Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Burde det ikke være ulovlig å gi tips? (svart betaling)

John-B

Anbefalte innlegg

Her om dagen ble jeg til min store forskrekkelse informert om at pengene servitører får i tips, tydeligvis er skattefrie. Med andre ord, å tipse er å betale svart.

Hvorfor er det lovlig?

I andre service-bransjer ville det vært kriminelt å motta f.eks 15% ekstra betaling pga god service, uten å betale skatt... :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du innser hvor mye dritt vi som jobber i et serviceyrke må tolerere hver bidige dag. Dessuten er det ikke tidenes best betalte bransje, og den innsatsen som folk flest i bransjen yter for at alle dere andre skal ha det bra, fortjener en belønning.

Nå er det heller ikke snakk om de store beløpene, men noen ekstra skattefrie kroner i timen skader ikke norges økonomi.

Ikke glem at det i enden er serviceyrkene som driver landet vårts daglige drift......

Endret av runesole
Lenke til kommentar

Haha..."driver landet vårts daglige drift". Korleis kan dykk yte service om transportbransjen ikkje leverer varer? Bussjåførene ikkje får folk fram og tilbake? Revisorer ikkje tar seg av regnskapet til bedrifta?

Whine, whine...

Lenke til kommentar

Jeg mener at de som jobber med kunder fortjener noe ekstra. Det er selvfølgelig opp til deg hva du selv mener, men regner med at alle med erfaring fra serviceyrkene har et annet syn på tips enn de som står på andre siden av disken.

Etter at jeg startet i en jobb hvor tips utgjorde en del av lønnen min har jeg tipset så og si alle i samme bransjer. Alle fra taxisjåfører til frisører fortjener noen kroner ekstra for den jobben de gjør. Det er viktig at vi som kunder viser at vi verdsetter den jobben de gjør for at "alle oss andre" skal ha en god hverdag. Om du ofrer en femtilapp til en taxisjåfør en lørdagskveld så er det vel strengt tatt ikke så ille. Og ja jeg vet at en selv en kort tur hjem fra byen er dyrt, men ikke mange av de kronene havner hos sjåføren til endes. Flere av oss burde tenke over hva vi gjør, verdsette jobbene til de mange i servicebransjene og ikke klage over at vi forventer å beholde de tre kronene som er igjen etter at regningen er betalt.

God regel til alle der ute: Rund opp til nærmeste femtilapp, uansett yrke. Da gleder du i hvert fall en person den dagen. Du har råd til det...

Lenke til kommentar

Hva i all pakka?

Runesole, tipser du elektrikkeren som kommer å legger opp en stikkonakt hos deg? Han møter jo tross alt kunden han og.

Eller hva med snekkeren?

Nei, jeg irriterer meg over tipsekulturen her til lands.

Vi klager over dårlig service etter at vi går fra resturanten, men tips ble gitt alikevel bare så folk ikke skal tro man er gjerrig.

Tips skal laaaangt i fra være en selvfølge. En skal gjøre seg fortjent til det. Hvis ikke forsvinner jo poenget med hele tipsen, nemlig betaling for god service.

Jeg var ikke klar over at tips var skattefritt før nå, noe det absolutt ikke burde vært.

Håper neste regjering kan få ordnet dette.

Og si meg du Runesole, hva i all verden er det dere må gjøre på jobb som gjør at dere fortjener skattefrie penger på denne måten?

-Tungt fysisk? Ikke særlig i forhold til mange yrker.

-Utholdene å stå så lenge på beina? Jo, der er dere vel på høye med en del andre yrker.

-Møte kunder? Er ikke det bare et pluss at dere får møte folk? Trodde det var derfor dere tok slike jobber. Stakkars lastebilsjåførene sitter mutters alene hele dagen. De burde hatt "alenetillegg".

Det er mange yrker som kan påstå at "uten oss stopper Norge". Jeg tror jeg skal tørre å påstå at servitør ikke er en av de.

Edit:

Men det er vel ikke ulovelig å betale svart, da det man tross alt gjør er å kun betale.

Så er det opp til den du gir betaling om han vil rapportere det inn til staten.

Og det er vel nettopp unnlatelse av denne rapporteringen som ikke er lov?

Så da er det vel servitørene som gjør noe ulovelig.

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=567688

Endret av lockdog
Lenke til kommentar

Er helt enig med deg i at det er MANGE yrkesgrupper som fortjener noe for arbeidet sitt. Men synes det blir for dumt å sammenlikne fagarbeidere med folk i serviceyrket. En elektriker har fint en grunnlønn på nærmest det dobbelte av hva en servitør har, så ikke klag på hvor mye værre dere har det enn oss.

Når det er sagt skal man selvfølgelig ikke tipse noen som ikke gjør en god nok jobb, men de som faktisk gjør seg fortjent til det bør også få noe for det....

Endret av runesole
Lenke til kommentar

Lurer på hvordan man skal greie å holde oversikten over hvor mye man får i tips.

Jeg har jobbet et halvt år som pizzabud for Peppes, kan ikke si at tipsen utgjorde den store delen av lønna, men var jo ok når man fikk en tier ekstra eller no :p

Om det kostet 479,- og kunden gav en 500-lapp og sa at det var OK, så sier man jo takk og tenker ikke så mye over det.

Ser liksom ikke poenget i å måtte bruke tid på å bokføre så små beløp, men hvis det utgjør en større del av lønnen, feks flere hundre kroner, kan jeg jo forstå at noen stiller spørsmål ved det.

Lenke til kommentar

Haha, det er det dummeste argumentet jeg har hørt.

"Jamen du tjener mer enn meg i utgangspunktet, så derfor fortjener jeg det mer enn deg"

Så jeg burde få litt ekstra penger, bare fordi sivilingeniørene tjener mer enn meg?

Skal jeg huske på i neste lønnsoppgjør :p

Og husk at en elektrikker har gått to år på skole, og 2,5år som lærling for å komme dit han er.

Såklart fortjener han mer lønn enn deg i utgangspunktet.

Hvorfor er det for dumt å sammenlikne fagarbeidere og folk i serviceyrket?

Greit, hvorfor fortjener servitører tips mer enn resepsjonister på hotell?

Ikke missforstå meg og tro jeg mener servitører fortjener dårligere betalt.

Men at dere skal få noe skattefritt betalt er helt bak mål.

Lenke til kommentar
Er helt enig med deg i at det er MANGE yrkesgrupper som fortjener noe for arbeidet sitt. Men synes det blir for dumt å sammenlikne fagarbeidere med folk i serviceyrket. En elektriker har fint en grunnlønn på nærmest det dobbelte av hva en servitør har, så ikke klag på hvor mye værre dere har det enn oss.

Når det er sagt skal man selvfølgelig ikke tipse noen som ikke gjør en god nok jobb, men de som faktisk gjør seg fortjent til det bør også få noe for det....

Ein fagarbeidar har jo faktisk brukt ein del år av livet sitt på å utdanne seg til det yrket, ein må kunne forvente at dei tener meir enn ein servitør. No har eg ikkje satt meg inn i kva yrker ein person utdanna innanfor serviceyrket tar, men å være servitør er noko ein kan gjere lovleg og greit utan utdanning. Det kan du ikkje som snekker eller elektriker.

Lenke til kommentar
Lurer på hvordan man skal greie å holde oversikten over hvor mye man får i tips.

Jeg har jobbet et halvt år som pizzabud for Peppes, kan ikke si at tipsen utgjorde den store delen av lønna, men var jo ok når man fikk en tier ekstra eller no :p

Om det kostet 479,- og kunden gav en 500-lapp og sa at det var OK, så sier man jo takk og tenker ikke så mye over det.

Ser liksom ikke poenget i å måtte bruke tid på å bokføre så små beløp, men hvis det utgjør en større del av lønnen, feks flere hundre kroner, kan jeg jo forstå at noen stiller spørsmål ved det.

Hehe, husk at som pizzabud så har du egentlig ikke ytet noen service for kunden i det heletatt.

Kjøringa står jo på regningen uansett.

Så de som tipset deg tipset kun smilet ditt når du kom.

Men servitører på travle resturanter soper fort inn 10% tips på hvert regning, og det kan fort bli et firesiffret beløp på en god kveld.

Men ut i fra artikkelen jeg linket til to poster tilbake så viser deg seg jo at de egentlig skal skattes.

Det burde tydeligvis vært strengere kontroller på dette.

Lenke til kommentar

Føles som om det er meg mot alle andre her. Finnes det virkelig ingen andre som har noen innspill, regner med det er en god del av folkene her på forumet som mener de fortjener å beholde den tipsen de får..... :yucky:

Edit:'

Til Lockdog: Strengere kontroll burde det vel være i mange bransjer. Som jeg nevnte jobber vel så og si alle yrkesfaglige svart innomellom

Endret av runesole
Lenke til kommentar
Den dagen alle håndverkere oppgir hva de virkelig tjener til skattedirektoratet skatt vi i servicebransjen også gjøre det.

Saken må ses fra flere sider

Selvfølgelig er jeg klar over at snekkere og elektrikkere tjener penger uten å melde det inn.

Dette blir slått veldig hardt ned på om de blir tatt.

Men dere tjener skattefrie kroner I NORMAL ARBEIDSTID, noe håndverkere ikke gjør (svært skjelden, unntak finns jo).

Lenke til kommentar

Selvsagt burde tips være skattbar som alle andre inntekter!

Jeg er også en av de som ikke tipser. Det finnes en laaaaaaaaaaaang rekke yrkesgrupper som gjør en markant viktigere jobb i samfunnet enn servitører - faktisk er servitører en av de yrkesgruppene samfunnet trenger minst.

Alle som jobber har godtatt lønnen de får, og det blir i mine øyne svært feil å belønne noen ekstra for at de smiler litt.

Selv jobbet jeg i helsevesenet, og om noen tilbød oss noen kroner fordi vi var ekstra flinke med enkelte pasienter, så var det klar tale i arbeidskontrakt; gaver kan ikke aksepteres.

Så for min del må gjerne hele tips-kulturen vekk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...