene som kommer til mac, generelt ikke er veldig ytelseskrevende.

En Mac er dyrere enn en pc med samme ytelse. Selv om ytelsen på den/de bærbare maccen(e) bør være omtrent den samme som den/de bærbare pcen(e) blir prisen mye høyere.

Antatt pris: Rundt det dobbelte av den/de bærbare pcen(e).

Hvis man ønsker å ha bra datamaskiner, er det lurest å kjøpe billigere (Jeg sa billigere, ikke billige) maskiner, og heller bytte dem ut oftere.

ELENDIG ELENDIG ELENDIG!!

han skal da ikke ha prossesor bare for å spille, spill krever sjeldent mye av prossesor, hvorfor skal han velge noe som er på vei ut?:S

i7 knuser Core 2 DUO E8600, på spill holder det med hvilken som helst prossesor!

4Gb ram? det er for lite viss han skal drive med bilder, det burde du også vite?

hvorfor i H*** skal han ha 8800? det er 3 år gammelt :S

Og jeg skal love at vi merker forskjell på ditt oppsett og en til 20000. i og med at du skriver dette tviler jeg litt på dine kunnskaper, virker som du har sovet noen år og plutselig våknet og skrevet om det som var bra for 3 år siden! hallo, wake up!

Du og skjønner at en i7 rigg vil høvle over det latterlige oppsettet ditt, mener du han skal kjøre OS DOS og da eller?

hvor i all verden er ditt oppsett fremtidsrettet?

og hvordan kan du si at ditt oppsett er bedre enn en i7 rigg? jeg blir rett og slett spykvalm

Lenke til kommentar

Prosessoren har ingen stor betydning for spilling? Skjermkortet betyr mye, men det hjelper ikke med et godt skjermkort om prosessoren ikke er god nok. i7 950 knuser ikke E8600. Det kan du se her i spilling. Unntaket er Far Cry 2:

http://www.anandtech.com/bench/default.aspx?p=100&p2=54

Hvorfor bruke masse penger på en PC man ikke har behov for? Men om man ønsker å være storkar og opptre som Bør Børson, så gjerne for meg. Men det virker ikke fornuftig.

Lenke til kommentar

Thomisa: Tar jeg ikke feil så er du 14 eller 15 og du liker å leve pc fantasien din igjennom det andre kjøper.

on topic: til spill trenger du ikke mer enn 2 kjerne (per dags dato) fordi de fleste spill bare støtter single eller dual core cpuer, så du bør høre på EiRiCH, så har du en maskin som varer en stund og penger igjen til å oppgradere eller skifte hardware i fremtiden, man trenger ikke blåse alt bort på noe som kommer til å bli utdatert uansett.

Lenke til kommentar
Så du er helt sikker på at det blir like bra? Jeg vil være helt sikker på at de også blir fornøyd. Vil sikkert være mye artigere å være her da. Er vel mer sikker på det med en dyrere PC. Jeg skal jo ikke si så mye med min kunnskap da.

Jeg laget en handleliste som vil sparke bra fra seg. MER en nok for ditt bruk, og bra til spill. Du kan om du vil kjøre et 4890 til i crossfire, om du har lyst til det i senere tid. Mulig at enkelte komponenter kan med fordel byttes ut til noe med mer for pengene, men det er i hvertfal et utgangspunkt. Slenger du på en mus og tastatur har du komplett PC.

Si ifra om jeg har oversett noe/noe som bør byttes ut.

Det har ikke noe med storkar å gjøre. Bare tenker på at de skal synes det er bra nok.

Jeg oppdaterer uansett hvor dyr den er. Etter noen år må man sikkert ha ny uansett.

Nettopp. Ting blir utdatert fort, og det er ingen vits i å mate på med penger når du alikevel ikke kommer til å utnytte halvparten av det engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...