mushi Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Er mye snakk om oblater i avisa om dagen. Saken er at jeg har en bil som skulle ha vært EU-godkjent i desember 08. Jeg dro inn til kontroll, men det var en del som måtte fikses og jeg har hatt problemer med å få tak i delene og å få bilen fikset. Fikk mangel-lapp når jeg var der oppe, men måtte opp igjen for å få den godkjent. Noe jeg ikke har gjort, siden bilen har stått nå i nesten ett år, med unntak av når den var på "kontroll". Årsavgift og veiavgift er betalt, men den er ikke EU-godkjent. Jobber med saken å få den fiksa, men er ikke så lett. Vil dette kunne få noen følger? At de tar skiltene mine etc. Hva skjer når jeg drar opp for å EU-godkjenne bilen? Kan de straffe meg eller noe da? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Vel, teknisk sett er ikke bilen godkjent for bruk på offentlig vei og blir du stoppet på vei mellom garasje og verksted før den er godkjent så tar de skiltene. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 6. august 2009 Forfatter Del Skrevet 6. august 2009 Ser ut som den blir ferdig i helgen. Får ta bakveiene opp på verkstedet Blir deilig å bli ferdig med det. Lenke til kommentar
covah Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Kan fort bli JÆVLA dyrt dersom du havner i en kollisjon med en ikke godkjent bil, iom. at forsikringen ikke er gyldig. Kvester du feks. en person, flyr millionene fort. Normalt har man vel 1 mnd. på seg på å utbedre en mangellapp? Lenke til kommentar
mushi Skrevet 6. august 2009 Forfatter Del Skrevet 6. august 2009 Dette har jeg ikke tenkt på. Kanskje lurt å taue den da? Lenke til kommentar
SteffenMA Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Du kan ikke taue en bil med "ekte" skilter som ikke er eu godkjent. Du må ha prøveskilter isåfall, men da er det like greit å kjøre selv egentlig. Litt stress siden du må levere inn skiltene for å få prøveskiltene. Men som noen sier her, hvis du er skikkelig uheldig og kjører på noen eller noen kjører på deg, så kan det svi. Få deg noen prøveskilter og få godkjent bilen din, da slipper du og svette hele veien til verkstedet å Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Du kan ikke taue en bil med "ekte" skilter som ikke er eu godkjent. Du må ha prøveskilter isåfall, men da er det like greit å kjøre selv egentlig. Litt stress siden du må levere inn skiltene for å få prøveskiltene. Trenger ikke prøveskilt for å taue en bil. Lenke til kommentar
SteffenMA Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Ikke? Da er jeg misinformert ja. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 jo må ha det, snuten var kjempegrinete på meg her en morgen... Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 En bil som taues er tilsvarende en henger, så den må ha gyldige skilter akkurat som hengere må. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Du MÅ ikke ha prøvekjennemerke for å taue en bil, vanlige skilt er alternativet Taue bilen uten skilt er de ikke videre imponert over.. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 7. august 2009 Forfatter Del Skrevet 7. august 2009 Har taua bilder med vanlige skilt mange ganger og har gått bra det, har jo skilter på bilen min Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 "Gått bra"? Sjølvsagt går det bra så lenge du ikkje blir stoppa. Poenget er ikkje at du må ha skilt, men at bilen er godkjent, noko den i praksis ikkje er, sjølv om skiltene står på. Hjelper aldri så lite om du har skilter på bilen dersom ein tilhengar ikkje er godkjent. Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Da har reglene for tauing av bil blitt forandret i det siste, ifølge politiet i '97 og biltilsynet i '02 så trengte man ikke prøveskilt for å taue en bil. Har tilogmed kjørt forbi en politikontroll uten kjennemerke på bakerste bil og vi ble ikke stoppet i det tilfellet(ca 1 år siden). Lenke til kommentar
tNy Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Du trenger ikke prøveskilter for å taue en bil. Bilen går som en slags "henger" nevnt tidligere i tråden. Ble stoppet senest i forrige uke og politifolkene ble faktisk uenig, men etter mye om og men, fikk de svar fra stasjonen Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Da har jeg akkurat snakket med trafikkstasjonen og meldingen er at bilen må faktisk ha prøvekjennemerke for tauing, dette pga forsikring. En måte å omgå dette på var ved bruk av en brille for å unngå at du trenger en person i bilen som blir tauet. En gyllen regel var hvis at så lenge du trenger en person i bilen som blir tauet så må bilen ha forsikring(ie, prøvekjennemerke). Greit å få dette avklart egentlig. Lenke til kommentar
tNy Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Jøss, kjekt for meg at politiet ikke vet hva de driver med da Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 tror det er fordi man må ha ansvarforsikring på den bilen som blir taua hvis den gjør noe skade/dreper noen ved et uhell Lenke til kommentar
tNy Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 En måte å omgå dette på var ved bruk av en brille for å unngå at du trenger en person i bilen som blir tauet. Hva er en slik "brille"? Noen som vet? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 (endret) Hett tips: Sleng den på en bilhenger Og om du ikke kjenner noen som har bilhenger, prat med lokalt bergingsfirma (evt. falken, naf e.t.). Burde ikke koste allverden å få tauet bilen. Endret 7. august 2009 av cyclo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå