Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lyden hakker, formatering hjalp ikke.

Anbefalte innlegg

Hei,

Plutselig fikk jeg problemer med lyden. Jeg kjører Windows 7 x64, og har et ASUS Xonar D2 lydkort. Har ikke hatt noen problemer siden jeg kjøpte PC'en for et halvt år siden, men plutselig så "hikker" lyden i 1 sekund, sånn ca hvert 10. sekund. Og jeg mener at dette skjedde plutselig, for jeg hadde ikke gjort noe på PC'en før dette begynte å skje. Ikke installert noen nye programmer, flyttet på PC'en eller noe lignende. Det eneste jeg kan komme på, er at jeg byttet modem, men det er vel ikke sannsynlig at det skal ha noe med dette å gjøre.

Uansett hvor jeg spiller av lyd fra (vlc, internettleseren etc.) så skjer dette. Ca. hvert 10. sekund så stopper lyden i 1. sekund.

Det første jeg gjorde for å prøve å løse dette, var å reinstallere lydkort driverne, men til ingen nytte. Så det neste jeg gjorde var å formatere hele PC'en, og nå sitter jeg her med en helt fresh install av Windows 7, og fortsatt hakker det!!

Det eneste jeg kan tenke meg nå er at dette ikke er en software feil, men heller en hardware feil på lydkortet. Men før jeg begynner prosessen med å ringe rundt for å klage på lydkortet og kreve et nytt et osv, så håper jeg at noen som leser denne posten har hatt samme problemet og har klart å løse det på egen hånd. Jeg har funnet mange poster fra folk med samme problem, men ingen av de har noe problemløsende svar.

Håper noen kan hjelpe!

Edit: Dette er ikke noe som skjer fast hvert 10. sekund. Det skjer med random intervaller, noen ganger hakker det ofte, og andre ganger mer sjeldent.

Endret av anibanani
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, takk for svar, nei jeg har ikke noe sånt program installert. Men jeg merket nå at dette ikke er noe som skjer hvert 10. sekund, det er mere random.

Jeg prøvde nå å ta ut lydkortet, børste litt støv av det og putte det inn igjen. Det virket som at det ble litt bedre i starten, for lyden hakket bare 2-3 ganger etter at jeg så 2 minutter av en film, men så kom det oftere igjen.

Skal prøve å bruke det integrerte lydkortet nå, og sjekke om det hakker fortsatt. Hvis det ikke hakker da, så må det vel ha oppstått en hardware feil på Xonar lydkortet.

Lenke til kommentar

Takker for svar, men jeg overså en åpenlys ting! :blush:

At lyden hakker viste seg å være at recieveren min skifter kanal fra "stereo" til "dolby digital" og tilbake igjen!

Med 3 dager med stanging i veggen :wallbash:, og formateringer i hytt og vest, så er det smått utrolig i seg selv at jeg ikke har kastet et eneste blikk på forsterkeren! Da hadde jeg sett det med en gang, og kunne vært foruten 2 formateringer. Hadde jeg ikke lagt merke til dette nå, hadde nok lydkortet ligget på dynga i morra! :!:

Jeg må fortsatt finne ut hvorfor recieveren bytter kanal, men det tror jeg ikke skal bli vanskelig. Kjører lyd ut på S/PDIF og det virker som at det er dårlig kontakt mellom kabelen og S/PDIF utgangen på lydkortet. Har en litt jalla overgang fra clas ohlsson, så skal teste med noe litt mer solide greier i morgen! :thumbup:

Endret av anibanani
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...