preje Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Leser ofte om pc'er for kontorbruk, studenten, spilling og videoredigering, men aldri om foto- og bilde redigering. Lurer derfor på hvor i utstyrsverden, også prismessig, man beveger seg for å sette sammen en maskin til dette formålet. Er dette noe som er så kostbart at det kun er forbeholdt fotografer og grafikere, eller kan vanlig menigmann få tak i slikt og? Jeg tenker da på det absolutte minimum av utstyr for at det går nogenlunde "smood", men også hva man må opp i for at det skal være et godt hakk over minimum uten å måtte ha det dyreste/nyeste. Her gjelder forresten både stasjonær og bærbar, og fortrinnsvis hardware. Min gamle Pentium 4 skal til de evige jaktmarker snart, og derfor er en ny maskin påkrevet. Det viktigste for meg er som nevnt fotoredigering, men bruker maskina gjerne til spill og diverse. Skjerm må også til, rundt 22 tommer antar jeg (lest såvidt om 24"erne, og de ligger på ca 6000,- noe som er den del, men som kanskje er det man bør ha? ) Forslag mottas med stor takk! Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 (endret) Her er et forslag som er bra til hjemmebruk. Dersom du ønsker bedre prosessor, må du skifte hovedkort og ram. Da tar du denne pakken. For skjermkort så finnnes det for proffer til mange tusen hvis du ønsker. Skjermforslag. Det finnes bedre men det er ikke mye på lager. Endret 7. august 2009 av jornboss Lenke til kommentar
Osse Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Det er ikke de enorme kravene til selve hardwaren når det gjelder fotoredigering, skal du ha det nogenlunde proffisjonelt er det skjermen som teller, dette har med de rette fargetoner og slikt, disse skjermene er endel dyrere har ofte ikke så god responstid, og kanskjer derfor ikke så god til spill og video. Er en stund siden jeg satte meg inn i det der. Men det er som sagt skjermen som er den "kritiske" faktoren når det gjelder photo redidgering. Rikig fargegjengivelse må til, skjermkalibirering er også viktig. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 En skjerm som ofte blir anbefalt til photoredigering i budsjettklassen er Dell Ultrasharp Kalibleringsverktøy som ofte anbefales er Datacolor Spyder 3 Pro Selve riggen ville jeg fokusert på å få en meget støysvak sak, vet av erfaring at en skal konsetrere seg når en holder på med slikt arbeid. Riktignok er Intelcpu'er noen få Benchmarksekunder raskere på de tyngste filtre i photoshop, men jeg setter kun opp AMD rigger, men som sagt fokuser på en maskin du kan trives med å jobbe med , sørg for at det ikke er ei bråkebøtte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå