Gå til innhold

Ny PC. Men aner ikke hva jeg skal velge.

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har tengt til å gjøre et lite innkjøp av PCer. Har visst hengt litt etter. Jeg må minst ha en bærbar og en stasjonær. Har også sett litt på Mac. Men jeg kan ikke særlig mye om hva som er bra osv.

Kan jeg kanskje kjøpe en Bærbar PC og Mac, og en Stasjoner PC og Mac? Er det eventuelt noen mening i å ha både Mac og PC?

Må vel ha Windows PC også siden jeg har brukt det i alle år. Men har hørt mye bra om Mac. Noen andre i familien som er "Apple-frelst" skjønner dere. HEHE. Kan ta med at jeg fikk en jeg kjenner til å sette opp en eller annen server nede i kjelleren som jeg kunne sammen med TVen. Jeg skjønte ikke helt jeg, så kan spørre han hva det var han mente. Han er ikke helt ferdig enda.

Er veldig glad for innspill. Prisen har svært lite å si.

(Fint med redigeringsknapp:)

Endret av delphinen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Em, stort sett til bilder (picasa), lese nyheter, Office kanskje Photoshop også. Ellers veldig varierende, men ikke veldig avansert bruk. F.eks. er det noen unger som er glad i Mac, som kommer på besøk i blant. De bruker den sikkert mest til spill og facebok osv. Men som sagt er de "apple-frelst".

Jeg synes det er bra å ha litt å gå på når det gjelder ytelse. Burde sikkert gå ann å spille noen spill også. Spillene vet jeg ikke hva er.

Dere kan jo foreslå noen og si hva de er gode på. Men som sagt har ikke prisen noe særlig å si.

Lenke til kommentar

Ok, men må man kjøpe skjerm ved siden av da? I så fall, hvilken skjerm er bra? Burde kanskje være 26", eller tror du det blir for stort? Jeg bruker TVskjerm hvis jeg trenger noe større som 50". Det er greit hvis man sitter lang unna.

Er det lurt å kjøpe Mac ved siden av? Det gjør ingenting egentlig, for har plass. Hva slags Mac burde jeg velge? Har sett at det er to stasjonære muligheter: iMac og Mac Pro. Hvem er best av disse, og hvem burde jeg kjøpe innad i den kategorien igjen?

Og den du slangte med, er det til å lagre på man kan bruke i stede for harddisk? Har hørt om noe sånt. Er det eventuelt bedre en harddisk?

Kan også nevne at det ikke gjør noe om PCen koster en del mer enn den hvis det er bedre. Men man trenger sikkert ikke dyrere i dag? Kjøpte en PC for ufattelig mange år siden som jeg ikke husker hva kosta, men var i alle fall 20 000,- +. Men den går jo knapt nok ann å bruke lenger, hehe.

Takk for svar!

Endret av delphinen
Lenke til kommentar

Du trenger ikke dyrere til ditt bruk. Til surfing kunne du brukt en PC til 5000kr om du vil. Selvfølgelig for man mer kraft hvis man betaler mer, men trenger du det? Jeg tror det PCen som ble foreslått er mer enn bra nok.

Men jeg skjønner ikke helt hva du skal med to bærbare Mac og Pc og to stasjonære av hver type. Blir jo dyrt, og trenger du det? Ser jo at ikke prisen har noe å si da. Men siden du bare surfer, sorterer og redigerer bilder på ikke så avansert nivå, ser jeg ikke poenget med å ha Mac i tillegg. De fleste spill finnes jo til Windows. (Med tanke på unger.) (Offtopic: Er det noen andre sine unger sidn de kommer på besøk i blant?)

Hvis det er slik at du har "ubegreset" med panger, kan man jo få Mac Pro til 70 000kr om du vil: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=109227 Men jeg tror iMac holder i massevis.

Hvor stor skjerm vil du ha til det bærbare? Jeg kan sette sammen en liste over PCer og skjermer jeg tror kan passe, og det kommer til å bli dyrt. ;)

Stasjonær PC: Det SkoMedHull sa. + tilbehøret.

Skjerm til stasjonær: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=100326

Bærbar PC: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=109161 (gikk ut i fra at 16" går bra)

Stasjonær Mac: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=108437

Skjerm til stasjonær Mac: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=105722

Bærbar Mac: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=107909

Sånn, og ikke kom til meg å klag for at det blir dyrt, for du ba om det selv! ;) Men du har sikkert penger nok siden du ba om det.

Edit: Leif

Endret av program
Lenke til kommentar

Takk for forslag!

Men hvorfor er stasjonær Mac så mye dyrere en PCen? Siden du linker til en så mye dyrere Mac er den vel bedre, og kan man ikke finne en like bra PC?

Det går vel bra om Macen koster 70 000,- hvis den er mye bedre, men hadde vel kanskje egentlig ikke tenkt meg over 50 000,-. Men som sagt så går det bra om PCen er en del dyrere en det dere har linket til.

Ellers er det sikkert bra.

Min andre post om mobil siden det er ingen som svarer der: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1139586

Lenke til kommentar

Lurer på dette jeg og, og har skal jo ha flere, og i tillegg Mac :dontgetit:. Skal jo være noen unger der i blant som skal bruke dem da, men det er jo mye for en datamaskin.

Jeg skal se på mobillinken etter at jeg har sovet. :)

Endret av program
Lenke til kommentar

Jeg skal vel ikke bruke dem til så mye, men som sagt er det noen (9-16år gamle) som skal bruke dem også. Derfor tenkte jeg det kunne være lurt å ha flere enn en. Så kan hende jeg kjøper flere også. Er fint med bærbare man kan ta med seg rundt i huset og på ferie.

Men nå ble det veldig sent pga. jeg skal gjøre ferdig noe til om Mandagen. Så god natt.

Endret av delphinen
Lenke til kommentar

Kjøp en kraftig stasjonær, og to bærbare til 10k så har du ikke engang brukt 50 000. Tviler på at du trenger alt det der egentlig.

Vist du ikke tenker på å bygge selv, kan kanskje Komplett bygge for deg?

Pluss på en mac

&

kanskje enda en liten gamer til barna

Edit: Gratuler meg med det lengste innlegget jeg noen sinne har skrevet her på forumet :realmad:

Det blir vell sikkert en 35 00, om du ikke konfiguerer den første for mye.

Du trenger da ikke å bruke så mye penger på Apple frelste barn som ikke kjøper seg noe selv?

Da har du fortsatt 15 000 igjen. Kanskje du har lyst på noe godt selv? da kan du kjøpe deg mange slike og gjemme for kona.

Du trenger da ikke å bruke så mye penger på Apple frelste barn som ikke kjøper seg noe selv? Hør på biggan, du kan kjøpe deg en veeeeldig p0rno pc for under 20k som får de apple folka til å snu i døra

Kjøp en kraftig stasjonær, og to bærbare til 10k så har du ikke engang brukt 50 000. Tviler på at du trenger alt det der egentlig.

Vist du ikke tenker på å bygge selv, kan kanskje Komplett bygge for deg?

Pluss på en mac

&

kanskje enda en liten gamer til barna

Det blir vell sikkert en 35 00, om du ikke konfiguerer den første for mye.

Du trenger da ikke å bruke så mye penger på Apple frelste barn som ikke kjøper seg noe selv?

Da har du fortsatt 15 000 igjen. Kanskje du har lyst på noe godt selv? da kan du kjøpe deg mange slike og gjemme for kona.

Du trenger da ikke å bruke så mye penger på Apple frelste barn som ikke kjøper seg noe selv? Hør på biggan, du kan kjøpe deg en veeeeldig p0rno pc for under 20k som får de apple folka til å snu i døra

Endret av atriC
Lenke til kommentar

delphinen: Hva er saldoen på banken din? (Det skulle jeg likt og visst, eller ikke? ;))

atriC: Ja, men virker ikke som om han har tenkt til å snu fra Mac. Jeg tror ikke han vil merke forskjell på Mac til 20 000kr eller 30 000kr. (Du trenge vel ikke skrive kommentaren to ganger? Rediger bort den ene delen :))

Endret av program
Lenke til kommentar

Bruker selv iMac på jobben, o0g må si en positiv ting om den.

Den bare.. FUNKER!

Noen ganger er det utrolig deilig å bare skru på en maskin og slippe all verdens konfigurering og finjustering. I tillegg ser iMac'en veldig fin og stilren ut, samt at den tar liten plass på skrivebordet.

Til ditt bruk, tror jeg denne holder i massevis.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=442834

De andre alternativene har fått mange anbefalinger allerede i tråden. Kikk på dem.

Lenke til kommentar

Venesis: Jeg også er veldig fornøyd med iMac. Selv liker jeg Linux veldig godt og jeg da. Bruker mange forskjellige. Man må jo gjøre en liten jobb der i forhold til Mac da. Ellers er Ubuntu, Mint og resten helt fantastiske. Windows har jeg derimot mindre erfaring med.

Komakino: Han skulle jo helst ikke over 50 000 per datamaskin da. :D Men er veldig enig med deg.

Lenke til kommentar

Vel, min personlige mening er at å anbefale dyre maskiner i hytt og pine til en person som åpenbart har mindre peiling, men har "ubegrenset" kapital er betenkelig.

Kan noen forklare meg hva trådstarter skal med 2x Xeon CPU f.eks? Åpne Photoshop 100 ganger?

Han skal dog selvfølgelig få gjøre som han vil.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg foreslo det, var at det virket som om trådstarter absolut skulle ha det så dyrt. Kom vel kanskje litt feil ut, og ser at jeg burde skrevet noe annet. :( Beklager.

Jeg kan gjerne finne noe billigere i morgen hvis trådstarter vil det.

Edit: Setning

Endret av program
Lenke til kommentar

Takk for mange innspill!

Jeg får vel kjøpe en Mac i alle fall. Tenkte på at det ikke skal være kjedelig her når de kommer på besøk. De kan jo selvfølgelig få noe selv og, men de får vel kanskje vente til jul.

Ser at mange sier at jeg burde kjøpe billigere PCer. Det kan jeg jo hvis dere er sikker på at det er bra nok. Det virker jo som om det holder ut i fra kommentarene deres. Det blir sikkert bra det.

Men hva burde jeg velge da? atriC viste meg en PCbygger, men jeg vet jo ikke hva jeg skal velge der. Hadde vært veldig fint om noen kunne sette opp en liste til. Hvis noen vil da selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...