lockdog Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Ah, okaj. Men faglærte servitører har vel ikke så dårlig lønn? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 De har bedre enn ufaglærte, men det er ikke et voldsomt hopp. Etterhvert kan man også gå litt i gradene og få mer ansvar (restaurantsjef), men da blir det ofte mer lusking i kulissene og mindre kontakt med gjestene. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Vi syter ikke fordi servitører får skattefri tips, vi syter fordi servitører ULOVLIG tar tipsen skattefritt. Jeg tørr vedde alt jeg har på at de fleste servitører ikke er klar over den gjeldende skatteregelen rundt tips. Og ja, rettferdighet er en vesentlig faktor når det gjelder beskatting. Det er lagt stor vekt i skattepolitikken på at folk skal skattlegges rettferdig.Også kommer du å sier at det er barnslig? Ikke tenkt deg så godt om du eller? Dessuten er ikke tips pengegave, det er er lønn i samme gate som salgsprovisjon og bonuser ellers. Prøv å forklar til skattemyndighetene at "Nei, jeg fikk en gave av en bekjent i arbeidstiden. Det er ikke lønn altså!" Pengegaver er forresten skattepliktige privat også over en viss sum. Jeg synes faktisk det virker barnslig ja å kalle det urettferdig. Ingen tar skade av det. Servitører betaler skatt av deres vanlige lønn. Den regner jeg med er rettferdig beskattet, noe jeg også mener er viktig. Jeg sa ikke at tips er pengegave, det jeg mente er at det er det samme som pengegave, sett at det tipset skjedde på fritiden. Pengaver man får på fritiden, privat, skal over en ganske høy sum beskattes. Sett at tips var det samme som pengegaver så er jo de få slantene aldri i nærheten av å komme borti den skattegrensa. Dermed synes jeg det er latterlig å skatte for tips. Skulle det da være rettferdig, som du jo strider etter, måtte alle pengegaver (på samme små størrelser som tips) beskattes. Nå skjer jo dette i arbeidstiden, sier du kanskje. Ja, men jeg mener likevel det er det samme. Så igjen spør jeg deg, hvorfor er folk som får tips et særtilfelle som skal få slippe skatt?Hvorfor skal ikke jeg slippe skatt på julebonusen? Fordi julebonusen din ikke er som en pengagave. Hva kaller du en servitør på peppes, som ingen utdanning har? Resturantmedarbeider? Ja. Det blir egentlig feil å tilgi en ufaglært servitør yrkestittelen servitør. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Servitør er ikke en beskyttet tittel. Julebonusen hans er ingen pengegave, men det er ikke tipsen din heller. Pengegave er en gave. Juridisk sett er en gave en ytelse som gis frivillig uten en motytelse. Tips er altså ikke gave i juridisk forstand. Tips er kompensasjon for ekstra innsats i arbeidet, og er uløselig knyttet til arbeidsinnsats. Jeg kan ikke se noen vektige argumenter for å se på tips som noe som helst annet enn skattepliktig inntekt. (For øvrig er ikke 500-lappen du fikk av farmor på bursdagen din skattepliktig, ei heller rapporteringspliktig.) Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Jeg tørr vedde alt jeg har på at de fleste servitører ikke er klar over den gjeldende skatteregelen rundt tips. Det står på selvangivelsen, så veldig vanskelig å forstå burde det ikke være. Jeg var heller ikke klar over at man ikke hadde lov å sykle i fylla, men det gjorde det ikke noe mer lovlig. Jeg synes faktisk det virker barnslig ja å kalle det urettferdig. Ingen tar skade av det. Servitører betaler skatt av deres vanlige lønn. Den regner jeg med er rettferdig beskattet, noe jeg også mener er viktig. Jeg sa ikke at tips er pengegave, det jeg mente er at det er det samme som pengegave, sett at det tipset skjedde på fritiden. Pengaver man får på fritiden, privat, skal over en ganske høy sum beskattes. Sett at tips var det samme som pengegaver så er jo de få slantene aldri i nærheten av å komme borti den skattegrensa. Dermed synes jeg det er latterlig å skatte for tips. Skulle det da være rettferdig, som du jo strider etter, måtte alle pengegaver (på samme små størrelser som tips) beskattes. Nå skjer jo dette i arbeidstiden, sier du kanskje. Ja, men jeg mener likevel det er det samme. Selvfølgelig tar ingen skade av det. Ingen tar skade av at jeg slipper å skatte heller. Men det er fortsatt ikke rettferdig. Er det virkelig så forferdelig for servitørene å betale skatt av tipsen? Og nei, tips er IKKE gave. Det er betaling for god service, altså lønn. Forklar meg gjerne hvordan i all verden man kan se på dette som gave. Kan jeg gi folk jeg ikke kjenner gave for at de skal male garasjen min da? Så igjen spør jeg deg, hvorfor er folk som får tips et særtilfelle som skal få slippe skatt?Hvorfor skal ikke jeg slippe skatt på julebonusen? Fordi julebonusen din ikke er som en pengagave. Men tips er jo ingen gave. Prøv å legg til sides "hvordan det skulle vært", og tenk mer på hva som er lovlig. Du er enig i at servitører gjør noe ulovlig når de unnlater å betale skatt? Jeg venter meg ikke at servitører skal forbedre seg uten videre. Men restaurantsjefene kunne tatt et lite oppgjør og gjort dette riktigere. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Nei, det er sant at jeg på ingen måte forsvarer dagens regelverk. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Tips er en uting; svarte penger satt i system. Burde vært påbudt å påføre "Service included" på kvitteringen inntil styggevesenet er avgått ved døden. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Jeg har jobbet som servitør, garderobevakt, dørvakt og bartender. Samtlige er servicejobber hvor man jobber hardt og ofte uten pauser. Ofte må man også ta doble skift som gjør at man etter 13 sammenhengende timer med frekke og overlegende kunder faktisk ikke er så serviceinnstilt som dere vil at vi skal være. Hva har dette med tips å gjøre? Det du beskriver her er jo tydeligvis en systemfeil i arbeidslivet, der man har helt andre sanksjonsmuligheter for å rydde opp. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Min mening om dette som TS egentlig spør om: Tips er penger som allerede er skattet av tidligere, så nei. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 betalingen for maten er også tidligere skattet av, så hvorfor skal servitørene få dette fortrinnet? Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Hvorfor ikke? Har det virkelig så forbanna mye og si om noen velger å tipse litt til servitørene uten at de pengene må skattes opp og ned i mente? Høres ut som ren "sjalusi" (I den grad det er mulig og være misunnelig på den type arbeid) Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 jeg syns heller at tips burde blitt innbakt i prisen, enn å måtte risikere at de ansatte spytter i maten om en tipser dårlig. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Om manglende tipsing medfører spytting i maten så fortjener ikke servitørene tips i det hele tatt. Dette regner jeg med mattilsynet vil se stygt på for man skal ikke risikere slikt selv om man ikke tipser. Folk som gjør slikt burde ikke jobbe innen denne bransjen i det hele tatt. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Å bake inn tipsen i prisen blir å gi penger til folk som ikke har gjort noe for dem. Derfor er det urettferdig hvis en resturant har en tipspott, siden tipsen som en kunde da blir fordelt på alle ansatte, og ikke servitøren som har servert bordet. De fleste resturanter deler opp gulvet på flere områder, og en servitør har ett område som han eller hun skal forholde seg til. Hvis maître d’ (sjefsservitøren) gir flere kunder til ett område enn et annet, så vil servitøren som hører til det mindre belastede området gjøre mindre enn den andre. Hvis tipsen da blir lagt i en pott og fordelt likt på alle på jobb det skiftet, så vil en servitør få mer for mindre jobbing. I noen av USAs delstater har sjalusien vært så stor at minstelønn (noe vi i Norge ikke har) blitt satt som variabel og ikke fast for servitører og andre yrkesgrupper som får tips. Tipsen må regnes inn i lønna, og grunnlønna til servitøren blir trekt etter hvor mye han eller hun fikk i tips. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Ja hurra for USA der eierne stikker av med gevinsten av tipsing. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Å bake inn tipsen i prisen blir å gi penger til folk som ikke har gjort noe for dem. I samtlige andre bransjer så betyr slik unnasluntring god grunn til advarsler om å skjerpe seg eller i værste fall å få sparken. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Jeg mener at de som jobber med kunder fortjener noe ekstra. Det er selvfølgelig opp til deg hva du selv mener, men regner med at alle med erfaring fra serviceyrkene har et annet syn på tips enn de som står på andre siden av disken. Etter at jeg startet i en jobb hvor tips utgjorde en del av lønnen min har jeg tipset så og si alle i samme bransjer. Alle fra taxisjåfører til frisører fortjener noen kroner ekstra for den jobben de gjør. Det er viktig at vi som kunder viser at vi verdsetter den jobben de gjør for at "alle oss andre" skal ha en god hverdag. Om du ofrer en femtilapp til en taxisjåfør en lørdagskveld så er det vel strengt tatt ikke så ille. Og ja jeg vet at en selv en kort tur hjem fra byen er dyrt, men ikke mange av de kronene havner hos sjåføren til endes. Flere av oss burde tenke over hva vi gjør, verdsette jobbene til de mange i servicebransjene og ikke klage over at vi forventer å beholde de tre kronene som er igjen etter at regningen er betalt. God regel til alle der ute: Rund opp til nærmeste femtilapp, uansett yrke. Da gleder du i hvert fall en person den dagen. Du har råd til det... Taxisjåfører tjener ofte ganske nøyaktig rundt 43% av det som kommer inn fra hver tur de kjører. Så lenge HQ er flink å fordele turene så blir det godt med penger til alle der. Men de fleste har noen få vakter på si, derfor får de ikke inn mange kronene. Men om du jobber fast, så blir det mye av det. Har flere som lever GODT av å kjøre taxi. Og det er ikke svarte penger så lenge det er under 400kr man får, og det er under et visst antall kroner i året, tror det er ett par tusen kroner Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Husk at servitører er ufaglærte personer, derfor ligger lønnen ganske lavt. Servitør har en fireårig utdannelse. Feil! De har 2-årig VIDEREGÅENDE SKOLE, med 2-år praksis. Utdannelse foregår på høgskole og universitetsnivå. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Sist jeg skekka så er praksisen en del av utdannelsen og derfor 4 årig utdannelse. Blir som med mange andre fag der man har flere år praksis etter skolebenken. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Videregående skole, er fortsatt ikke utdannelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå