pure_leno Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 (endret) Hei! Jeg skal kjøpe inn og bygge to nye PC-er. Begge PC-ene skal være BILLIGST mulig, uten at det går alt for mye utover ytelsen. Det er også viktig at disse PCene skal vare - de vil mest sannsynlig ikke bli byttet ut før om 3-4 år! Den første dataen skal brukes til video- og bilderedigering, først og fremt i Adobe Premiere CS4 og Photoshop CS4, og vil kjøre Windows 7 64-bit. En Apple Cinema Dispaly 20" vil bli brukt. Den andre dataen skal fungere som en såkalt familiedata, der bruket vil bestå av surfing, musikk- og videoavspilling, enkel bruk av Photoshop og casual spilling en gang i blant. Den vil også kjøre Windows 7, men muligens 32-bit versjonen. Oppsettene: Videoredigeringsdata Familedata Det jeg er mest usikker på med tanke på oppsettene, er valg av CPU (og dermed hovedkort) og grafikkort. Jeg har gått for Intel/Nvidia på begge dataene, rett og slett fordi jeg ikke har helt oversikt over de nye Amd-prosessorene og -grafikkortene. I det første oppsettet har jeg valgt et Nvidia-kort, fordi de visstnok yter bedre en Ati-kortene i applikasjoner fra Adobe. Jeg vet at Q9550 vil gi svært god ytelse i Premiere - spørsmålet er om det finnes en AMD-CPU som er billigere og/eller gir mer ytelse. Det andre oppsettet består stort sett av de samme delene fra det første, bortsett fra et billigere hovedkort, mindre RAM og en billigere prosessor. Her igjen lurer jeg på om det finnes en AMD-CPU som gir mer ytelse for pengene, og muligens om det finnes et ATI-kort som yter bedre en 9600GSO, helst for en billigere penge. Jeg skulle også helst presset prisen på dette oppsettet nærmere 4k enn 5k. Ser resten av delene i oppsettene greie ut? Og hvis noen kommer med alternativer til prosessorene, hadde det vært fint hvis dere også anbefalte et passende hovedkort. EDIT: Byttet ut Q9550 med Q9400 Endret 8. august 2009 av pure_leno Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Til Familie PCen, har du tatt en titt på følgende CPU ?? http://www.dinside.no/818913/test-amd-athlon-ii Lenke til kommentar
pure_leno Skrevet 7. august 2009 Forfatter Del Skrevet 7. august 2009 Takk for linken! Ser ut som Athlon II faktisk yter bedre enn C2D E7400, men spørsmålet er om jeg får et hovedkort m/ sokkel AM2+/AM3, som matcher Asus P5Ks pris og funksjonalitet. Noen tips? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå