Decron Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Driver å setter opp en linux ruter, den skal kjøre dhcp server og firewall (guarddog). Maskinen takler vel 40 bruker? Begynte å tenke litt, men en dhcp server krever vel ikke mye? Har jeg noe å være redd for? Kjører RH 7.3 Valhalla. Mvh, D|S Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 skal gå fint det (men vil nok ikke anbefale å innstallere X med kde ) Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Jeg vil tro DHCP bare krever bittelitt hver gang noen ber om en ip eller liknende. Her vil altså ikke systemressursene ha stort å si (før antall brukere blir en god del større). Når det gjelder gateway/firewall, antar jeg at det er mengden data per tid (og kanskje antall connections til enhver tid) som er avgjørende for systemkrav. Jeg har brukt gamle maskiner (166mhz for > 80 brukere, 486 33mhz for ~ 6 brukere) til disse oppgavene uten problem. Det er (som en tidligere nevnte) selvfølgelig ikke anbefalt å installere noe grafisk brukergrensesnitt. Trenger du hjelp til å komme igang, se på disse kommandoene: man;) ifconfig route iptables Lenke til kommentar
Xizor Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Installer IPCop www.ipcop.org så får du en ferdig, sikker og enkel brannmur med DHCP. Lenke til kommentar
Decron Skrevet 14. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2003 Bruker grafisk grensesnitt desverre. Er det mulig å starte uten, eller velge å kjøre linux clean. Hvis jeg ikke skulle hatt grafisk, skulle jeg da valgt å ikke legge inn X Vindusystemene? Bruker vanligvis GNOME. Mvh, D|S Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 hvis du ikke skal ha grafisk kan du droppe X ja. Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 For å få linux til å starte opp uten X forandrer du default init-level i /etc/inittab, endre denne linjen: id:5:initdefault: Til: id:3:initdefault: Dersom du ikke vil restarte kan du også skifte med kommandoen /sbin/init 3 (eller 5 for å få x igjen), men du må endre /etc/inittab for å få det etter neste reboot Lenke til kommentar
Decron Skrevet 15. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2003 Gjør det noe om jeg bruker X? Skulle gjerne ha administrert et firewall program (guarddog), å det lar seg vel ikke gjøre fra ren tekst / terminal? Btw, som er jeg newbie, så hvordan skifter jeg innhold / verdier i en bestemt fil? Mvh, D|S Lenke til kommentar
xeon Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Hmm.. nå er jeg litt i tvil om hva RH gjorde i 7.x, men det er mulig du har joe installert.. altså: joe /etc/inittab og rediger den linjen.. den enkleste måten å få opp x på er da bare å skrive startx og logge ut når du vil tilbake til tekstmodus.. prøv deg litt frem.. Skal du sette opp dhcp, så må du ha 'dhcp.conf' fil i /etc som du må lage selv.. Dersom du ikke har joe, så vil jeg anbefale deg å lære deg vim Prøv en av følgende: vim-tutor vi vim Kort forklart: For å skrive noe trykk først " i " når du er inne i vim/vi så skriver du noe piss.. trykker "Esc" (Escape knappen altså) så følgende: " :wq" (det er kolon w q som står for write og quit) har du gjort noe du ikke vil så er det først escape så " :q!" Du skal selvfølgelig ikke skrive hermetegnene Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 skal gå fint det (men vil nok ikke anbefale å innstallere X med kde ) Nei, det hadde heller gått dårlig Men det var jo heller ikke spørsmålet... Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Du burde lese denne og muligens denne etterpå, før du hiver deg løs på å bruke Linux som router. Det er nemlig ikke bare point'n'click som i Windoze. Forresten så vil jeg anbefale smoothwall til routerbruk MarcelSB Lenke til kommentar
Decron Skrevet 16. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2003 Er kommet ganske godt igang nå, men finnes det en måte å vidresende pakker mellom eth0 og eth1 uten å bruke tredjepartsprogrammer som Guidedog? Mvh, D|S Lenke til kommentar
Decron Skrevet 19. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2003 Ingen som vet om det er mulig å videresende data mellom eth0 og eth1 uten å bruke et tredjeparts program? Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Det er noe som heter bridging. Sjekk ut http://www.openbsd.org/faq/faq6.html#Bridge for en beskrivelse av dette. Network Adress Translation (NAT) er også en mulighet du bør være klar over. Sjekk ut http://www.freebsd.no/doc/en_US.ISO8859-1/...dbook/natd.html for å lese om dette. Som du ser er jeg mest bevandret i *BSD-verdenen. Hvordan dette vil virke på Linux vet jeg ikke. Problemet ditt kan kansje løsest så enkelt som ved å sette opp riktige ruter. Les 'man route' og 'man netstat'. Lenke til kommentar
vebwa Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Hvis du er villig til å gå vekk fra RedHat kan jeg anbefale SmoothWall som distro. Bruker denne som firewall/router/dhcp/proxy++ Enkel å sette opp, lave systemkrav, fungerer glimrende. Lenke til kommentar
Decron Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 Hvis du er villig til å gå vekk fra RedHat kan jeg anbefale SmoothWall som distro. Bruker denne som firewall/router/dhcp/proxy++ Enkel å sette opp, lave systemkrav, fungerer glimrende. Tenker på ja, stemmer det at installasjonsbildet ikke er større en 20MB ? Mvh, D|S Lenke til kommentar
vebwa Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Isoen er ca 20 mb ja. Mener systemkrav var 386, 16mb ram og 60 mb harddisk eller noe i den duren. Smoothwall gjør akkurat det den skal og ingenting annet. Er vel derfor den er så genial til akkurat det den er beregnet for, nemlig router/firewall/dhcp. Den har heller ikke støtte for å installere noe som helst - kan sees på mer som en ren router enn som en pc etter installasjon... Hvis du trenger web-, mail- eller ftpserver i samme boksen går ClarkConnect for å være bra, men som router/firewall/dhcp vil jeg anbefale Smoothwall på det varmeste. Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Driver å setter opp en linux ruter, den skal kjøre dhcp server og firewall (guarddog). Maskinen takler vel 40 bruker? Begynte å tenke litt, men en dhcp server krever vel ikke mye? Har jeg noe å være redd for? Kjører RH 7.3 Valhalla. Mvh, D|S Jeg kjører selv en P166, med 24 MB RAM, og den NAT'er max 6MB/sec. Men da gjør den LITE annet. Hvis du kun skal gi ut ip'er (pass på at klientene ikke står og "poll'er" annahver sec ) ved hjelp av DHCPD og firewalling, så tror jeg den vil fungere utmerket. Går utifra du mener 40 klienter som den er gw for. -Dante Lenke til kommentar
Decron Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 Da går jeg nok for Smoothwall Er det en lik-linux distrubsjon? Jeg mener, når jeg setter opp dhcp osv. gjøres dette via terminalvinduer? Er slik ting intigrert? (firewall, dhcp-server osv.) Mvh, D|S Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Tror det gjørevs via et webgrensesnitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå