G Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Lufter ventilen litt: Ser nå at det kom infobrev fra SR-bank. Og jammen meg, så har folka som sitter på Stortinget arbeidet med ett nytt lovforslag. Det er satt til å tre i kraft 1. januar 2010 om alt går på skinner. Det er færre som skal brødfø landet sier dem, i år 2050. Kan de bare deise på med en sånn lovendring, og la den få tilbakevirkende kraft for alle som ikke er født før 1963, om jeg husker rett!? Blir så irritert. Vi som betaler skatten skal snytes, men politikerne som selv har bevilget seg fete stortingspensjoner om de sitter lenge nok på tinget, det synes jeg lite om. Meler sin egen kake og sånn.. Kommer folk til å bare godta denne lovendringen? Ingen massive protester om temaet? Hvor står LO i saken? Hvilke partier bortsett fra pensjonistpartiet er mot denne lovendringen? Lenke til kommentar
VroD01 Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Lovforslaget går ut på? Link til informasjon? Det var en stund snakk om å heve pensjonsalderen og tida man må ha vært i fullt arbeid. Noe som ville medført at mange ikkje har sjangs inst i gamperæve til å få nok arbeisår. Dette ble nedstemt,trakka på,utskjelt og nedstemt via streik, om jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
G Skrevet 7. august 2009 Forfatter Del Skrevet 7. august 2009 (endret) Kilde: Magasin som blir utgitt av Sparebank 1, og som heter "Pensjonen din, August-utgaven 2009. Magasinet omhandler: Tjenestepensjonen - En viktig del av pensjonen din Men det var i følgebrevet som fulgte det var en lenke: LivogPensjon.no Endret 7. august 2009 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 (endret) Det nye aldersspennet blir fra 13 år til 75 år. Altså ikke bare de 20 beste årene lenger, men samtlige år i det nye systemet teller likt. Jo lenger du arbeider mot 75 år jo bedre uttelling, men om du ønsker å tidligpensjonere deg så blir straffen for det ganske betydelig. Går det an å stoppe dette fra å bli til en ny lov når det har kommet så langt som dette (1. januar 2010 trer den kanskje i kraft)? Går det an å presse Stortingspolitikere til å godta en godt redusert Stortingspensjon, istedetfor ordningen de har nå, hvor de tjener fett på å sitte de Stortingsperiodene som kreves for å få innvilget "belønningen". Politikere vet å mele sin egen kake, men de skal vri ut de pengene vi godtar å betale, uten å protestere. Hvorfor er nordmenn så utrolig treige med å si i fra, når de føler seg tråkket på? Føler ett flertall av nordmenn seg tråkket på, eller går de rundt helt uvitende om endringene som sannsynligvis vil komme? Endret 10. august 2009 av G Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Dette er ingenting mot skjerpelsene i pensjon som vil komme frem mot år 2050. Da er oljealderen over og naive politikere har sørget for flere tiår med massiv trygdeinnvandring og forfall av infrastrukturen i Norge. Det vil bli helt umulig å opprettholde sosiale ytelser på samme nivå som idag. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Jeg er enig med robertaas og jeg synes det er noe drit at jeg må betale skatt for at Stortinget skal ha det godt i sine sene år når det er så mye annet å bruke pengene på. Lenke til kommentar
G Skrevet 11. august 2009 Forfatter Del Skrevet 11. august 2009 (endret) Så endringene er bare forsvarlige da? Vil vi måtte slippe til mer arbeidinnvandring for å opprettholde velferden framover? Med større arbeidsinnvandring, så bør Norge akseptere utenlandske Universitetsutdannelser og annen utenlandsk utdannelse bedre enn i dag, slik at disse utlendingen skal slippe å gå utdannelsen sin om igjen for å bli for eksempel ingeniør. Endret 11. august 2009 av G Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Det er meg kjent ikke behov for mere arbeidskraft i Norge nå. Lenke til kommentar
G Skrevet 12. august 2009 Forfatter Del Skrevet 12. august 2009 Riktig, men vi bør ta høyde for det for å opprettholde velferdsstaten, slik at vi kan hente inn mer skattepenger. Hvis ikke må vi jo finne på andre måter å tjene pengene som velferdsstaten trenger. Om en ikke avvikler den, for dem som måtte ønske en sånn løsning. Er glad vi har noe velferd jeg. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Henter vi inn arbeidskraft det ikke har bruk for vil det kun generere utgifter og arbeidsinnvandringen blir plutselig trygdeinnvandring. Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Henter vi inn arbeidskraft det ikke har bruk for vil det kun generere utgifter og arbeidsinnvandringen blir plutselig trygdeinnvandring. Noe som enhver person burde forstått er helt idiotisk å gjøre, dersom en har nasjonens fremgang i tankene. Men som alikevell politikerne ikke forstår. Lenke til kommentar
G Skrevet 12. august 2009 Forfatter Del Skrevet 12. august 2009 Bildet om 10 år er kanskje helt forskjellig. Jeg ser bare for meg, at om disse synsingene stemmer, så vil arbeidere som får adgang til matfatet Norge en gang i framtiden få utrolig fete lønninger. Men politikerne vil nok ty til arbeidsinnvandring før det skjer tipper jeg. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 (endret) politikerne som selv har bevilget seg fete stortingspensjoner Bare for å ta denne. Politikerene gjør opplagt nok en av norges viktigste jobber. Hva de gjør kan ha enorm betydning. Lønnen på en på stortinget er ca 800K, og det er 169 medlemmer. Det blir etter min hoderegning 135 millioner til sammen. Budsjettet i Norge er på 900 milliarder. Lønnen deres er ingenting iforholdtil jobben deres. Pensjoner og andre utgifter de har er ikke særlig store de heller. Endret 13. august 2009 av Camlon Lenke til kommentar
G Skrevet 13. august 2009 Forfatter Del Skrevet 13. august 2009 Men de rødgrønne taler så fint om likhet. Da får de også ofre minst 75% (tok bare ett grovt tall jeg) av sin fete stortingspensjon, når de kan klare å kutte ned pensjonen til folk ellers med så kraftige basketak. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Egentlig så synest eg det berre er ein fordel om vi aukar pensjonsalderen. Folk blir mykje eldre no ein før og dei kan derfor også være i arbeid mykje lengre en før. Det er skattane som folk betaler i løpet av eit arbeidsaktivt liv som skal betale for pensjonsalderen, når folk no er pensjonister i minst 20 år før dei dør så seier det seg sjølv at enten så må skatten oppjusterast eller så må folk jobbe nokre år ekstra. Når pensjonsalderen vart ettablert så var det berre eit fåtall som var friske nok til å leve livets glade dagar i mange år etter at dei gjekk av med pensjon. Akkurat no so kostar pensjonsordninga meir en pensjonistane tjente inn i løpet av arbeidslivet deira, det er derfor eigentlig for lite pengar i kassa til pensjon noke som fører til at det er dei som jobbar no som må spytte inn ein del av si pensjonssparing inn i kassa til dei som no er pensjonistar. Når vi blir gamle så er det rett og slett ikkje nok pengar til at vi får pensjon. Lenke til kommentar
G Skrevet 13. august 2009 Forfatter Del Skrevet 13. august 2009 En skal ikke så mange år tilbake og en finner at de samme politikerne kastet vekk en formue av de oppsparte midlene på en grotesk måte. Når du forvalter noens penger så lar du de ikke vitre bort på en uforsvarlig måte. Mye av den pensjonskassen du snakker om hadde masse penger investert. Men politikerne sudlet mye av dem bort. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Mye av den pensjonskassen du snakker om hadde masse penger investert. Men politikerne sudlet mye av dem bort. Kan sikkert stemme det utan at eg har fakta sjekka dette, men uavhengig av dette så er det klart at pensjonsordninga må justerast for å ta høgde for det at fleire og fleire lever lenge som pensjonistar. Når gjennomsnittleg levealder for menn i 1950 var 70 år så hadde det ikkje så mykje å seie at pensjonsalderen er på 67 år, da var norske menn trossalt i gjennomsnitt berre pensjonister i 3 år før dei døde. I dag er forventa levealder for ein norsk mann omtrent 75 år, så når kvar norske mann er pensjonist i 5 år ekstra så må desse pengane takast frå ein plass. Då er valget enten å auke pensjonsalderen med 5 år til 72 år, eller så må kvar enkelt betale meir av lønna si gjennom livet inn i pensjonskassa. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 (endret) Idag er levealderen for en norsk mann på 78 år. http://www.ssb.no/english/subjects/00/mini...en/main_03.html Problemet er ikke bare at pensjonsalderen er for lav, men at mange går på pensjon alt for tidlig. Det er vanlig å gå av på pensjon når man er 62, og det er altfor tidlig. Det største problemet er at det blir flere som er gamle. PS: Det er ikke sånn at vi bygger opp pensjonen til blir gamle. Vi bygger heller opp en garanti. Penger er et medium for å kjøpe varer og tjenester som er laget av f.eks. nordmenn. Det betyr at dagens generasjon betaler for pensjonistene. Endret 13. august 2009 av Camlon Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 (endret) Egentlig så synest eg det berre er ein fordel om vi aukar pensjonsalderen. Folk blir mykje eldre no ein før og dei kan derfor også være i arbeid mykje lengre en før. Så vi skal arbeide til vi blir syke og dør... Jaja, folk spør. Hva er meningen med livet. Svaret er. Jobb til du dør. Endret 13. august 2009 av WaterMarked Lenke til kommentar
G Skrevet 13. august 2009 Forfatter Del Skrevet 13. august 2009 Øh.. Lag barn da vel sånn at de kan brødfø oss. :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå