Gå til innhold

500D gjør 1080p jobben eller burde jeg ta Videokamera?

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har planer om å begynne å filme når jeg flyr RC Fly og Berg-og-dalbaner (Når jeg sitter på, dette kan vel gå raskt og blir fort ristete).

Det jeg lurer på er om jeg skal kjøpe meg Canon Legria HF200 eller Canon EOS 500D med en 18-55mm linse.

Jeg kommer jo også selvfølgelig til å ta bilder :-)

Jeg er ikke noe pro på å ta bilder eller noe men det kamra jeg har nå som jeg har brukt i 5 år syns jeg det blir litt støy på bildet og det blir fort dratt hvis jeg ikke er stø på hånden. (Det er 4mpx)

EOS D500 hadde bare 20 fps når det var snakk om 1080p? Jeg aner ikke om jeg trenger mere? Gjør jeg det? Trenger jeg mere en 20 fps?

Og hvor mange FPS filmer HF200 i på 1080p?

Og HF200 har optiskbildestabilisator, har 500D det?

Takk for svar :-)

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel...

Du får ikke autofokus når du filmer, og bildene har en tendens til å bli "bølgete" om det er mye bevegelse i det pga måten CMOSen fanger opp bildet (bildet fanges opp "rullende" ved at det fanger eksponeringen fra topp til bunn en stripe om gangen). Du ønsker å filme RC fly (masse horisontal panning) og berg-og-dalbaner (masse risting), noe som vil se svært dårlig ut via dSLRen. Horisontal bevegelse vil vises på filmen ved at det på toppen er filmet noen millisekunder før det som er på bunnen i samme bilde. Da vil eksempelvis noe som normalt er helt vertikalt se ut som det heller kraftig til siden. Og om du har mye risting, som du vil få i berg og dalbane, så vil hele bildet rett og slett være ustabilt.

viser eksempel på effektene.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...