Gå til innhold

Magnetiske armbånd. Vitenskapelig grunnlag?

Anbefalte innlegg

Foreldrene mine var i Sverige en tur å kjøpte et magnetisk armbånd. De har testet dette på venner og jeg har også observert at det fungerer. Man holder henderne kneppet sammen bak på ryggen og noen legger vekt med knyttnever inne i de knyttede hendene dine. Når man ikke har armbåndet på så mister man balansen bakover. Mens når man har det på står man helt støtt, det selv med stor vektforskjell på de to personene.

Jeg tror ingenting på at de to små magnetene har noe å si og jeg tror ikke på det overnaturlige. Er det noen rasjonell forklaring på dette? Helst forskning gjort på det? (PS: dette er ikke snakk om medisinsk bruk av disse, det finner jeg masse forskning som sier er tull.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle med elektromagnetisme ve at magneter bare kan påvirke de elektriske ladningene i kroppen som beveger seg. Magneter kan derfor bare påvirke nervesystemet og det til liten grad.

Men du kan sveve i et ekstremt kraftig magnetfelt, men det er på grunn av kvantefysiske egenskaper ved elektroner.

Så nei, det fungerer ikke.

Lenke til kommentar

Ja, placebo var selvfølgelig det første jeg tenkte på. Men første gangen jeg prøvde det så viste jeg ikke engang hva den skulle gjøre for noe. Og jeg er ikke personen til å tro på noe sånt, så langt derifra. Og ja, jeg vet at slike små magneter ikke er i stand til å påvirker noe.

Lenke til kommentar
Ja, placebo var selvfølgelig det første jeg tenkte på. Men første gangen jeg prøvde det så viste jeg ikke engang hva den skulle gjøre for noe. Og jeg er ikke personen til å tro på noe sånt, så langt derifra. Og ja, jeg vet at slike små magneter ikke er i stand til å påvirker noe.

Du visste ikke hva den skulle gjøre nei, men du viste at den skulle gjøre noe.

En dobbelt blindtest er det eneste som kan avgjøre en slik sak. Og alle doble blindtester som er utført i div. slike overnaturlige fenomener har vist at det er ingen signifikant effekt hverken den ene eller andre veien => det fungerer ikke.

Hvis det mot formodning skulle fungere så er det bare og dra til James Randi, bevise dine påstander og ta med deg over en million dollar hjemm.

http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge.html

Allt bunner somregel ut i at den ideomotoriske effekten er en veldig sterk effekt. og den kan påvirke en person sterkt selv om denne personen oppriktig prøver og ikke la seg påvirke av den.

http://no.wikipedia.org/wiki/Ideomotorisk_effekt

Forresten er også hypnose et slikt overnaturlig fenomen som ikke fungerer til tross for den allmene aksepten av den. Ingen kan få noen til å gjøre noe mot sin vilje under hypnose, man er bevist når man er "under hypnose" og husker det som har skjedd og man kan ikke få noen slags superkrefter under hypnose. Under slike hypnoseshow gjør som regel deltagerene det de får beskjed om fordi alle de andre gjør det og fordi det er det som er forventet av dem (mange føler seg kansje litt snytt etter en slik opplevelse fordi de egenklig ikke var under hypnotisørens makt i det heletatt men alikevel så gjorde de det som de fikk beskjed om fordi de andre gjorde det)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Tusen takk for linken til den idemotoriske effekten. Det forklarer det nok mest sannsynlig. Ikke at foreldrene mine er overbeviste men :p De liker dog å tro på overnaturlige ting. Jeg liker å finne rasjonelle forklaringer med støtte i det man vet og ikke bare tror.

Lenke til kommentar

Hvis det var sånn at magnetfelt påvirker kroppen, så burde arbeiderne på diverse smelteverk og aluminumsverk enten være verdens lykkeligste eller ulykkeligste mennesker.

Jeg har selv vært på befaring i aluminiumsverket i Øvre Årdal, og da måtte vi legge fra oss klokker, mobiltelefon, kamera, magnetstripekort og lignende i en bygning som var ca 200 meter fra produksjonshallen, for ellers ville alt elektronisk og magnetisk minne i disse slettes. I hver anodecelle er spenningen kun ½V, men amperemengden er typisk 250 kA, noe som gjør at arbeiderne jobber i kraftige magnetfelt hele arbeidsdagen.

I og med at det ikke rapporteres at slike arbeidsforhold verken er spesielt farlige eller spesielt helsebringende, er det lite trolig at hobbymagneter skal ha noen som helst effekt på menneskekroppen.

Lenke til kommentar

Hvis det er mulig kan du blindteste ved å bytte ut magnetene med noe umagnetisk metall, og se om de klarer å merke når det er magneter, og når det er umagnetisk metall. Gjør du det riktig vil de sannsynligvis gjette feil 50% av tiden. Hvis ikke kan du ende opp med en Nobel-pris i fysikk eller medisin :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...