Gå til innhold

Flere CS servere på samme boks, forskjellige IP'er


Anbefalte innlegg

Kom på et problem jeg hadde på et lan engang da jeg leste en annen post her..

 

På én server kan det være ønskelig å kjøre flere spillservere (HL/CS osv). Det er da en fordel at alle kommer opp i listen til spillerne. Slik jeg har forstått det, sender klientene melding til broadcast (eller liknende, scanner hvertfall subnettet) og lister alle serverne som lytter på UDP 27015. Det hadde da vært greit å ha en server med flere ip'er, hvor en videre kan sette opp én server på hver ip, knyttet til port 27015.

 

Dette bør kunne løses vha. ip aliasing, altså å gi et nettverks interface flere ip'er. ./hlds_run -game cstrike +ip <ip> +port 27015 (eller noe slikt) kjøres, men når ip blir spesifisert (tror dette også gjelder når man spesifiserer ip på et "vanlig" oppsett), kommer ikke serveren i lista. Min teori er at serveren må lytte til alle interfacene/adressene en maskin har for å kunne svare klienten på rett måte.

 

Er det noen som har en løsning på dette, eller vet hva som skal til for å sette opp flere servere per maskin?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

 

Det er fult mulig å knytte flere ip adresser til et interface. Hvis dette er mot internett så må du nok få en ip til av din isp. Dette kan noen ganger være temlig tricky siden ikke alle isp'er er så glade i dette. Hvis du skal gjøre dette på f.eks nettverks kortet ditt så er det rimelig enkelt.

 


ifconfig eth0:0 192.168.0.100 netmask 255.255.255.0

route add -host 192.168.0.100 dev eth0:0

 

Bytt ut netverks maske og ip adresse med det du trenger.

Lenke til kommentar

Har en kompis med akkurat det samme problemet. Har prøvd å tildele flere ip'er til eth0'en hans, og har prøvd med flere forskjellige porter, men vi klarer fortsatt bare å kjøre en av serverne om gangen :shrug:

 

Gidder du sende meg en PM hvis du fikser problemet ditt?

Hadde vært hyggelig :yes:

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

hei du må da legge til ip addresser som en der oppe sa :)

 

commando : hlds_run -game cstrike -nomaster +sv_lan 1 +maxplayers 16 +map de_dust +ip din.sekundære.ip.addresse

 

eller for internett server : hlds_run -game cstrike +maxplayers 16 +map de_dust +ip din.sekundære.ip.addresse

Lenke til kommentar

Heisann

Listes ikke ikke servere som kjøres på andre porter enn default på lan(game)?

 

Ser nå at mine servere lytter på alle interface som kjøres:

udp 0 0 0.0.0.0:27015 0.0.0.0:* 10929/hlds

udp 2552 0 0.0.0.0:27017 0.0.0.0:* 29187/hlds

 

Men har enda ikke hatt bruk for å kjøre flere 27015 servere på flere ip'er.

Prøvde å spesifiere med -ip ip men så ingen forandring.

 

Når du tok status i console, ble det noen forandring ifra server til server?

Eks:


version :  46/3.1.1.0 2056 secure

tcp/ip  :  129.242.219.48:27017

 

Litt lesestoff:

 

http://hl.helpandsupport.net/?aid=52

 

Men + kommandoer er komandoer som kan kjøres inne i console. Og jeg hadde blitt VELDIG forundret om man kunne skifte lyttende ip "on the fly" =)

eks:

 

ip

"ip" is "localhost"

ip 129.242.219.48

ip

"ip" is "129.242.219.48"

 

Egentlig tror jeg ikke Valve har tenkt så langt.

 

Btw. ip'en er ekte. Mistake serverne: http://mistake.td.org.uit.no

 

-Dante

 

Edit: typo

Lenke til kommentar

legg til port i snarveien

 

f. eks:

 

commando : hlds_run -game cstrike -nomaster +sv_lan 1 +maxplayers 16 +map de_dust +port 27015

 

commando : hlds_run -game cstrike -nomaster +sv_lan 1 +maxplayers 16 +map de_dust +port 27016

 

så blir ipen:

 

f. eks

 

80.456.24.158:27015

80.456.24.158:27016

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...