Gå til innhold

Spørsmål ang installering av en Linksys WRT54G2.

Anbefalte innlegg

Heisann

Flyttet inn på et kollegie hvor det er lagt opp internett fra før, så det er ingen modem, kun ett stikk i veggen.

Kjøpte meg da en Linksys WRT54G2 og fulgte bruksanvisningen. Problemet er bare at når man følger den "step-by-step" guiden som kommer med CDen, så sier den at det ikke er noen ethernet kabel som er koblet til?

Det går en ledninge fra stikket i veggen til den gule kontakten på routeren, en nettverkskabel fra routeren til laptopen og strømmen er koblet til.

Noe jeg gjør feil her? Er ikke en ethernetkabel det samme som en vanlig nettverkskabel?

Jeg kommer jo på nettet med den, men da er det et usikret nett.

Forhørte meg med broren min, som mener at man ikke trenger den programvaren og at man kan sette opp routeren ved å gå inn på den via ip adressen for så å konfigurere den?

Eneste jeg bare vil, er å få passord på den så jeg slipper at 100 andre folk logger seg inn på nettet mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Sliter litt med at både PC og PS3 hopper ut av nettet. Tror ikke det er driveren på PCen, fordi den har jeg oppdatert og den holder seg pålogget på skolens nett.

Noen som vet hvorfor den hele tiden hopper ut? Kan gå alt fra minutter til timer mellom hver gang den gjør det.

Og når den gjør det, virker det som at man ikke burde belaste linja rett etter at den har kommet på nett, fordi da hopper den bare ut igjen :hmm:

Utrolig irriterende...

Noen som vet hva det kan skyldes? Både PC og PS3 står 2-3m fra routeren, så burde ikke ha noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar

Nå må jeg gjette litt, men jeg vil tro at det står en router ett eller annet sted i bygget, og at det er lagt ut "vanlige" ethernetporter ut til hvert "rom"?

Hvis det er tilfelle, bør du deaktivere routerfunksjonen i din router, og kun bruke den som accesspunkt. Nå kjenner ikke jeg til den "gule" kontakten på routeren din (men gjetter at det er WAN-porten).

På litt eldre linksys routere, var dette en veldig enkel sak å gjøre. Først setter du opp de trådløse instillingene du vil ha ved å logge inn på routeren.

Default brukernavn og passord på en linksys er vel ingenting på brukernavn, og admin som passord (eller omvendt) om jeg husker riktig.

Deretter slår du av dhcp-serveren på routeren, slik at den ikke lenger deler ut ipadresser. Du må også koble kabelen fra stikket i veggen til en av de fire "vanlige" ethernetportene (ikke wan-porten).

Hvis du vil komme inn på routeren (eller trådløst accesspunkt, som det nå blir) i ettertid, må du manuelt konfigurere routeren med en ubrukt ipadresse fra nettverket i veggen. Du kan eventuelt også slå av brannmurfunksjonene i routeren, hvis de skaper problemer.

Hvorvidt dette er det som skaper problemer for pcen og PS3 er jeg ikke sikker på, men det er ganske mange enheter som fort får problemer hvis man har to routere etter hverandre. Likevel, pleier ikke det å være at nettverket "detter ut", men mer at man ikke kommer gjennom på stort annet enn vanlig surfing.

Som nevnt, vet jeg ikke om dette funker for din router, men det har ihvertfall vært slik på eldre linksys-modeller.

Edit:

Hvis det er slik at du fysisk mister forbindelsen, kan det kanskje være en ide å gjøre en firmware oppgradering på routeren, eller eventuelt vurdere DD-WRT.

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Ah, takk for svar!

Men kan man kjøre SSID og passord på et aksesspunkt? Sånn at andre ikke logger på "mitt nettverk" og utnytter det.

Jeg ser det er flere trådløse nettverk her, så det må være mulig å kjøre en trådløs router, eller?

Nettverk er ikke min sterke side akkurat.

Og det virker ikke med 'admin' som passord alene eller i begge feltene.

Hvor gjør man en firmware oppdatering og hva er DD-WRT? :p

Lenke til kommentar
Ah, takk for svar!

Men kan man kjøre SSID og passord på et aksesspunkt? Sånn at andre ikke logger på "mitt nettverk" og utnytter det.

Jeg ser det er flere trådløse nettverk her, så det må være mulig å kjøre en trådløs router, eller?

Nettverk er ikke min sterke side akkurat.

Og det virker ikke med 'admin' som passord alene eller i begge feltene.

Hvor gjør man en firmware oppdatering og hva er DD-WRT? :p

Ja, du kan velge hva slags innstillinger du vil (som vanlig). Jeg søkte litt på default passord for routeren din, og det så ut til å stemme med <blank> på brukernavn og admin på passord, men du kan eventuelt prøve med admin i begge feltene.

En firmware oppdatering gjør man normalt i routerens kontrollpanel (via kablet forbindelse!) (med mindre akkuratt den routeren krever helt spesielle grep for å få det til med DD-WRT). Gjøres det på vanlig måte, er det langt fra vanskelig.

DD-WRT er software laget av entusiaster for enkelte typer routere, spesielt de som er basert på linux, og i de fleste tilfeller broadcom chipset. På deres nettsider kan du sjekke om din router er støttet (og det er jeg ganske sikker på at den er).

Der finner du også informasjon om hvordan du skal installere, osv, og de har en egen Wiki med informasjon om hvordan du setter opp det slik du vil.

Likevel hadde jeg lest litt om nettverk.. Du trenger ikke å være ekspert, men det blir mye mindre feil og frustrasjon hvis du har litt peilig på hva du egentlig gjør med instillingene. Da blir det også mye lettere å feilsøke, hvis noe skulle gå galt..

Ta en titt på http://dd-wrt.com/dd-wrtv3/index.php

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...