Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Burde det ikke være ulovlig å gi tips? (svart betaling)

John-B

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om jeg velger å gi servitrisen eller servitøren (whatever ord man bruker) noen kroner ekstra for det jeg mener er god service er ikke det penger jeg gir til bedriften, jeg gir dem til h*n. Det er h*n som har fortjent en liten belønning fra meg for å være grei og hyggelig.

Om en Taxi-sjåfør gidder å vente på at jeg kjøper meg en pakke med røyk gir jeg han også gjerne noen kroner ekstra. Ikke til bedriften, men til h*n fordi h*n gadd å vente.

Det er sikkert mange der ute som vil si at det blir feil å gi folk ekstra når de egentlig bare gjør jobben sin. Joda, men om jeg mener at det smilet og den hyggelige innstillingen, som faktisk er utrolig vanskelig å holde dag ut og dag inn, fortjener noen kroner, jaa får den personen det.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar
Kvifor er det ein kritisk del å møte kunden? Treng ikkje være rakettforsker for å kunne ta imot ein bestilling og levere den. Og som sagt, det finnes langt meir utakknemlege yrker der ute som fortener litt ekstra.

Servitører får altså ingenting av deg fordi det er andre som fortjener det mer? Gir du dem noe da, lovlig eller ikke? :roll: Rettferdighet bare for rettferdighetens skyld er jo helt på jordet. De med mindre taknemmelige yrker får det ikke bedre av å ikke tipse folk i serveringsbransjen.

Lenke til kommentar
Feil! De har 2-årig VIDEREGÅENDE SKOLE, med 2-år praksis. Utdannelse foregår på høgskole og universitetsnivå.

Å gå i lære er også utdanning.

Der tanken er at erfaringen til ledelse og de eldre skal gå til de yngre som går i lære.

Et system man finner i alle yrker. Dog man kaller det for mye forskjellig.

Lenke til kommentar
Jojo, barneskolen er forsåvidt også utdannelse.

I enkelte land i verden begynner de med fagrettet utdannelse allerede fra barneskolen av men i Norge bedriver vi dette på videregående eller yrkesskolen som det så fint hette i gamledager.

Men takk for å plukke 2 år av min fagrettede utdannelse.

Mangler bare at praksisen ikke er utdanning det heller for da er jeg fagmann med 0 års utdannelse.

Lenke til kommentar
Kvifor er det ein kritisk del å møte kunden? Treng ikkje være rakettforsker for å kunne ta imot ein bestilling og levere den. Og som sagt, det finnes langt meir utakknemlege yrker der ute som fortener litt ekstra.

Servitører får altså ingenting av deg fordi det er andre som fortjener det mer? Gir du dem noe da, lovlig eller ikke? :roll: Rettferdighet bare for rettferdighetens skyld er jo helt på jordet. De med mindre taknemmelige yrker får det ikke bedre av å ikke tipse folk i serveringsbransjen.

Nei, har ikkje tenkt å tipse nokon som helst eg. Brukte argumentet sidan det var poengtert at det var tøft å være servitør. Eg gir ikkje med mindre den ansatte har gjort noko ekstra for opplevelsen. Eg gjev ikkje ekstra penger til ein person for å gjere jobben sin. Då kunne eg like godt gitt drosjesjåføren nokre kroner.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke at noen av og til gir litt tips, eller runder av summen opp til nærmeste femtilapp. Problemet er at det alltid forventes tips; det er en institusjon. Finnes det noen servitør som ikke håper på tips? Og ikke kom her og påstå at tips ikke forventes i Norge, det gjør det. Det er rett og slett "legalisert" svart betaling. Hvis lønningene er for dårlige i servicebransjen så er løsningen å sette opp lønningene. Det gjelder alle andre yrker. Systemet de har i USA er definitivt ikke noe å trakte etter.

Edit: Og det snakkes stadig om å "yte litt ekstra" og bla bla bla. Hva er nå dette lille ekstra som en servitør kan yte? Jeg forventer et velkommen, et smil, å få maten i tide, og få regningen raskt når jeg ber om den. Og jeg forventer å faktisk betale det som står på menyen og regningen. Intet mer, intet mindre.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
En hyggelig person som kommer midt under måltidet og spør "Smakte maten", og når man får ekstra potet/ris gratis, som på kinarestauranten i Svolvær. Det er verdt å gi tips for ;)

"Smakte maten" forventer jeg som standard. Ekstra potet? jeeze.. Vel, hvis du gir tips, så blir den iallefall ikke gratis lengre..

Lenke til kommentar

Jeg mener nå de i anrettningen (oppvasken) burde fått tips om noen skulle få det. Ta oppvasken og gjøre alle drittjobbene på kjøkkenet; det er tipsverdig det spør du meg. Antagelig den dårligst betalte jobben på huset.

Jeg tipser om jeg føler det er ytt ekstra service. Ellers ikke. Selv ikke hvis jeg er på date.

Lenke til kommentar
Videregående skole, er fortsatt ikke utdannelse.

Jo, det er det faktisk.

Angående tips: Jeg har ingenting i mot at det tipses. Skjønner meg ikke helt på de som klager over "tipse-kulturen" (den finnes da så vidt i Norge?), det er jo bare å la være å tipse. MEN DENNE TRÅDEN HANDLER IKKE OM HVORVIDT DU LIKER TIPS ELLER IKKE!

Den er i juss-forumet. Den handler om lovligheten rundt tipsing. Vi har fått høre flere ganger at tips skal skattes av, ellers så skal en legge 3% på ordinær inntekt om en jobber i et "tipse-yrke". Dette er en urettferdig ordning, men det er vanskelig å finne en annen ordning på det. Det er ikke bestandig så lett å ha oversikt over hvor mye tips en har fått.

Lenke til kommentar
jeg syns heller at tips burde blitt innbakt i prisen, enn å måtte risikere at de ansatte spytter i maten om en tipser dårlig.

Det er spesielle restauranter du går til om du betaler og tipser før du får maten. Uansett tror jeg du skal være en helt jævlig kunde før servitører i Norge i det hele tatt vurderer å spytte i maten din.

Lenke til kommentar
En hyggelig person som kommer midt under måltidet og spør "Smakte maten", og når man får ekstra potet/ris gratis, som på kinarestauranten i Svolvær. Det er verdt å gi tips for ;)

"Smakte maten" forventer jeg som standard. Ekstra potet? jeeze.. Vel, hvis du gir tips, så blir den iallefall ikke gratis lengre..

Og hvis man går og er gjerrig bare for å være det hele tiden (du har råd til å tipse en servitør!) , så blir i alle fall ikke livet særlig morsomt. Selv synes jeg det er kjempehyggelig å vise at jeg er strålende fornøyd med en hyggelig servitør ved å legge igjen en tiendedel ekstra eller runde opp til nærmeste femtilapp om jeg har handlet for under 500 kroner. Det lønner seg forøvrig, det er klart at faste kunder som tipser ofte blir ytt ekstraservice.

Men nå gjør vi som Herr Brun skriver, det spennende er egentlig jussen rundt dette.

Lenke til kommentar

Kunne nevnt at restauranteieren er også servitør der, og får alltid oss til kunder.

Lenke til kommentar

Og hvis man går og er gjerrig bare for å være det hele tiden (du har råd til å tipse en servitør!) , så blir i alle fall ikke livet særlig morsomt. Selv synes jeg det er kjempehyggelig å vise at jeg er strålende fornøyd med en hyggelig servitør ved å legge igjen en tiendedel ekstra eller runde opp til nærmeste femtilapp om jeg har handlet for under 500 kroner. Det lønner seg forøvrig, det er klart at faste kunder som tipser ofte blir ytt ekstraservice.

Den typen hersketeknikker er bare tåpelig. Det har ikke noe med gjerrighet å gjøre. Jeg har råd til å tipse en servitør, og jeg har også råd til å gi en tusenlapp til en narkoman. Det betyr ikke at jeg synes det er god bruk av pengene mine. Det har derimot å gjøre med å betale hva det koster. Betaler du ekstra for en printer på Elkjøp, om selgeren er hyggelig og bruker 20 minutter på å hjelpe deg? Betaler du ekstra for buksa du fikk hjelp til å finne? Tror ikke det.

Men nå gjør vi som Herr Brun skriver, det spennende er egentlig jussen rundt dette.

Jussen er slik at skattemyndighetene ser gjennom fingrene med dette, og legger seg på 3% sjablongbeskatning. Dersom man ikke ønsker dette, kan man heller oppgi faktisk tips (lønner seg kun om det er mindre enn 3% av lønn).

Mer interessant er kanskje hvorfor. Den eneste gode årsaken jeg kan komme på er tradisjon. På samme måte som brennevin og tobakk er tillatt i dag, mens en rekke andre rusmidler er forbudt, skyldes tradisjon. Folk er vant med det. En annen noe mindre god årsak er at det er upraktisk å straffe folk for å betale såpass små beløp svart.

Derimot, hvis man absolutt skal opprettholde dette tullet, burde restauranten vært påbudt å føre opp tips som inntekter, og servitøren så få det utbetalt som vanlig lønn istedet for svart.

Lenke til kommentar
[...]

Betaler du ekstra for en printer på Elkjøp, om selgeren er hyggelig og bruker 20 minutter på å hjelpe deg? Betaler du ekstra for buksa du fikk hjelp til å finne? Tror ikke det.

[...]

Generelt vil jeg ikke ha hjelp i bransjer hvor det selges elektronikk, maken til suppegjøker skal man lete lenge etter, så der hadde et fåtall fått driks uansett. Jeg tipser selvfølgelig sjelden dårlige servitører, men dem er det heldigvis få av. Ellers er det en haug med bransjer uten noen kultur for dette, men det betyr vel ikke nødvendigvis at ikke skal kunne tipse der det er det? For eksempel taxisjåfører får også litt ekstra å dytte rett i lommen av meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...