Gå til innhold

Bygger Pc for første gang! HJELP!

Anbefalte innlegg

Hei,

Full av pågangsmot og iver har jeg kjøpt meg ny pc i deler.

Følgende spesifikasjoner:

ASUS P5Q Deluxe, P45, Socket-775

DDR2, ATX, 2xGbLAN, Firewire, 3xPCI-Ex(2.0)16

Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5

Kit w/2x 2GB XMS2-6400 dimm's, CL5-5-5-18, 800MHz

Intel Core? 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket

LGA775, 1333MHz, 12MB, BOXED w/fan

Western Digital Caviar® GreenPower? 1TB

, Sata 3 Gb/s, 32MB Cache

Samsung DVD±RW burner, SH-S223B

22x DVD, DVDRAM, SATA, Black, Bulk

Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5

PCI-Express 2.0, "VAPOR-X",DVI-I,HDMI,DisplayPort,

Chieftec Super Series PSU 650W Modulær

14cm Fan, 4x SATA, 6 pin PCIe, 20/24 pi

Antec Three Hundred

140mm Fan (Without PSU)

Jeg har satt inn hovedkort, strømforsyning, cpu, vifter, harddisk, dvd brenner etc..

Jeg har begynt med kablingen til hovedkorte som er et Asus p5q Deluxe og møtt veggen i ca 100 km i timen. Jeg har lest manualen til hovedkortet, men skjønner lite eller ingenting og akkurat nå er jeg lettere frustrert og ser kabler i alle retninger inni kabinettet som jeg ikke klarer å plassere. Dersom det er noen på forumet som har montert samme hovedkort, eller kjenner til en god step-by-step guide så vil jeg være taknemlig herfra og langt opp i himmelen! Evt om det er noen her som kan forklare meg hvordan jeg leser bruksamvisningen riktig!

FYI: jeg er fersk på forumet og vet ikke om jeg har plassert denn tråden i riktig del av forumet så til moderatorer, bare flytt den til riktig sted:)

Og til alle andre: På forånd tusen tusen takk for svar:)

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du beskrive problemet litt nærmere ?

Jeg skal gjøre så godt jeg kan:)

Problem: Jeg sliter med å finne ut av hvor kabler skal gå fra og til.

1.Viftene feks har alle 1-2 kabler hver. Jeg antar at disse skal kobler til strøm + noen på hovedkortet.

2.hva slags kabel skal gå fra hovedkort og til harddisk + hvilken strømkabel skal brukes? (hvid strøm skal kobles til harddisk)

3.Hva slags kabel skal gå fra hovedkort og til dvd brenner?

4. Jeg har en firewall/usb port som har en rød og en blå koblingspunkt. Disse skal festes til hovedkort, men på hovedkort finner jeg bare blå mottagspunkt.

Det er et par ting til, men jeg er på jobb akkurat nå og har ikke hovedkortet fysisk forran meg.

og takk for raske svar så langt:)

Lenke til kommentar

3. Brenneren bruker serial ata. Strømkabelen til brenneren ser sånn ut:SATA_power_cable.jpg

Den andre kabelen er en SATA. Den ser sånn ut:

300720.jpg

Det samme gjelder på 2. De røde SATA kablene skal plugges i SATA porter.

Du finner 8 av de på hovedkortet.

ASUS-P5Q-E-1.jpg

4. Sikker på at du ikke mener firewire? Isåfall..

Her er et bilde:

firewire_pcmcia_cardbus_comboports.jpg

Den røde skal til dingsen du har, og den andre (blå) skal kobles til IEEE 1394 hvis du har en FireWire og ikke en USB. Hvis USB kobler du den til USB 2.0 header.

1. Strømmen får den fra hovedkortet, så du skal bare koble til noen pinner, er vel 2 eller 4 pins kontakt på viftene, med mindre du snakker om CPU vifte.

Sorry for at det ikke ble etter rekkefølge, orker ikke å begynne å ordne på det.

Prøvd å forklare så bra så mulig, håper at du skjønner litt fra bildene når jeg forklarte.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...