Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Burde det ikke være ulovlig å gi tips? (svart betaling)

John-B

Anbefalte innlegg

Tråden sklir litt ut i forhold til trådstarters ønske om ulovlig å gi tips. Mitt standpunkt til TS er forøvrig at så lenge denne ekstrainntekten ikke er mer enn 2-3k i mnd ser jeg ikke problemet.

Dragen:

Tips første gang - få service neste gang?

Lurer litt på hvordan servitører blir behandlet som slaver. Er det når man ber om å få et glass til med øl? :D

Noen kunder forventer at vi skal være der for de og kun de, kommer med krav.

Her er to eksempler på gode kunder og de som behandler oss som slaver:

Gode: "Hei, kan vi få et glass med øl til?"

Dårlige: "Vi skal ha mer øl nå, og det skal være uten skum på den ene!" (med trykk på den første skal)

Vi forventer ikke pengegaver, men vi forventer god oppførsel.

Personlig mener jeg at tips skal være lovlig og skattefritt. Prosenttips er forresten noe av det mest idiotiske jeg har vært borti.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg syns yrkene som får tips fortjener det jeg :)

min far jobber som taxi sjåfør og 40% av lønna går jo nesten i tips.

en annen morsom ting: mamma jobber som avisbud og en gang i året er "frivillig tipsdag" hun har brått tjent 1500 kr på den dagen :O

folk legger 200 kr i konvolutt osv :D

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg stiller spørsmål om hva som skal til for å komme i kategorien "de som tror vi er slaver", er fordi du skriver at de fleste tror servitører er slaver. Jeg har aldri vært borti noen som sier de skal ha øl uten skum. Kommer vel an på øret som hører. Kanskje du har valgt feil yrke om du føler du blir behandlet som en slave når folk antar du gjør jobben din?

Lenke til kommentar
Hva med tips når man betaler med Visa? Blir det registrert og skattet for?

Når man tipser med bankkort, så blir tipsen registrert i regnskapet og således skattet av. Når man betaler kontant, så blir det ikke skattet av - da går det uavkortet til de ansatte.

Jeg synes også tipsing er en uting, men jeg gjør det om jeg får ekstra god service eller om jeg er ekstra godt fornøyd med maten. Kall meg gjerne grådig, men jeg forventer at maten min kommer på bordet og at den er iht. bestillingen. I tillegg så forventer jeg at servitøren kommer innom etter en liten stund, for å høre om alt er i orden. Det tilhører sjeldenhetene, i alle fall her i byen. I tillegg så forventer jeg at servitøren passer på at jeg har drikke i glasset mitt og at vedkommende spør om jeg skal ha mer om jeg går tom.

Nei, dette er en idiotisk kultur som henger igjen fra gamle dager - den gangen restaurantfolket tjente veldig dårlig. I dag, så tjener de mer enn godt nok. Det at de må ta mye dritt forstår jeg ikke helt. Jeg har jobbet i restaurantbransjen i mange år, det tilhørte sjeldenhetene at jeg hadde sure og uforskammede kunder, men det kan kanskje ha noe med min egen oppførsel å gjøre?

Lenke til kommentar
Og vi kan jo se på trådemnet litt annerledes: Burde det være ulovlig å gi pengegaver? Jeg tviler på at dere melder inn de 500,- de fikk fra bestemor til bursdagen deres til skatteetaten. Tips er trossalt pengegaver.

Det er faktisk ganske strenge regler på hva du kan motta i pengegaver.

Dessuten kan du tjene opp til 1200kr (eller noe der om kring) i året, som bi-inntekt, uten å måtte oppi det til skattemyndighetene.

Sjauere for konsertrigging og liknende blir ofte betalt kontant, og arbeidsgiveren må føre regnskap over hvem som har fått hva.

Og jo, dere får betalt for å spørre etter om folk vil ha mer og drikke.

Servitører er selgere på samme måte som dama bak disken på Statoil. Hun skal spørre om folk vil ha drikke til maten på samme måte som du skal spørre om folk vil ha mer å drikke av en og samme grunn. Mer penger inn i kassa.

At dere spør om maten smakte bra ser jeg ikke på som en stor ytelse. Smaker den ikke godt får dere nok beskjed uansett.

Og det er ikke noe verre enn kunder som tror at bare fordi vi får betalt for å være på jobb, så kan de behandle oss som slaver. Disse kundene er i flertall.

At disse er i flertall tror jeg overhode ikke noe på. Jeg er ikke den som går mest ut for å spise. Kanskje en gang i måneden på det meste. Men aldri har jeg opplevd som kunde at en servitør har blitt behandlet som "slave". Greit, jeg ser jo frekke kunder som skriker på mer øl, men det er ikke ofte.

Og tilbake ON-topic:

Personlig mener jeg at tips skal være lovlig og skattefritt. Prosenttips er forresten noe av det mest idiotiske jeg har vært borti.

Hvorfor mener du at det skal være skattefritt?

Hva i all verden mener du er god grunn for at du skal få slippe å bidra til felleskassa når alle andre må det?

Det finnes ingen andre yrkesgrupper som mottar lønn skattefritt. Nærmeste unntaket man fant var skattefritt diett for folk i reisejobber, men nå skattlegges overskuddet fra slike reiser og.

Altså, jeg skulle jo selvfølgelig ønske at jeg slapp å betale skatt selv, men å avskaffe skattesystemet er jo en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Det og gi akkurat servitørar både i pose og sekk er ulogisk, servitørar kan godt få tips men då må grunnlønna betraktelig ned.

Dette er jo et helt latterlig utsagn. Hvorfor? Skal de ikke kunne tjene penger? Så hvis de er så heldige å få mye tips så skal altså grunnlønna ned slik at de er fucked uansett hvor bra de har jobbet? Dette er jo så typisk norsk tankegang at jeg blir kvalm.

Lenge leve janteloven!

Lenke til kommentar
Det og gi akkurat servitørar både i pose og sekk er ulogisk, servitørar kan godt få tips men då må grunnlønna betraktelig ned.

Dette er jo et helt latterlig utsagn. Hvorfor? Skal de ikke kunne tjene penger? Så hvis de er så heldige å få mye tips så skal altså grunnlønna ned slik at de er fucked uansett hvor bra de har jobbet? Dette er jo så typisk norsk tankegang at jeg blir kvalm.

Lenge leve janteloven!

Tror nok at poenget her er at det blir ganske urettferdig at en enkelt yrkesgruppe skal kunne tjene fett ved siden av sin grunnlønn, mens resterende 99% av den yrkesaktige skare pent må ta til takke med det som kommer på konto via arbeidsgiver.

Det argumenteres her en del med at kunder er frekke og kravstore, samt at de mener at servitører er deres personlige slave;

Vel, er ikke du der for å betjene kundene? Sure kunder/ brukere møter en overalt.

Hva med pleiesektoren, hvor ofte tror du pleiere møter mennesker som spytter, slår, sparker og bruker ett språk som får selv en harbarka fisker fra nord til å se seg over skuldra?

Har du valgt rett avdeling, er dette noe en opplever fra en kommer på jobb til en går hjem.

Ikke en kjeft av disse får noen tips fra verken brukere, pårørende eller arbeidsgiver.

Er en så jæ.... misfornøyd med måten en blir behandla på som servitør, har jeg kun to råd;

- Finn deg en anna jobb, eller

- Dra fram smilet. Ett smil roer fort ned de fleste surpeiser som har fått for mye innabords, og for den del mange som bare er sure av natur. Møter du kunden med en surgjeip og virker trassig å jævli, er det liten grunn til å forvente at kunde skal forsøke å muntre deg opp. Det er tross alt ei servicenæring vi snakker om.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart om servitører skal kunne tjene penger skattefritt når jeg som elektriker må betale fordelsskatt om jeg kjører på butikken med firmabilen.

Jeg fordelsbeskattes til og med av at jeg har firmamobil.

Hva er det som gjør tipsing av servitører så annerledes når det kommer til fordelsbeskatning?

I alle andre sammenhenger betales fordelsskatt av fordeler enkelte har som ikke andre har.

Jeg må til og med betale fordelsskatt om jeg installerer huset mitt selv.

Lenke til kommentar
Igjen, sjalusi som er ute og går.

Snu på flisa - hvorfor får ikke dere tips?

Mener du det er rettferdig at bare en brøkdel av Norges arbeidstakere får deler av lønnen skattefritt?

Rettferdig? Er vi unger? Hvis du sitter og syter fordi servitører får skattefri tips så synes jeg synd i deg. Og nei, det er ikke deler av lønnen. De har fast (riktig nok dårlig) lønn fra før av. Det jeg mener er at alle som får tips (pengegave, som ikke er skattepliktig privat) i alle yrker burde få det skattefritt.

Endret av Hyperio
Lenke til kommentar
Jeg syns ikke at nye servitører der jeg jobbet fikk så bra betalt (110,-). Skal jobbe ganske mye for å kunne leve av det da.

Tips kommer godt med da, hvor kokkene fikk sine % av tipsen som ble tjent inn.

Jeg mener ikke tips bør avskaffes, selv om den norske befolkningen bør bli mer kritiske til å gi tips.

Men at servitører unnlater å skatte av disse pengene finnes ikke retferdig.

Husk at servitører er ufaglærte personer, derfor ligger lønnen ganske lavt.

Lenke til kommentar
Igjen, sjalusi som er ute og går.

Snu på flisa - hvorfor får ikke dere tips?

Mener du det er rettferdig at bare en brøkdel av Norges arbeidstakere får deler av lønnen skattefritt?

Rettferdig? Er vi unger? Hvis du sitter og syter fordi servitører får skattefri tips så synes jeg synd i deg. Og nei, det er ikke deler av lønnen. De har fast (riktig nok dårlig) lønn fra før av. Det jeg mener er at alle som får tips (pengegave, som ikke er skattepliktig privat) i alle yrker burde få det skattefritt.

Vi syter ikke fordi servitører får skattefri tips, vi syter fordi servitører ULOVLIG tar tipsen skattefritt.

Og ja, rettferdighet er en vesentlig faktor når det gjelder beskatting. Det er lagt stor vekt i skattepolitikken på at folk skal skattlegges rettferdig.

Også kommer du å sier at det er barnslig? Ikke tenkt deg så godt om du eller? :no:

Dessuten er ikke tips pengegave, det er er lønn i samme gate som salgsprovisjon og bonuser ellers. Prøv å forklar til skattemyndighetene at "Nei, jeg fikk en gave av en bekjent i arbeidstiden. Det er ikke lønn altså!"

Pengegaver er forresten skattepliktige privat også over en viss sum.

Så igjen spør jeg deg, hvorfor er folk som får tips et særtilfelle som skal få slippe skatt?

Hvorfor skal ikke jeg slippe skatt på julebonusen?

Lenke til kommentar
Husk at servitører er ufaglærte personer, derfor ligger lønnen ganske lavt.

Servitør har en fireårig utdannelse.

Nei? Jeg skal ikke påstå at det ikke finnes utdanning for servitører, men de fleste jeg kjenner som jobber som servitører er jenter i 20årsalderen uten noen form for utdanning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...