Pondus42 Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Søker men finner ikke.... Jeg har en del bilder på to eksterne harddisker, på DVD-plater, samt på harddisken på min MACbook. Etter en tids bruk av iPhoto har jeg begynt å bruke Lightroom og lagt inn en del kataloger via den. Men nå vil jeg legge alle bilder over på en harddisk... Har kjøpt inn iOmega 1TB. Noen av dere som har en god oppskrift på hvordan jeg samler alt inn på en harddisk ? Jeg ønsker at alle bildene skal katalogiseres via LR. Og det er jo flere bildesettinger som er tatt samme dato og ønskes adskildt med dato OG navn. Noen tips fra dere superbrukere mottas med takk. God helg. Lenke til kommentar
Trikrin Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 I Lightroom er det en mulighet for å kjøre backup. Da er det vel strengt tatt bare å importere alle bildene dine inn i Lightroom, for så å velge å kjøre backup til en kilde, nemlig din Iomega-disk Lenke til kommentar
Pondus42 Skrevet 7. august 2009 Forfatter Del Skrevet 7. august 2009 I Lightroom er det en mulighet for å kjøre backup. Da er det vel strengt tatt bare å importere alle bildene dine inn i Lightroom, for så å velge å kjøre backup til en kilde, nemlig din Iomega-disk Skjønner... men så er det slik at de fleste bildene som ligger i Lightroom ligger fordelt på en ekstern harddisk samt maskinens egen harddisk. Og LR linker til de bildene som er på disse to harddiskene. Siden jeg da skal ha bildene fra disse to diskene og over på en helt ny så ser jeg vel bare en løsning... Slette alle katalogene i LR (Rense LR) og begynne på nytt ved å ta all flytting fra DVD'er, to harddisker via LR og inn på den nye HD. Lenke til kommentar
Trikrin Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Når du setter opp backup, velger du å kjøre backup fra alle dine områder til et spesifikt område, nemlig din externe harddisk. Etter du har fått sikkerhetskopiert alle bildene over til harddisken, kan du slette libraryen i LR, og bruke den eksterne harddisken som eneste plass for importering av bilder. Lenke til kommentar
Pondus42 Skrevet 7. august 2009 Forfatter Del Skrevet 7. august 2009 Ahhh selvfølgelig. Det enkleste er jo som oftest det beste. Regner med at ved en back-up så følger også aalle LR-lagde sidefiler med....? Har LR begrensninger i kataloger, kan jeg fx lage en katalog for hvert år? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Ingen begrensinger,og du kan legge inn metadata på hvert enkelt bilde hvis du vil. Det jeg gjør er og ha en mappe som inneholder orginalene etter dato i tillegg så tar jeg de bildene som jeg bruker og gjør dem om til jpg i et mappestrukturert album med metadata,i tillegg har jeg selvsagt orginalene. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Om du har en mappestruktur og den inneholder jpeg filer så har du missa store deler av poenget med lightroom already? =) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Om du har en mappestruktur og den inneholder jpeg filer så har du missa store deler av poenget med lightroom already? =) Er det meg du mener ? Vel,har jo fortsatt orginale raw filer i lightroom,er veldig vanskelig og sende,skrive og vise dem i andre programmer.Det er grunnen for at jeg bruker jpg til det formålet og legger dem i et allerede eksisterende fotoalbum. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Poenget med lightroom er jo at du slipper å kludre til med slikt. Har ikke en eneste jpeg av bildene mine jeg. Trenger jeg å hente ut ett / flere for å sende går jeg bare på høyre klikk > export to jpeg web presetten min. Selv om jeg også bruker lightroom til output til flickr, wordpress og for å lage galleri til modeller. Så er ikke så ofte jeg trenger det. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Jepp, enig med Cruel. JPG er alltid bare to muse-klikk unna, først høyre så venstre. Virtual Copy, stacking og jpg export er konge. Ingen rot og er aldri innom mappene. Jeg har faktisk aldri klikket meg inn på den eksterne harddisken der bildene ligger. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Du har sikkert rett,er nok en tungvint måte og lagre bilder på pluss at det blir mindre minnekapasitet. Har tenkt og sette meg ordentlige inn i mappe strukturen til LR,men tiden strekker ikke til ennå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå