Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utbetaling av penger etter privat søksmål.

Candyluv

Anbefalte innlegg

Hei,

Litt usikker på om jeg poster på riktig forum, men håper moderator flytter til riktig hvis jeg har feil.

Spørsmålet mitt har en lang historie bak seg, men for å gjøre det enkelt: En sak har vært opp i retten hvor saksøker har vunnet sin sak og saksøkte har blitt idømt å betale et erstatningsbeløp, men saksøker må betale egne advokatomkostninger. Saksøkte har deretter anket saken og de skal møte i retten snart. Mitt spørsmål er: hvis saksøker igjen vinner i retten, hvordan vil de pengene som saksøkte må betale bli betalt til saksøker? Saksøkte er nemlig ikke søkegod for lån/kreditt og har ikke mulighet til å betale summen i ett. Vil da saksøker få utbetaling fra "staten" som igjen krever inn beløpet via Statens innkrevningssentral? Eller er det andre løsninger på det?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Litt usikker på om jeg poster på riktig forum, men håper moderator flytter til riktig hvis jeg har feil.

Spørsmålet mitt har en lang historie bak seg, men for å gjøre det enkelt: En sak har vært opp i retten hvor saksøker har vunnet sin sak og saksøkte har blitt idømt å betale et erstatningsbeløp, men saksøker må betale egne advokatomkostninger. Saksøkte har deretter anket saken og de skal møte i retten snart. Mitt spørsmål er: hvis saksøker igjen vinner i retten, hvordan vil de pengene som saksøkte må betale bli betalt til saksøker? Saksøkte er nemlig ikke søkegod for lån/kreditt og har ikke mulighet til å betale summen i ett. Vil da saksøker få utbetaling fra "staten" som igjen krever inn beløpet via Statens innkrevningssentral? Eller er det andre løsninger på det?

På forhånd takk.

Staten forskutterer ikke erstatningsbeløp, med unntak for ordningen for voldsoffererstatning.

Dette er eg usikker på, men eg tror at Statens innkrevningssentral kan bistå privatpersoner i inndriving av kravet, men dersom det ikke er noe å ta hjelper det lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...