Gå til innhold

P166 MMX, 156MB SD-RAM, 5GB HD....klarer den 40 brukere?

Anbefalte innlegg

Driver å setter opp en linux ruter, den skal kjøre dhcp server og firewall (guarddog). Maskinen takler vel 40 bruker? Begynte å tenke litt, men en dhcp server krever vel ikke mye? Har jeg noe å være redd for?

Kjører RH 7.3 Valhalla.

Mvh,

D|S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro DHCP bare krever bittelitt hver gang noen ber om en ip eller liknende. Her vil altså ikke systemressursene ha stort å si (før antall brukere blir en god del større).

Når det gjelder gateway/firewall, antar jeg at det er mengden data per tid (og kanskje antall connections til enhver tid) som er avgjørende for systemkrav.

Jeg har brukt gamle maskiner (166mhz for > 80 brukere, 486 33mhz for ~ 6 brukere) til disse oppgavene uten problem.

Det er (som en tidligere nevnte) selvfølgelig ikke anbefalt å installere noe grafisk brukergrensesnitt.

Trenger du hjelp til å komme igang, se på disse kommandoene:

man;)

ifconfig

route

iptables

Lenke til kommentar

Bruker grafisk grensesnitt desverre. Er det mulig å starte uten, eller velge å kjøre linux clean.

Hvis jeg ikke skulle hatt grafisk, skulle jeg da valgt å ikke legge inn X Vindusystemene?

Bruker vanligvis GNOME.

Mvh,

D|S

Lenke til kommentar

For å få linux til å starte opp uten X forandrer du default init-level i /etc/inittab, endre denne linjen:

id:5:initdefault:

Til:

id:3:initdefault:

Dersom du ikke vil restarte kan du også skifte med kommandoen /sbin/init 3 (eller 5 for å få x igjen), men du må endre /etc/inittab for å få det etter neste reboot :)

Lenke til kommentar

Gjør det noe om jeg bruker X? Skulle gjerne ha administrert et firewall program (guarddog), å det lar seg vel ikke gjøre fra ren tekst / terminal?

Btw, som er jeg newbie, så hvordan skifter jeg innhold / verdier i en bestemt fil?

Mvh,

D|S

Lenke til kommentar

Hmm.. nå er jeg litt i tvil om hva RH gjorde i 7.x, men det er mulig du har joe installert..

altså:

joe /etc/inittab

og rediger den linjen..

den enkleste måten å få opp x på er da bare å skrive

startx

og logge ut når du vil tilbake til tekstmodus.. prøv deg litt frem..

Skal du sette opp dhcp, så må du ha 'dhcp.conf' fil i /etc som du må lage selv..

Dersom du ikke har joe, så vil jeg anbefale deg å lære deg vim

Prøv en av følgende:

vim-tutor

vi

vim

Kort forklart:

For å skrive noe trykk først " i " når du er inne i vim/vi

så skriver du noe piss.. trykker "Esc" (Escape knappen altså)

så følgende: " :wq" (det er kolon w q som står for write og quit)

har du gjort noe du ikke vil så er det først escape så " :q!"

Du skal selvfølgelig ikke skrive hermetegnene

Lenke til kommentar

Det er noe som heter bridging. Sjekk ut

http://www.openbsd.org/faq/faq6.html#Bridge

for en beskrivelse av dette. Network Adress Translation (NAT) er også en mulighet du bør være klar over. Sjekk ut

http://www.freebsd.no/doc/en_US.ISO8859-1/...dbook/natd.html

for å lese om dette.

Som du ser er jeg mest bevandret i *BSD-verdenen. Hvordan dette vil virke på Linux vet jeg ikke.

Problemet ditt kan kansje løsest så enkelt som ved å sette opp riktige ruter. Les 'man route' og 'man netstat'.

Lenke til kommentar
Hvis du er villig til å gå vekk fra RedHat kan jeg anbefale SmoothWall som distro. Bruker denne som firewall/router/dhcp/proxy++ Enkel å sette opp, lave systemkrav, fungerer glimrende.

Tenker på ja, stemmer det at installasjonsbildet ikke er større en 20MB ?

Mvh,

D|S

Lenke til kommentar

Isoen er ca 20 mb ja.

Mener systemkrav var 386, 16mb ram og 60 mb harddisk eller noe i den duren.

Smoothwall gjør akkurat det den skal og ingenting annet. Er vel derfor den er så genial til akkurat det den er beregnet for, nemlig router/firewall/dhcp. Den har heller ikke støtte for å installere noe som helst - kan sees på mer som en ren router enn som en pc etter installasjon...

Hvis du trenger web-, mail- eller ftpserver i samme boksen går ClarkConnect for å være bra, men som router/firewall/dhcp vil jeg anbefale Smoothwall på det varmeste.

Lenke til kommentar
Driver å setter opp en linux ruter, den skal kjøre dhcp server og firewall (guarddog). Maskinen takler vel 40 bruker? Begynte å tenke litt, men en dhcp server krever vel ikke mye? Har jeg noe å være redd for?

Kjører RH 7.3 Valhalla.  

Mvh,

D|S

Jeg kjører selv en P166, med 24 MB RAM, og den NAT'er max 6MB/sec.

Men da gjør den LITE annet.

Hvis du kun skal gi ut ip'er (pass på at klientene ikke står og "poll'er" annahver sec ) ved hjelp av DHCPD og firewalling, så tror jeg den vil fungere utmerket.

Går utifra du mener 40 klienter som den er gw for.

-Dante

Lenke til kommentar

Da går jeg nok for Smoothwall :) Er det en lik-linux distrubsjon? Jeg mener, når jeg setter opp dhcp osv. gjøres dette via terminalvinduer?

Er slik ting intigrert? (firewall, dhcp-server osv.)

Mvh,

D|S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...