t-bjo Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Jeg lastet ned bildene til PC-en fra mitt Canon 40D. Bildene var tatt i JPEG L og RAW. Når jeg åpnet bildene i Elements 6 fant jeg ikke RAW-filene igjen. Sjekka fila i Mine bilder, der var det bare bilder i JPEG. Hvor har RAW-filene tatt veien?? Jeg har XP på PC-en. Er det noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
_Amund_ Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 (endret) Har du forsøkt et standard filsøk på PC'n etter filtypen (crw?). Jeg vet ikke om PSE6 støtter dine råfiler, jeg har måttet oppgradere flere programmer etter bytte fra Nikon D70 til D300 pga støtte for råfiler. Hvis du ikke har brukt råfiler tidligere kan det være problemstillingen. Hvis du har brukt PSE6 til råfiler tidligere har du nok en letejobb foran deg. Amund Endret 8. august 2009 av _Amund_ Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Jeg lastet ned bildene til PC-en fra mitt Canon 40D. Bildene var tatt i JPEG L og RAW. Når jeg åpnet bildene i Elements 6 fant jeg ikke RAW-filene igjen. Sjekka fila i Mine bilder, der var det bare bilder i JPEG. Hvor har RAW-filene tatt veien?? Jeg har XP på PC-en.Er det noen som kan hjelpe? Jeg synes software som medfølger Canon er meget bra. (Har visst gitt uttrykk for det i flere innlegg her :!: ), og hvis du har installert det som følger med kamera, vil RAW filene vises både i DPP (Digital Photo Professional) og Zoombrowser. (Jeg bruker begge de til mitt 50D, da jeg hadde 450D vistes RAW filene i Elements også, men det gjør de ikke nå. Zoombrowser kunne konvertere RAW filene til 450D, men kan ikke for 50D, derfor er DPP utmerket å bruke) RandiA Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Hvordan overførte du filene? Med ledning fra kameraet og medfølgende software eller med minnekortleser og XP sin automatiske "laste inn bildene fra kortet"-program? Om det er sistnevnte så henter den vel bare jpegfilene dine, tror jeg iallefall, fordi raw ikke er bildefiler. Lenke til kommentar
t-bjo Skrevet 8. august 2009 Forfatter Del Skrevet 8. august 2009 Hvordan overførte du filene? Med ledning fra kameraet og medfølgende software eller med minnekortleser og XP sin automatiske "laste inn bildene fra kortet"-program? Om det er sistnevnte så henter den vel bare jpegfilene dine, tror jeg iallefall, fordi raw ikke er bildefiler. Brukte ledning fra kameraet. Det så ut som RAW-filene også ble lasta ned. Fikk opp "blomster-ikoner" under nedlastinga i tillegg til JPEG-bildene. Får prøve å søke etter de i utforsker. Lenke til kommentar
t-bjo Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 Har søkt igjennom PCen, og den finner ingen raw-filer. Lastet ned Raw-bilder til Canon Zoom Browser, men de var forsvunnet neste gang PCen ble slått på. Skjønner ikke hvor de har tatt veien. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Mine rawfiler er filtypen .cr2 (ikke .crw). Men jeg har 30D og ikke 40D, så om de fra 40D også heter cr2 så finner du dem ikke om du søker etter crw tenker jeg. Kan det være at du har slått på filtrering i Zoombrowser og derfor ikke ser alle filene? Rart iallefall at de er forsvunnet helt uten grunn. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 1. Hvordan har du kopiert over filene? Kobler du kamera til PC og bruk filutforsker, så vil du kun se JPEG filene. 2. Har du oppdatert Camera RAW plugin til PS Elements? Som nevnt, så må den være av en viss versjon for å støtte 40D. Tom Lenke til kommentar
t-bjo Skrevet 12. august 2009 Forfatter Del Skrevet 12. august 2009 Søkte etter .cr2-filer, men fant ingenting. Jeg laster ned via filutforsker. Har tidligere lastet ned og redigert filene i Elements 6, så den støtter 40D, tror ikke det er der problemet ligger. RAW-filene er bare borte fra PC-en. Er det windows som konverterer eller sletter de automatisk på et vis??!? Lenke til kommentar
FredrikTeodor Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Jeg plages også med dette. RAWfilene vil ikke vises når jeg overfører dem til dataen. De vises heller ikke på kameraet. Jeg har innstilt på RAW+Normal. Det er akkurat som om kameraet ikke gidder å ta opp et bilde i RAWformat.. Jeg har fått inn RAWfiler før uten problemer, overført med kabel og rett inn på PC med XP uten programvare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå