Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

EB vil ikke levere fiber etter at kontrakt er underskrevet

Telcontar

Anbefalte innlegg

Trodde jeg var så heldig og skulle få fiber til dit jeg skal flytte, men nå ca. 3 uker etter at jeg skrev under kontrakt med EB så vil de ikke levere siden det er et avsluttet prosjekt.

Jeg kan forstå dette, men dette bør jo være noe de skal si ifra om før jeg bestiller. Slik at jeg kunne ha bestilt ADSL istedet.

Nå står jeg altså uten internett i minst 2-5 uker. Har jeg noen som helst rettigheter til å kreve levering av fiber eller at de betaler for express levering av ADSL?

Selv tviler jeg sterkt på at de går med på noe som helst, så jeg er 'screwed' uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trodde jeg var så heldig og skulle få fiber til dit jeg skal flytte, men nå ca. 3 uker etter at jeg skrev under kontrakt med EB så vil de ikke levere siden det er et avsluttet prosjekt.

Jeg kan forstå dette, men dette bør jo være noe de skal si ifra om før jeg bestiller. Slik at jeg kunne ha bestilt ADSL istedet.

Nå står jeg altså uten internett i minst 2-5 uker. Har jeg noen som helst rettigheter til å kreve levering av fiber eller at de betaler for express levering av ADSL?

Selv tviler jeg sterkt på at de går med på noe som helst, så jeg er 'screwed' uansett.

Har du lest gjennom avtalen og sett om det er noen klausuler som skulle tilsi at de kan trekke seg sånn uten videre?

Lenke til kommentar

De har en klausul, men den går mer ut på om fiber er lagt i området eller ikke. Dersom det skulle være for kostbart å legge fiber i området og at ikke nok husstander er interessert så går de i gang med gravingen, men dette er som regel før noe som helst fiber er gravd ned.

I mitt tilfelle så er fiber allerede gravd ned i veikanten, men ikke til veggen. Og jeg har skrevet under en kontrakt hvor EB skal gjøre alt arbeidet med å føre fiber til veggen.

Lenke til kommentar
De har en klausul, men den går mer ut på om fiber er lagt i området eller ikke. Dersom det skulle være for kostbart å legge fiber i området og at ikke nok husstander er interessert så går de i gang med gravingen, men dette er som regel før noe som helst fiber er gravd ned.

I mitt tilfelle så er fiber allerede gravd ned i veikanten, men ikke til veggen. Og jeg har skrevet under en kontrakt hvor EB skal gjøre alt arbeidet med å føre fiber til veggen.

Høres merkelig ut dette hvis det er slik du beskriver.

Selskapene har klausulen men den er som regel til før oppstart når det gjelder abbonenter pr område.

Ville være merkelig om de ikke ville utføre det til en kunde når man har infrastrukturen klar.

Det er jo tap av inntekt....noe muffins her.

Lenke til kommentar

Jeg synes selv det er rart, spesielt når de skriver under kontrakt om levering for så å trekke seg. Fiber ble lagt i området for en god stund siden, tror det var i mai i år, men før jeg kjøpte huset.

Venter på endelig svar fra dem i dag. Sjefen var visst på ferie, tilbake idag.

Lenke til kommentar

Noen ganger går bestillinger automatisk gjennom systemet uten at det faktisk eksisterer nett. Det skjedde flere ganger når jeg bestilte ADSL til hybelen min i Asker. Fikk brev om aktiveringsdato og alt mulig, for så å få nytt brev uka etterpå at de ikke kunne levere der jeg bor.

Lenke til kommentar
Noen ganger går bestillinger automatisk gjennom systemet uten at det faktisk eksisterer nett. Det skjedde flere ganger når jeg bestilte ADSL til hybelen min i Asker. Fikk brev om aktiveringsdato og alt mulig, for så å få nytt brev uka etterpå at de ikke kunne levere der jeg bor.

Det er forskjell på kobbernettet og fibernett, i kobbernettet kan det være tekniske årsaker der det rett å slett ikke er mulig å levere, mens på fiber har man ikke samme problem.

Nå som fiberen allerede ligger i gaten og avtalen er underskrevet så burde man etter avtalen ikke kunne trekke seg sånn uten videre? EB prøver rett å slett lure seg unna en kostnad (virker det som etter det jeg forstår).

Forslår at trådstarter ringer EB for å få klargjort årsaken til at de trekker seg, er det pga kostnadene så ville jeg ha tatt kontakt med forbrukerombudet for evt rådgivning for så evt å ta kontakt med brukerklagernemda.

Lenke til kommentar
De kjører sikkert bare "Det er ingen livsrett å ha 100 Mbit fiber-internett" kortet sitt uansett.

Det er da irrelevant, avtaler er til for å holdes. Men dog, så vidt jeg har forstått, så må du lide økonomisk tap for at du skal få kompensasjon for brutte avtaler, med mindre avtalen spesifiserer at avtalebrudd skal erstattes økonomisk.

Lenke til kommentar

Ingen sjokk at EB ikke ringte igår, skal prøve å få et svar idag. Må nok ringe selv, ikke at jeg ikke prøvde igår, ringte dem to ganger for å høre om hva det blir til.

Håper på det beste, men forventer det verste med at de bare trekker fra avtalen uten videre.

Lenke til kommentar

Da fikk EB endelig ut fingern og fant ut at de ikke hadde gravd ned fiber i området likevel. Utrolig at de greier å skrive under en kontrakt uten å ha oversikt over hvor de har gravd ned fiber.

Bra gjort å kaste bort 4 uker av min tid. Hadde ikke jeg ringt selv og purret på saken så kunne jeg sittet og ventet på dem langt ut på vinteren.

Lærepengen her, aldri ta for gitt at en bredbåndsleverandør holder det de lover. For min del så koster lærepengen ca. 3-4 uker uten internett. Er likevel heldig og får låne Telenor mobilt bredbånd fra jobben til jeg får installert ADSL.

Tenker typisk at neste gang de kommer på døren og lurer på om jeg skal ha fiber, så slenger jeg døra i fjeset på dem, men for en geek/nerd er det vanskelig å si nei til fiber .

Endret av Telcontar
Lenke til kommentar

*vinke til en gammel venn*

Nei ISP'er er og forblir noen h0rer og skal man få gjort noe ordentlig så tar det tid.

Ser pappa var "heldig" da han fikk fiber inn i huset sitt og fikk det gratis i en lodd-trekning..

De måtte grave over elva som renner ved siden av huset til pappa og inn på tomta hans for å forsyne resten av boligfeltet og lengre sør i byen med Fiber så derfor fikk fattern det gratis. Så de gavde å styrte noe jævlig i noen mnd men det kom fiber inn i husveggen etter hvert.

Men da fattern begynte å jobbe i hagen når snøen smeltet så oppdaget han raskt at kommunen hadde tatt en del av eiendommen hans når de gravde kabelen og gangfeltet ved elva, men ikke svarten på om noen i kommunen svarer på hendvendelser om akkurat dette og kan komme å måle opp hvor mye pappa har tapt av sin eiendom. Så ja, ISP'er er noe forbanna herk..

Lenke til kommentar
*vinke til en gammel venn*

Nei ISP'er er og forblir noen h0rer og skal man få gjort noe ordentlig så tar det tid.

Ser pappa var "heldig" da han fikk fiber inn i huset sitt og fikk det gratis i en lodd-trekning..

De måtte grave over elva som renner ved siden av huset til pappa og inn på tomta hans for å forsyne resten av boligfeltet og lengre sør i byen med Fiber så derfor fikk fattern det gratis. Så de gavde å styrte noe jævlig i noen mnd men det kom fiber inn i husveggen etter hvert.

Men da fattern begynte å jobbe i hagen når snøen smeltet så oppdaget han raskt at kommunen hadde tatt en del av eiendommen hans når de gravde kabelen og gangfeltet ved elva, men ikke svarten på om noen i kommunen svarer på hendvendelser om akkurat dette og kan komme å måle opp hvor mye pappa har tapt av sin eiendom. Så ja, ISP'er er noe forbanna herk..

*vinke tilbake (er det no liv på irc lenger?)*

De fleste gangene jeg har hatt noe med bytting av ISP så har alltid endt med at jeg blitt uten internett i alt fra 1 uke til 4 uker. De suger rett og slett på leveranse.

Lenke til kommentar
Da fikk EB endelig ut fingern og fant ut at de ikke hadde gravd ned fiber i området likevel. Utrolig at de greier å skrive under en kontrakt uten å ha oversikt over hvor de har gravd ned fiber.

Bra gjort å kaste bort 4 uker av min tid. Hadde ikke jeg ringt selv og purret på saken så kunne jeg sittet og ventet på dem langt ut på vinteren.

Lærepengen her, aldri ta for gitt at en bredbåndsleverandør holder det de lover. For min del så koster lærepengen ca. 3-4 uker uten internett. Er likevel heldig og får låne Telenor mobilt bredbånd fra jobben til jeg får installert ADSL.

Tenker typisk at neste gang de kommer på døren og lurer på om jeg skal ha fiber, så slenger jeg døra i fjeset på dem, men for en geek/nerd er det vanskelig å si nei til fiber .

Hvis du likevell hadde fått fiber, hadde nok det tatt lenger tid, da det skal bestilles montører og grave osv...

EB kundeservice som du har hatt kontakt med og salgsavdelinga du bestilte fra kommuniserer dårlig. Har jobbet i firmaet og merket at det er mye tull med informasjonen mellom disse to avdelingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...