Gå til innhold

Planlagt innkalt Mars 10. Mulig å slippe for planlagt utdanning August 10?

toy_man

Anbefalte innlegg

Hei

Vet at dette kommer til å virke som jeg absolutt ikke vil avlegge første gangstjeneste. Er ikke det, men synes det bare ikke passer så bra.

Så jeg har fått planlagt innkallelse til førstegangstjeneste Mars 2010, enten sjøforsvaret eller luftforsvaret . Er for tiden lærling. Og har fagprøve Februar 2010.

Men har lyst til å gå ingeniør utdanning til August 2010. Det blir 4 år med det første (forkurs + 3år).

Så spørsmålet mitt er om militæret lar meg gå for denne gang? Eller er det ganske sikkert at de vil ha meg inn? Og det at jeg har lyst til å gå skole i August har noe å si betydning, eller er det for langt fram i tid??

Planen er å gå sammen med en kompis. Er derfor jeg vil inn det året.

En annen ting. Har hørt at folk har sluppet militæret pga at de bruker linser eller briller? Er det sånn at de ikke tar inn folk som bruker linser eller brilleri det hele tatt? Eller er det bare opptil de som bestemmer der og da om du kan avlegge førstegangtjeneste?

Har også gress allergi <.<

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+19873487

Hei,

Forsvaret lar deg nok få lov å studere videre. Det er mange som gjør det. Da jeg var på innkallelse, så var vi nærmere 3500 på første dagen. Etter innkallelsen (3 dager) var det 900 igjen. Ikke alle de skulle studere, hadde linser eller briller. Noen ville bare ikke, og fikk dra hjem igjen.

Mitt tips: Send brev til de med at du ønsker utsettelse på grunn av skolegang. Til slutt slutter de å kalle deg inn.

Endret av Slettet+19873487
Lenke til kommentar

Er nok ikke så lett å få utsettelse når du er kalt inn allerede nå. Regelen er at du skal være tatt opp til utdanning før innkallelsen for å kunne få utsettelse. Så du må nok mentalt innstille deg på å måtte ta et år i grønt :)

Du kan selvfølgelig søke om å slippe, bare ikke ha alt for store forhåpninger...

Når det gjelder briller/linser så er ikke det noe problem med unntak av noen spesielle linjer(pilot...) Et visst krav til syn er det selvfølgelig, men siden du er kalt inn så regner jeg med du besto synstesten på sesjon...

Lenke til kommentar

Kjenner flere som har blitt dimma pga dårlig syn, men de fikk vite det på sesjon.

Ellers kan jeg nevne at det ikke skap spesielt mye til for å dimme om du først må inn, hvis du bare går inn for det. Om du faktisk vil ta året skal du jo beholde skoleplass.

Lenke til kommentar

Tror jeg fikk en 4er på syn (er ikke det de laveste du kan ha men fortsatt være tjeneste dyktig?). Men brukte ikke linser på det tidspunkte. Men det gjør jeg nå.

Tror jeg nesten får ringe dem og høre hva dem sier før jeg sender inn svarslippen.

De kommer sikkert til å si at jeg må inn, men håper på det beste ? :/

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Hvis du skal til madla er det mange som dimmer på grunn av syn, rygg, ondt i ondten og masse andre grunner som ikke nødvendigvis er reelle. Men utsettelse får du ikke.

ondt i ondten?, vi kalte det vondt i viljen :p

Ring vpv og si at du vil studere ingeniør på Krigsskolen. Høyere utdanning innenfor militæret blir godkjent som utsettelse/fritak fra førstegangstenesten. Så tar du turen til skolen du ønsker å gå på og før vpv vet ordet av det, har det gått 3 måneder og de kan ikke få klørne i deg =)

Sleipt, men funker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...