krje1980 Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Hei. I juni 2008 kjøpte jeg et 42-tommers LG flatskjerm-TV. Temmelig nøyaktig 1 år senere (altså juni i år) oppdaget jeg en tynn vertikal stripe på høyre side av bildet. Stripen ligger omtrent der hvor grensen mellom bildet og det svarte feltet er når jeg setter TVen i 4:3 modus. Altså blir problemet først åpenbart når jeg switcher over til 16:9. Stripen er særlig tydelig på visse fargebakgrunner (spesielt dersom jeg ser noe med grønne farger - f.eks. en fotballkamp), mens på andre fargebakgrunner er problemet tilnærmet usynlig. Jeg tok kontakt med Elkjøp, hvor jeg hadde kjøpt TVen, som så henviste meg til et lokalt verksted. TVen ble hentet og jeg fikk den tilbake 3 dager senere med beskjed om at den nå var reparert. Det gikk imidlertid ikke mer enn et par timer før jeg merket at problemet fortsatt var til stede. TVen ble derfor levert tilbake igjen på verkstedet. Denne gangen gikk det nesten tre uker før jeg fikk TVen tilbake. Jeg fikk da opplyst at det ikke var funnet noe feil. Igjen gikk det kort tid før jeg oppdaget problemet nok en gang. Jeg tok da kontakt med verkstedet og forklarte at jeg var ganske frustrert over å til stadighet oppdage at feilen ikke ble reparert. Etter samtale med Forbrukerombudet ble jeg opplyst om at man kan heve et kjøp dersom samme feil dukker opp tre ganger. Verkstedet hevdet imidlertid at ettersom de ikke hadde funnet noen feil telte ikke dette som et gyldig reperasjonsforsøk! Selv synes jeg det var merkelig at verkstedet måtte beholde TVen i nesten tre uker dersom de ikke fant noen feil, men la gå. Uansett var jo problemet fortsatt til stede så for ca to uker siden ble TVen altså levert på samme verksted for tredje gang. Jeg var veldig obs på å demonstrere problemet for han som hentet apparatet for slik å påpeke at det faktisk er et reellt problem. I dag ringte jeg så verkstedet for å forhøre meg om status. Jeg fikk da opplyst nok en gang om at de ikke hadde funnet noe feil. Det jeg rett og slett lurer på er hvilke rettigheter jeg egentlig har. Jeg begynner å bli temmelig irritert over å få tilbake TV etter flere uker på verksted uten at problemet er fikset. Videre er jeg sikker på at problemet er relatert til TVen og ikke til måten jeg setter det opp på hjemme. For det første har jeg jo hatt apparatet i et helt år før problemet oppstod. Og for det andre er problemet like ille uansett om jeg ser på vanlig TV eller bruker DVD-spiller, eller spiller Playstation, osv - altså er det ikke i de enkelte applikasjonene som tilknyttes TV problemet ligger. Og for det tredje har jeg ingen problemer når jeg bruker et annet TV-apparet nå mens flatskjermen er på verksted. Har jeg nå rett til å heve kjøpet? Eller er det virkelig slik at så lenge verkstedet hevder at "de finner ingen feil" så kan jeg ikke gjøre dette? Nå har som sagt TV vært på verksted nærmest kontinuerlig i hele sommer, og i og med at jeg betalte nesten 15000 for apparatet, samt at det kun er et år gammelt, blir jeg fryktelig irritert dersom jeg er stuck med et apparat som ikke funker slik som det skal. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 For det første, så kontakter man Forbrukerrådet, og ikke forbrukerombudet. Forbrukerombudet tar seg ikke av slike saker, så der havnet du på feil kontor. Men er du sikker på at det er tv'en som er årsaken da? Siden de ikke fant noen feil, så kan det være noe annet. Koblet du opp med gammel tv-kabel, scart eller hdmi? Lenke til kommentar
krje1980 Skrevet 7. august 2009 Forfatter Del Skrevet 7. august 2009 For det første, så kontakter man Forbrukerrådet, og ikke forbrukerombudet. Forbrukerombudet tar seg ikke av slike saker, så der havnet du på feil kontor. Men er du sikker på at det er tv'en som er årsaken da? Siden de ikke fant noen feil, så kan det være noe annet. Koblet du opp med gammel tv-kabel, scart eller hdmi? Hei. Jeg kontaktet Forbrukerrådet først, og de satt meg faktisk over til Forbrukerombudet. Jeg bruker HDMI. Og som sagt så har jeg tross alt hatt TV-apparatet i et helt år før problemet oppstod. Dersom det var noe tull med koplingen så burde jo feilen vært der hele tiden. Lenke til kommentar
Newar Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Hei. Kan du ta et bilde av skjermen slik at vi får se problemets omfang? Er det en såkalt kosmetisk feil dekkes ikke dette av garantien. Det er forskjellig fra produsent til produsent, men en håndfull feilaktige pixler må man regne med å tolerere. Lenke til kommentar
Zulærn Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Hei. Kan du ta et bilde av skjermen slik at vi får se problemets omfang? Er det en såkalt kosmetisk feil dekkes ikke dette av garantien. Det er forskjellig fra produsent til produsent, men en håndfull feilaktige pixler må man regne med å tolerere. Må da være forskjell på "en håndfull feilaktige pixler" og en stripe over hele skjermen?! Lenke til kommentar
kalkulatoren Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Verkstedet hevdet imidlertid at ettersom de ikke hadde funnet noen feil telte ikke dette som et gyldig reperasjonsforsøk! Går ut i fra at du har snakket med Elkjøp om dette og ikke verkstedet? Er jo ikke verkstedet du skal heve kjøpet hos. Du kan også få levert en ny tilsvarende tv etter 3 reparasjonsforsøk som alternativ til heving av kjøp. Jeg går ut i fra at det viktige for deg nå er at tven blir fikset. Hvis du ikke allerede har gjort det så ville jeg gått tilbake til Elkjøp og forklart situasjonen. Lenke til kommentar
krje1980 Skrevet 7. august 2009 Forfatter Del Skrevet 7. august 2009 (endret) Hei folkens. Dette er en ganske åpenbar feil - en mørk stripe som går vertikalt nedover skjermen fra topp til bunn. Som sagt så er den ikke tydelig alltid, men på visse fargebakgrunner (grønn spesielt) er den tydelig. Skulle gjerne lastet opp et bilde til dere, men som sagt så er TV-apparatet på verksted (for 3 gang). Jeg vet selvsagt at det er Elkjøp jeg skal henvende meg til for å heve kjøpet, men jeg ble henvist til det verkstedet hvor TV-apparatet nå er av butikken hvor jeg kjøpte apparetet. Uansett har jeg bestemt meg for å ta kontakt med Elkjøp dersom problemet skulle dukke opp igjen når jeg får apparetet tilbake. Jeg er imidlertid nesten 100 % sikker på at det er TVen det er noe galt med. Som sagt så oppstår problemet uansett om jeg ser på vanlige TV-kanaler, ser på DVD (gjennom HDMI-kabel) eller spiller Playstation. Dersom det var noe galt med antennekabel, HDMI-kabel, etc, så burde jo problemet kun gjøre seg gjeldene når den aktuelle kabelen var i bruk. Som sagt så har jeg også hatt apparetet i et år før problemet oppstod. Dersom noe er galt med koblingen så burde jo problemet oppstått fra dag 1. Jeg har rimelig god peiling på oppkobling av TV, DVD, osv (jeg er alltid den i slekten som blir tilkalt for å hjelpe andre med dette), og jeg ser at feilen ligger i TV-apparatet. Når TVen ble hentet av verkstedet nå sist gang demonstrerte jeg feilen for han som hentet apparatet, og han sa også at dette var noe som måtte inn på verksted. Jeg finner det derfor merkelig at verkstedet påstår at de "ikke finner noe feil." Kanskje de ikke har sjekket apparatet med den fargebakgrunnen som gjør problemet synlig? Ikke vet jeg, men jeg er i hvert fall ikke interessert i å ha et såpass dyrt apparat når det åpenbart er en defekt som dukker opp hjemme hos meg når jeg ser på det. Og, igjen, det faktum at problemet først har dukket opp i nyere tid er for meg en indikasjon på at det ikke er noe annet som forårsaker problemet. Håper derfor at Elkjøp vil være forståelsesfull dersom feilen dukker opp igjen. Endret 7. august 2009 av krje1980 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 OT: Det er ikke en høyttaler som står litt for nær TV'n vel? Lenke til kommentar
krje1980 Skrevet 7. august 2009 Forfatter Del Skrevet 7. august 2009 OT: Det er ikke en høyttaler som står litt for nær TV'n vel? Nei, ingen høyttalere. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Når du brukte både hdmi til tvkanaler, dvd og ps, så brukte du sikkert flere hdmikabler og hdmi-innganger? Om butikken ikke godtar heving av kjøpet, så kan du sende et klageskjema til forbrukerrrådet, og de vil da kontakte butikken. Men om tv'en ikke blir fikset nå heller, så ta bilde av feilen før du evt gjør så mye mer. Det bildet burde du nok da og sende til Forbrukerrådet. Lenke til kommentar
krje1980 Skrevet 7. august 2009 Forfatter Del Skrevet 7. august 2009 (endret) Når du brukte både hdmi til tvkanaler, dvd og ps, så brukte du sikkert flere hdmikabler og hdmi-innganger? Om butikken ikke godtar heving av kjøpet, så kan du sende et klageskjema til forbrukerrrådet, og de vil da kontakte butikken. Men om tv'en ikke blir fikset nå heller, så ta bilde av feilen før du evt gjør så mye mer. Det bildet burde du nok da og sende til Forbrukerrådet. HDMI-kabel brukes kun mellom DVD-spiller og TV. Vanlig TV får jeg inn gjennom antennekabel som er plugget til veggen (bor i borettslag med felles kabel-TV opplegg). Playstation går gjennom SCART. Likevel er problemet akkurat det samme. Og jeg har såpass mye innsikt i teknologien at jeg med 99% sikkerhet kan si at feilen ligger i TV (har å gjøre med hvordan feilen ser ut - akkurat som man vet at TV er problemet når man etter en god del år ofte får en tynn hvit stripe i toppen av skjermen). Endret 7. august 2009 av krje1980 Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Jeg fikk en slik tynn stripe ned hele skjermen, 1 pixel i bredden, panasonic plasma, de byttet skjermen/displayet bare. Lenke til kommentar
krje1980 Skrevet 8. august 2009 Forfatter Del Skrevet 8. august 2009 Jeg fikk en slik tynn stripe ned hele skjermen, 1 pixel i bredden, panasonic plasma, de byttet skjermen/displayet bare. Interessant. Takk for informasjonen. Dette virker som å være omtrent det samme problemet som jeg har. Skal høre med verkstedet om de har gjort dette. Lenke til kommentar
darket Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Jeg fikk en slik tynn stripe ned hele skjermen, 1 pixel i bredden, panasonic plasma, de byttet skjermen/displayet bare. Interessant. Takk for informasjonen. Dette virker som å være omtrent det samme problemet som jeg har. Skal høre med verkstedet om de har gjort dette. Hvilken LG tv er dette snakk om? kan jeg få fullstendig typenummre? har en helt lik feil på en 50 plasma, kjøpt 2008, husker ikke hva den heter i forbifarten Hvis verksted klarer å reparere, så må jeg vite hva de har gjort, da de ikke klarer å reparere min. de sier det samme til meg, som til deg. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 I juni 2008 kjøpte jeg et 42-tommers LG flatskjerm-TV. Temmelig nøyaktig 1 år senere (altså juni i år) oppdaget jeg en tynn vertikal stripe på høyre side av bildet. Stripen ligger omtrent der hvor grensen mellom bildet og det svarte feltet er når jeg setter TVen i 4:3 modus. Altså blir problemet først åpenbart når jeg switcher over til 16:9. har en helt lik feil på en 50 plasma, kjøpt 2008, husker ikke hva den heter i forbifarten Jeg mistenker innbrenning eller lignende problem, spesielt om begge skjermene er plasma. Det kan oppstå også på LCD, men det tar gjerne lenger tid. Ettersom problemet, ihvertfall hos trådstarter, ligger der hvor grensen mellom bildet og sort felt er ved 4:3, så kan dette tyde på innbrenning. En del av selve skjermen (4:3-området) brukes mer enn det som også brukes ved visning i 16:9 om man ser mye på 4:3 sendinger. Den delen blir også mer slitt, og man vil se en stripe eller et skille akkurat her. Man ser ikke nødvendigvis noen forskjell på bildet mellom 4:3 og 16:9 området, men stripen får man. Jeg har samme problemet på en 26" LCD skjerm som nå er et par-tre år gammel (LG dette også). Denne er brukt mye på 4:3. Stripen ligger akkurat i overgangen mellom 4:3 og 16:9. Vet ikke om det er en feil som dekkes av garantien, men den TV'en er bare en sekundær-TV som står på soverommet, så jeg plages egentlig ikke av det. Men det er mulig at det er en hyppigere feil med LG enn andre merker. Min 40" Sony LCD (halvannet år gammel) samt mine foreldres Sony 32" LCD (tre år gammel) viser ikke tegn til det samme til tross for at begge disse brukes mye mer enn LG-skjermen på soverommet mitt. Spør verkstedet om det kan være på grunn av innbrenning/skille mellom 4:3 og 16:9. Mulig de ser det da, og kjører en prosedyre for å minske stripen. Det kan du for så vidt gjøre selv også. Du kan f.eks koble til et kamera og filme en hvit, godt opplyst flate og sette TV'en til å vise dette bildet i 16:9 over noen dager (kan slå av om natten, selvsagt). Om problemet er innbrenning, vil stripen etterhvert bli mer utydelig og til slutt helt borte. Om det virkelig er innbrenning, kan sikkert andre på forumet bekrefte eller avkrefte mer enn meg om dere spør om problemet i Lyd og bilde -> Bilde -> Tv-apparater Lenke til kommentar
krje1980 Skrevet 8. august 2009 Forfatter Del Skrevet 8. august 2009 Takk for informative svar. Jeg har også en mistanke om at det kan være innbrenning, men synes det er rart at dette har skjedd kun 1 år etter at jeg kjøpte apparetet. Det er en LCD skjerm på 42 tommer (LG3000). Tidligere hadde jeg et Loewe 32 tommers TV (ikke flatskjerm), og dette hadde jeg i 7 år uten at det måtte på verksted en eneste gang! Mao har ikke LG akkurat imponert meg med sin kvalitet. Skal ta kontakt med verkstedet på mandag angående saken. Jeg kjøpte forsikring på apparetet, så dersom dette er innbrenning som ikke kan fjernes av verkstedet håper jeg virkelig at jeg har krav på å kunne heve kjøpet. Dette er jo ikke en feil forårsaket av at jeg har visst uaktsomhet ovenfor apparatet. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Innbrenning anses faktisk som brukerfeil, da det står i manualen at man ikke skal la samme bilde stå på over lengre tid... Jeg er usikker på om samme er tilfellet med LCD tv'r Lenke til kommentar
krje1980 Skrevet 8. august 2009 Forfatter Del Skrevet 8. august 2009 Innbrenning anses faktisk som brukerfeil, da det står i manualen at man ikke skal la samme bilde stå på over lengre tid... Jeg er usikker på om samme er tilfellet med LCD tv'r Jeg har da ikke brukt 4:3 modusen noe mer enn 16:9. Og jeg slår av TV hver gang jeg ikke bruker det. Videre er apparatet kun 1 år gammelt, og jeg betalte faktisk over 1000 kroner ekstra i forsikring da jeg kjøpte det. Var dette altså totalt bortkastede penger? Hvis dette apparetet ikke kan fikses, og jeg ikke får hevet kjøpet, etter å ha betalt nesten 15000 for det så skal jeg i hvert fall gjøre mitt ytterste for å spre negativ omtale om LG sine produkter. Som sagt, mitt forrige apparat hadde jeg i 7 år uten at noen feil oppstod. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 CRT hadde ikke samme fare for innbrenning som LCD og plasma, men jeg trodde LCD var bedre enn som så, så jeg ble litt overrasket når jeg så dette på min TV. Som sagt, så er de tre TV'ene med denne feilen rapportert i denne tråden LG alle sammen, så jeg vil tro dette er en svakhet på panelene til LG. Kan være et greit argument ved innsending. I tillegg vil ikke innbrenning pga bruk av 4:3 kunne anses som brukerfeil ettersom det er et av TV'ens bruksområder. Men ville prøvd forsikringen om verkstedet fortsatt hevder det ikke er en feil. Altså ikke sendt det inn som en garanti/reklamasjonssak, men tatt kontakt med forsikringsselskapet som tilbyr forsikringen og hørt med de. Snakk også med verkstedet, og spør om det er så at de ikke ser feilen, eller ikke anser det som en feil som går på garanti pga. brukerfeil. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Innbrenning anses faktisk som brukerfeil, da det står i manualen at man ikke skal la samme bilde stå på over lengre tid... Jeg er usikker på om samme er tilfellet med LCD tv'r Jeg har da ikke brukt 4:3 modusen noe mer enn 16:9. Og jeg slår av TV hver gang jeg ikke bruker det. Videre er apparatet kun 1 år gammelt, og jeg betalte faktisk over 1000 kroner ekstra i forsikring da jeg kjøpte det. Var dette altså totalt bortkastede penger? Hvis dette apparetet ikke kan fikses, og jeg ikke får hevet kjøpet, etter å ha betalt nesten 15000 for det så skal jeg i hvert fall gjøre mitt ytterste for å spre negativ omtale om LG sine produkter. Som sagt, mitt forrige apparat hadde jeg i 7 år uten at noen feil oppstod. Elkjøps forsikring dekker desverre ikke innbrenning... http://www.happycare.no/files/jjPvcccX.pdf side 6 punkt 6.6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå