Gå til innhold

Hvem la det første egget?

Anbefalte innlegg

Ok, denne tråden handler egentlig ikke direkte om hvem som la det første egget. Men på en måte handler det om dette alikevel; jeg var bare så usikker på hva slags tema jeg skulle bruke. Se heller på temaet som en metafor.

La oss først starte med religioner: Ateister, som meg selv, har ofte konfrontert religiøse med følgende spørsmål: Hvis Gud skapte verden og mennesket, hvem eller hva skapte da Gud? Og hvem eller hva skapte hva enn som skapte Gud? Og det går videre. Jeg etterlyser, med andre ord, begynnelsen på "kjedereaksjonen" som vi sitter på enden av i skrivende stund sammen med en planet full av liv og et system/maskineri.

Men gjelder ikke det samme spørsmålet for oss vitenskapsmenn? Den neste kilden til all energi som vi har her på planeten kommer fra solen. Og går man så langt tilbake som man kan, startet det hele med den enorme energiutløsningen som vi alle kjenner som the big bang. Men hvilken energi var det som skapte the big bang? Det må/bør være en energikilde bak dette fenomenet. Og videre: hva stod bak det som stod bak the big bang?

Jeg forventer ingen konkrete svar på de sistnevnte spørsmålene, men hva med dette paradokset: Alt virker å måtte ha en kjedereaksjon uansett hvilket livssyn man måtte ha. Så hvor kommer den absolutte opprinnelige energikilden fra, det vil si den absolutte kilden til vår eksistens, og hvordan kunne denne energien bare komme fra "intet"? Fordi et sted må det hele starte når det først skjer en kjedereaksjon med energi.

Hvis det er noen her som ønsker å slippe ut litt kunnskap og filosofi, så er denne tråden den rette plassen å starte, antar jeg! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bare skriver det første som comes to mind når jeg ser slike tråder. Jeg er jo selvfølgelig en vitenskapsman når jeg sier at religion kaller det guds verk når de kommer over noe de ikke forstår. Det er lett for dem å gjøre fordi ingen har noen bedre forklaringer. Og hvis noen klarer å forklare det etter det er blitt proklamert guds verk, ja da blir de hetset og gjerne brent på bålet.

Nå skal det sies at big bang teorien ikke har eksistert lenge, ikke mer en 60 år. At vi skal kunne vite hvordan universet ble skapt når vi såvidt forsto reaksjonene som skjer på Sola for 60 år siden er uhørt. Men det blir jo mer og mer fremskritt.

Lenke til kommentar
Jeg bare skriver det første som comes to mind når jeg ser slike tråder. Jeg er jo selvfølgelig en vitenskapsman når jeg sier at religion kaller det guds verk når de kommer over noe de ikke forstår. Det er lett for dem å gjøre fordi ingen har noen bedre forklaringer. Og hvis noen klarer å forklare det etter det er blitt proklamert guds verk, ja da blir de hetset og gjerne brent på bålet.

Nå skal det sies at big bang teorien ikke har eksistert lenge, ikke mer en 60 år. At vi skal kunne vite hvordan universet ble skapt når vi såvidt forsto reaksjonene som skjer på Sola for 60 år siden er uhørt. Men det blir jo mer og mer fremskritt.

Jeg forstår deg. Og beklager for et litt sent svar her.

Jeg finner det bare så merkelig at noe ikke har en begynnelse. Og hvis det skulle ha en begynnelse, hvordan kan energi oppstå fra intet? Dette er et paradoks i forhold til hvordan fysikk tolkes av vitenskapen i dag; at all energi stamme fra en energikilde, som igjen stammer fra en energikilde, osv.

Lenke til kommentar

Hva om universet på en eller annen måte alltid har eksistert. Vi mennesker er vant til en begynnelse og en slutt. Derfor tror jeg heller ikke vi klarer å tenke oss evigheten. Hvis du forstår? Vi er også vant til at for at noe skal skapes, så må det skapes av noe, hva om det aldri er blitt skapt, det har bare alltid eksistert?

Lenke til kommentar
Hva om universet på en eller annen måte alltid har eksistert. Vi mennesker er vant til en begynnelse og en slutt. Derfor tror jeg heller ikke vi klarer å tenke oss evigheten. Hvis du forstår? Vi er også vant til at for at noe skal skapes, så må det skapes av noe, hva om det aldri er blitt skapt, det har bare alltid eksistert?

Dette har jeg også tenkt på.

Men når du skriver univers, så mener du kanskje heller multivers? Universet vårt har ikke vart evig ettersom det øker i størrelse og må derfor ha begynt fra et svært lite punkt. Men at det eksisterer et multivers som alltid har eksistert, i form av å være utenfor tid og rom, som inneholder flere universer som kommer og går i forskjellige størrelser og former, ja, det kan være mulig.

:)

Lenke til kommentar

Multivers, så det på en dokumentar en gang, men dette er kompliserte teorier. De illustrerte to membraner som de kalte dem, neste som to tynne tepper i en vind, og disse hadde en liten avstand mellom hverandre, og når de traff hverandre så utløste energien mellom dem et big bang og dannet da vårt univers. Nesten som når to skyer lager lyn og torden.

Du finner nok en mye finere forklaring på Wikipedia tenker jeg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...