Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter med søvnproblemer

Gjest Trøtt-Gutt

Anbefalte innlegg

Gjest Trøtt-Gutt

Hei!

Jeg er en gutt på snart 17 år som har sliter med søvnproblemer denne uken her.

I sommerferien her så har jeg lagt meg og stått veldig seint (lagt meg så sent som 5-6 om morgenen og stått opp 16 om ettermiddagen).

Jeg har slitt med noen netter i uken her hvor jeg ikke har fått sovet i det hele tatt, eller minimalt (1-2 timer) og skjønner ikke hvorfor!

Sist natt fikk jeg heller ikke sove, og jeg var veldig trøtt sånn midt på dagen, fra lunsjtid til ettermiddagen spesielt, men utpå kvelden blir jeg plutselig ikke søvnig lengre.

Så nå sitter jeg her, fikk ikke sove sist natt (prøvde å legge meg rundt 4-5, men endte med å stå opp kl 9.30, da orket jeg ikke prøve lengre).

Så nå skriver jeg, nesten litt bekymret for helsen min om jeg ikke får sovet snart! Jeg hadde forventet å legge meg tidlig i kveld, men nå sitter jeg og skriver dette her, snart klokken 2 på natten, og lurer på om dette er normalt, og om det er noe jeg bør gjøre for å få sovet!

Har lest litt om at jeg ikke bør spise rett før jeg legger meg, ha det så mørkt som mulig osv. men jeg fins ikke trøtt!

Jeg er også egentlig nokså opplagt akkurat nå, jeg tenker ganske klart og får til å konsentrere meg.

En ting er at jeg syns det er ganske varmt på rommet mitt, selv om jeg har skrudd av varmen på og har vinduet helt oppe.

Jeg har ikke hatt slike søvnproblemer før, så lurer veldig mye på hvorfor jeg har fått det akkurat nå. :ermm:

Noen som har opplevd noe lignende selv? Si ifra om dere vil ha mer informasjon om meg om det trengs.

- Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er så å si normalt om sommeren spesielt hvis du har ferie. ungå koffein om kvelden og gjør fysisk aktivitet om dagene eller arbeid. gjør husarbeid om nødvendig men prøv å bli sliten. prøv å oppholde deg så lite som mulig i senga hvis du ikke sover. da vil kroppe registrere at det er en soveplass og ikke en plass for vanlig aslapning osv.

Lenke til kommentar
Gjest Trøtt-Gutt

Takk for svar. :)

Noe jeg har tenkt over er at i det siste har jeg drukket litt kaffe, noe jeg tidligere aldri har gjort, men dette er lenge før jeg legger meg (6-8 timer). Kan hende at det er kaffen jeg må kutte ned på eller fullstendig ut? Blir en ond sirkel om jeg ikke får sove, drikker masse kaffe og dermed prøve å sove forgjeves neste natt. Kan hende det er dette, men det er såpass lenge før jeg legger meg at jeg er i tvil.

Angående treningsøkter så kan jeg jo si at jeg har vært veldig lat i ferien og jeg har vært mye på PC-en og i ro, bortsett fra når jeg var på hytten og ut sammen med kompiser. Jeg vurderer faktisk bare å gå ut og ta meg en tur på en halvtime rundt der jeg bor. Frisk luft skal visst hjelpe.

Men om jeg tar en treningsøkt nå, så blir jeg så opphisset at jeg garantert ikke får sove.

Noen andre som har erfart det samme?

Lenke til kommentar
Gjest Trøtt-Gutt

Huff, har ikke sovnet enda. :(

Er litt kvalm nå så det er kvalmen som får skylden denne gangen, ettersom jeg faktisk begynner å bli trøtt.

Lenke til kommentar

Du har snudd døgnet, sansynligvis fordi du har spillet om natten? ^^

Jeg har gjort det samme... ;)

Syklet meg en tur i 30-45 min idag, og ble endelig trøtt i 10-tiå. Desverre var dette en "etter skolen eller jobb kvil" der jeg bare sov til halv 4. Men dette er bra, hvis jeg klarer å holde meg våken til kvelden idag og legger meg da, har jeg snudd døgnet tilbake :new_woot:

Du bør gjøre det og :)

Lenke til kommentar
Du har snudd døgnet, sansynligvis fordi du har spillet om natten? ^^

Jeg har gjort det samme... ;)

Syklet meg en tur i 30-45 min idag, og ble endelig trøtt i 10-tiå. Desverre var dette en "etter skolen eller jobb kvil" der jeg bare sov til halv 4. Men dette er bra, hvis jeg klarer å holde meg våken til kvelden idag og legger meg da, har jeg snudd døgnet tilbake :new_woot:

Du bør gjøre det og :)

Man bør vel være trøtt etter å ha mistet en natts søvn? :p

Har du mistet en natt/flere netter med søvn selv?

Hva bør jeg gjøre forresten? Bør jeg prøve å sove eller bare holde meg våken enda en natt? Er det farlig å ikke ha sovet på to netter?

Lenke til kommentar

Natten du mister går jo utover morgenen og dagen da, så det gjør ikke så mye. Du kan prøve å holde deg våken så lenge som mulig, og kanskje sove et par timer, og se om du blir trøtt igjen til kveldstid.

Gjøres på eget ansvar, hehe:p

Lenke til kommentar
Gjest Trøtt-Gutt
oj.. du er meg :p

sov fra 09.00 til 13.00 i dag. Blir nok til å sitte våken til i morgen kveld i et fattig forsøk på å sove om natten.

Du får ihvertfall sove. Jeg "stod opp" nettopp, fikk ikke sove. Jeg er ikke spesielt trøtt men øynene mine er veldig røde synet er litt mindre klart.

Bør jeg oppsøke lege? Jeg har aldri gått 2 døgn uten søvn før fordi jeg ikke får sove! :(

Lenke til kommentar
Gjest Trøtt-Gutt
om du tar turen til legen så kan det være en ide å høre om du kan få en resept på Melatonin.

http://www.lommelegen.no/322541/melatonin

Har lest litt om melatonin, det kan vire.

Men bør jeg oppsøke lege?

Det jeg frykter nå er at jeg kanskje ikke får sove, med en gang jeg slutter med melatonin (eller andre medikamenter som jeg eventuelt vil få).

Kanskje jeg skal gå ut en tur litt utpå kvelden, men slik jeg ser ut akkurat nå (les: vrak) så blir dette litt seinere utpå kvelden.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke gutten trenger medikamenter, men å tilbakestille rytmen sin. At du har problemer med å sove er lett å forklare med at du sover på dagen, når det er lyst. Kroppen er laga for å sove om natta og jobbe om dagen. Det du må gjøre er å hoppe over søvnen helt, og vente til kvelden kommer igjen. Du skal sannsynligvis bli fryktelig trøtt, og når du våkner er rytmen tilbakestilt. Hvis du vil unngå søvnproblemer er det beste du kan gjøre å praktisere god søvnhygiene og ha en stabil rytme. Kjøl deg ned før du legger deg, ha rommet kjølig, ligg komfortabelt, prøv fysisk aktivitet noen timer før du skal sove og unngå kunstig lys de siste timene. Ligger heller ikke våken i senga hvis du ikke sovner innen 30-60 minutter, gå og les i en stol eller gå ut og slapp av ute litt før du prøver å sove igjen. Stå opp til omtrent samme tid hver dag, også i helga. Innsovningsfasen bør være så mange timer søvn du behøver før du står opp, men denne vil stille seg inn etter når du våkner. Mangel på søvn en dag gjør deg trøttere neste dag, og du kan dermed sovne tidligere.

Endret av Crash
Lenke til kommentar
Har lest litt om melatonin, det kan vire.

Men bør jeg oppsøke lege?

Det jeg frykter nå er at jeg kanskje ikke får sove, med en gang jeg slutter med melatonin (eller andre medikamenter som jeg eventuelt vil få).

Kanskje jeg skal gå ut en tur litt utpå kvelden, men slik jeg ser ut akkurat nå (les: vrak) så blir dette litt seinere utpå kvelden.

Jeg bruker melatonin bare av og til når jeg har forskjøvet døgnrytmen litt for mye og trenger å få den på plass igjen relativt raskt, men hvordan du vil reagere når du slutter er vanskelig for meg å si da jeg ikke er lege.

anyways, det lureste en gjør når en har fått rytmen på plass igjen er å holde den der ved å stå opp tidlig alle dager inkl. helger og helligdager isteden for å sove til langt på dag (da man rett og slett bare setter i gang forskyvingen igjen). Joda, det er sabla godt å sove de ekstra 3-4 timene, men det er knapt det lureste en gjør.

Lenke til kommentar
Gjest trøtt-gutt

Takk for alle svar igjen. Etter natten som kommer, kommer jeg til å si ifra hvordan det gikk, om jeg ikke får sove denne natten og, så tror jeg nesten at jeg må ta en tur til legen.

Lenke til kommentar

noen endringer i kosthold, vaner eller andre ting som har endret seg de siste 2-3 månedene?

drugs? kjærlighet(sbrudd)?

angående kaffe så er det i enkelte tilfeller anbefalt at du kutter den ut minst 12 timer før lalletid, om jeg husker rett. dette varierer selvsagt enormt fra person til person

Lenke til kommentar
Gjest Trøtt-Gutt
noen endringer i kosthold, vaner eller andre ting som har endret seg de siste 2-3 månedene?

drugs? kjærlighet(sbrudd)?

angående kaffe så er det i enkelte tilfeller anbefalt at du kutter den ut minst 12 timer før lalletid, om jeg husker rett. dette varierer selvsagt enormt fra person til person

Ingen endringer i kosthold, drakk ikke kaffe i går, eneste "drugs"ene jeg tok var 2 paracettabletter pga en liten hodepine.

Dette virker som om det er noe som har skjedd helt plutselig og tilfeldig, så jeg får bare håpe at det går over etterhvert og får oppsøke lege på mandag om det ikke har sluttet innen da.

Lenke til kommentar
Gjest Trøtt-Gutt

Innså nettopp et problem, jeg kommer aldri i verden til å få komme inn til time til legen på mandag, ettersom jeg ikke har avtalt syke og det kun er akutt syke personer som blir tatt hånd om kjapt uten å ha bestilt time.

Så da lurer jeg på om det er noe som en lege kunne anbefalt for problemet mitt, samtidig som det er reseptfritt. Noen ideer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...