Thor. Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Hei. Sitter her med en serverpc jeg har skrudd sammen selv med hovedmål å fungere som filserver og spillserver. Nylig koplet jeg til to nye SATA harddisker. Totalt har jeg: 1x 320 2x 500 2x 1000 En av hver (1x320, 1x500 og 1x1000) er koplet til med vanlig strømtilførsel De to siste (1x500, 1x1000) hadde jeg ikke ledige kontakter til så jeg fant tak i en slik en: De to harddiskene fungerer ikke. En annen ting er at de er koplet til to svarte kontakter og ikke to røde. Vil ikke harddiskene fungere da kanskje? Vet fargeskillet har noe med raidstøtte å gjøre. Hovedkort: Asus M3N78-VM Det beste er om jeg slipper å gå inn i bios for denne maskinen er plassert i et skap med kun strøm og nettverkskabel tilkoplet. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 (endret) Vell skal disse fungere, så må du sette maskinen i RAID eller AHCI modus IFRA BIOS. Da må du nok inn i BIOS og forandre modusen slik at de 2 siste portene kommer på. Det er mulig å kjøre RAID modus uten å ha diskene i RAID også bare så det er sagt, men du MÅ inn med RAID driveren i OSet under installen UANSETT. Det at diskene dine ikke funker er nevnt i manualen faktisk over tilkoblinger og under SATA i seksjon: 1.10.2 underseksjon 4, og der står det: * Due to chipset limitation, SATA 4 and SATA 5 do not support IDE mode, only support AHCI and RAID mode. Endret 6. august 2009 av 007CD Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 6. august 2009 Forfatter Del Skrevet 6. august 2009 Ok, så hva er den enkleste løsningen dersom jeg vil at portene skal fungere som de andre? Nå er jeg litt utenfor mine kunnskaper. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Sette BIOSen i RAID modus naturligvis... Hvordan dette gjøres står i manualen din, kjekk å ha til tider i allefall. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 6. august 2009 Forfatter Del Skrevet 6. august 2009 Manualen ligger trygt plassert hos foreldrene mine, 2 timers avstand. Får bli over helgen, får komme tilbake til dette da rekker ikke mer ikveld. Takk. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Manualen finner du også hos ASUS i deres download avdeling så du har tilgang på den så lenge du har internett og kan laste den ned. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 8. august 2009 Forfatter Del Skrevet 8. august 2009 Selvfølgelig! Men da var jeg igang igjen, slipper jo hjemmom da. Da satte jeg bios til raid mode, men selvfølgelig holder jo ikke det. Blåskjerm 2 sekunder inn i windows boot. Blir jeg nødt til å sette harddisk i raid nå da for å få det til å fungere? Da blir dette veldig tungvindt for meg for jeg har absolutt ingen erfaringer på dette punktet, da kjøper jeg heller en ekstra harddiskkontroller å setter i maskinen. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Selvfølgelig får du blåskjerm når du setter RAID og AHCI, som jeg sa driveren MÅ være installert. Det spiller ingen rolle om OS disken er med i RAIDet eller ei bare RAID er påskrudd på kontrolleren. Det enkleste er reinstall, men har du en ekstra SATA kontroller som står i IDE mode så kan du legge inn driveren og få det oppe å gå på no time. Ellers blir det ofte det enkleste å legge inn RAID driveren under install av OS, enten via slipstreaming eller diskett (Win XP) eller USB minnepenn (Win 7 og Vista) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå