Mountain Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 (endret) Er det andre her som har vært inne på tanken der? Jeg satt på en kinarestaurant igår og fikk tanken om å lage flere kilo med "kinamat"/wok som skulle fryses porsjonsvis i plastbeger eller porsjonsposer. Istedetfor å lage sunn og god mat hver dag, kanskje man ikke har tid eller rett og slett ikke gidder for man er sykt sulten, så er det jo genialt og bare stikke hodet ned i fryseren og grabbe en fryst porsjon med kylling, ris, grønnsaker og woksaus (for eksempel i mitt tilfelle), alt ferdig lagd og den eneste som gjenstår er å varme det opp i mikrobølgeovnen. Problemet mitt er bare hvor jeg skal begynne. Dette var mitt eksempel, det finnes sikkert andre mye mer geniale og produktive løsninger. Andre som har vært inne på tanken, eller som har erfaringer? Endret 7. august 2009 av Narrie Lenke til kommentar
Sweetpea Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Spørs hvor godt det er å varme opp wok i microen da? Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Lager alltid mer enn nødvendig når jeg lager wok. (Bedre med litt for mye enn litt for lite, eller hur?) Fryser ned restene (inkl. ris) hvis jeg ikke skal ha neste dag, og det er god kvalitet på det selv om det ligger en stund i fryseren, og jeg varmer opp igjen i microen. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Har vore inne på tanken, men aldri prøvd. Kan jo varme det i ei panne i staden for mikroen. Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 7. august 2009 Forfatter Del Skrevet 7. august 2009 Jeg antar det smaker bedre om en varmer det i en panne, i mikroen blir det vanligvis ganske fuktig. Ingen dum idé. Hvordan er maten når du har varmt det opp i mikroen i forhold til den dagen du lager det, skrekk? Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Blir jo selvfølgelig ikke helt det samme, men absolutt ålreit. Tidsbesparelsen veier opp for det lille kvalitetstapet. Mulig det kunne gitt bedre resultat å varme opp igjen i panna, men det tar jo tid. Lenke til kommentar
multisync Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 (endret) Har laget for eksempel kylling i karrisaus som har blitt fryst ned i posjonsposer, ris derimot kan jeg ikke skjønne hvordan folk kan varme opp på nytt. Det lager jeg bare mens jeg venter på at kyllingen skal tine (det kan du jo lage så lite/mye av du vil) og så varmer kyllingen i en liten gryte. Går på 10 minutter bare du har tatt ut kyllingen på forhånd. Endret 7. august 2009 av multisync Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 7. august 2009 Forfatter Del Skrevet 7. august 2009 (endret) Tenk hvis en ikke har tilgang til gryte eller riskoker, eller om skal ha maten med seg på skole eller jobb og har planer om å varme det i mikroen der, da sliter en litt mer. Tenkte da på å ha maten i en kjølematboks fram til lunchen. Hvis en er hjemme så forstår jeg deg godt, multisync, siden risen smaker merkbart bedre nykokt. Nå som vi er inne på temaet, er det noen som vet hvor man får kjøpt en batteridreven matboks med kjøleelement? Endret 9. august 2009 av Narrie Lenke til kommentar
.V. Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Selv bruker jeg å lage nok middag for 2-4 dager, sette hele sulamitten i kjøleskap og varme i microen etter behov. Funker utmerket. Vil kanskje være litt meir "kvalitetstap" av å fryse det, men funker nok helt fint. Lenke til kommentar
wisetorsk Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Husk at hvis maten skal fryses ned må det skje FORT(dvs. blåseskap, eller en dyp-fryser) hvis nedkjølingen skjer over lengre tid vil mikroorganismer få tid til å formere seg og maten kan bli helsefarlig. Men hvis det gjøres portions vis, så skal det ikke være et problem. Men husk at man kan miste mye smak når maten fryses (mest hvis det skjer over land tid, pga. is.krystaller som ødelegger cellestrukturen til maten, som vil gjøre maten "vassen"). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå