Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst]Lyn og torden - farlig for brønn?

Anbefalte innlegg

Heisann, håper noen kan hjelpe oss med dette.

Jeg og min kjære har nettopp blitt hus-eiere (overtar mandag 10.08).

Under kontraktsmøtet opplyste forrige eier om at når det lynte og tordnet ute (noe som skjer sjeldent her på sørlandet, men uansett), gikk man ned i kjelleren og trakk ut ledningen til brønnpumpen.

Vi har tydeligvis felles brønnpumpe med naboen, da han og naboen gravde nytt hull for få år siden (90m).

Men når forrige eier var bortreist, låste naboene seg inn i kjelleren og dro ut kontakten..

Det jeg så lurer på er:

Finnes det noen moderne måte å beskytte brønnpumpa (og da selvfølgelig alle andre el. artikler i huset).

(Er litt skeptiske til naboene som roter rundt i huset når vi er borte, i tillegg til at det dedikerte kino-rommet blir vis-a-vis vaskerommet m/brønnpumpa.)

Håper dere har noen ideer... :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som jur_gus sier, men man er fortsatt ikke like sikker som ved å dra ut stikkontakten.

Tja, litt uening i den. Med et overspenningsvern er du sikret også for første smell. Å dra ut støpselet blir som regel først gjort etter første smell, og da kan det være for seint.

Lenke til kommentar

Ei pumpe er skjelden spesielt mye utrustet med finelektronikk, og er nok noe av det som tåler overspenning best i dagens husholdninger.

Jeg ville nok valgt en god del andre installasjoner før denne pumpa, om jeg skulle drive klappjakt på støpsler i tordenvær :D

Brønnen i seg selv er ikke noe moment her, dette er vel grunnvann som er henta så innihampen dypt, at om dette skulle være en strømleder, så er det noe skikkelig ille ute å går.

Du kan jo forhøre deg med naboen om hvorfor h*n og tidligere eier driver å napper ut pumpa ved tordenvær.

Personlig ville jeg om jeg bodde i ett område med høy risiko for overspenning grunnet tordenvær, investert i en skikkelig beskyttelse til hele kåken.

En får normalt dekket det meste på forsikringa, men det skal ikke mange egenandeler til før en har tjent dette inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...