Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Strømforsyning hyler, slår seg av, dytt i vifte

Anbefalte innlegg

Hei. Nylig oppgraderte jeg min server med tre harddisker, en liten privat jeg diller med. Åpnet kabinettet, satte inn harddiskene og smekket på lokket. Satte i strøm og nettverkskabel. Maskinen fungerte som normalt i noen timer og plutselig skrudde den seg av. I det siste har jeg også lagt merke til en konstant hylelyd. Denne lyden er høyfrekvent og jeg har hørt slike lyder på en gamlere pc der jeg kortsluttet hovedkortet, det minnet meg om en nyttårsrakett. Jeg satt som før og styrte pc-en via UltraVNC da den plutselig slo seg av. Kabinettdøra åpen og harddiskene var litt varme etter min mening. Men avlesningene i Hardware monitor viste ikke noe spesielt. Varmeste punktet var intergrert 8200 skjermkort på 55 grader, harddiskene lå på 35-45 (de ligger tettpakket i kabinettet)

Som dette:

1

luft

1

1

1

luft

1

de midterste kjentes godt over lunkent ut, ikke noe belastning på dem i dette øyeblikk.

Men til de uventede bruddene, jeg har koplet fra harddiskene, både SATA og strøm men samme problem, viftene (cpu/kab) får en dytt og stopper like fort når jeg slår på. Tar jeg ut strømkontakten og slår av bryteren og venter til hovedkortlampen slår seg av og pipelyden er borte så setter jeg i kontakten og slår på bryteren, da kommer lyden tilbake. Slår jeg på maskinen får viftene en dytt igjen, ingenting annet.

Det jeg tror er at det er to muligheter:

1. Strømforsyningen er kaputt

2. Noe inni kabinettet er kortsluttet (en skru?)

Kan jeg teste dette systemet (Amd64 6000+, 4GB ram, 2 HDD) på en 350 watter jeg har liggende? Tipper systemet kanskje drar 200-250 watt, men spør før jeg prøver :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...