MBarne Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Har en mercedes 190E 88mod 2.0. Har skiftet bremseskiver og klosser foran og bak, men klarer ikke å lufte systemet. tok caliperen av slangen bak og må derfor lufte. klossene bak vil ikke legge seg inntil skiva!? Har skiftet caliper også, for trodde kanskje det var stempelet i de gamle som var fukka, men tydeligvis ikke! Noen som vet hvordan dette skal gjøres? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 (endret) Hvis du lufter ved å pumpe pedalen kan du, ved å kjøre pedalen i bånn, ødelegge tetningen i hovedsylinderen siden du presser denne tetningen mot og forbi eventuelle skittrander som har lagt seg i sylinderen der stempelet ikke vanligvis vandrer. Dette er spesielt viktig å ta hensyn til på gamle biler som har kjørt langt. Det eneste du kan prøve er suge ut den eventuelle luften i systemet fra lufteskruene på calipperne. Hvis dette ikke hjelper og alt er riktig montert, så er det gode odds for at hovedsylinderen er kaputt. Blir bremsepedalen hard når du pumper på pedalen uten motoren i gang? Endret 7. august 2009 av LiamH Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Lufting kan gjøres enkelt og litt grisete. Få en til å åpne lufteventilen (gummihette utenpå) et kvart til en halv omdreining. Så pumper du på bremsepedalen, noen ganger, og holder pedalen i bunn inntil luftenippelen er skrudd igjen (NB ikke overdriv her, da denne er konisk i bunn). Ellers er et luftesett på biltema med tilbakslagsventiler å foretrekke (koster 50kr) og da kan du lufte selv, og lettere å få veska over i en beholder (noe som er å anbefale, da bremseveske er giftig, samt også etser lakk osv). Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 Du skal ikke pumpe på pedalen mens nippelen er åpen. Du skal pumpe pedalen hard, åpne nippelen mens en holder pedalen i bånn og så lukke igjen og fortsette denne prosessen til lufta er borte. problemet mitt er at pedalen bare blir litt hard, men får den ikke hardere så det har tydeligvis skjedd noe her. må jeg ta noen forholdregler med abs-bremser? Lenke til kommentar
saskansen Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 hmm har du luftet alle hjulene skikkelig og i riktig rekkefølge uten å få skikkelig pedal? kan det tenkes at hovedsylinderen din er gåen? er det trommelbremser bak?er disse skikkelig justert? Lenke til kommentar
eab Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Hvis du har fått ut absolutt all luft, og det ikke lekker i calipere/hjulsylindre, så er det sannsynligvis hovedsylinderen som er dårlig ja. Men luft mer (og i rett rekkefølge) før du bytter hovedsylinder. Dårlige bremseslanger (som ekspanderer) er jo også en annen feilkilde. Når det gjelder abs-bremser så kommer det litt an på hva slags system det er. Teves systemene på gamle forder (og endel vag?) hadde elektrisk bremsekraftforsterker og der kan man f.eks "lufte" bakhjulene ved å skru på tenninga og åpne lufteniplene. Bremsevæska ble rett og slett pumpet igjennom. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Hvis du får pedalen rimelig hard, men ikke helt hard, så er det helt normalt etter skifte av nye skiver og klosser. Det hørtes ut som om pedalen gikk helt i bånn, men slik du beskriver det nå er det ikke noe å være bekymret over. Klarer du å bremse ordentlig, så er bremsene i orden. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Det er kanskje verdt å nevne at dersom bilen er utstyrt med standardtypen av ABS hvor bremsevæska går igjennom ABS-enheten som er ekstern og ellers helt vanlig bremsesystem med vakumforsterker fremfor der bremsekraftforsterker og ABS er integert i en enkel enhet, må/bør man ikke slå på tenningen fra man har koblet fra noe slik at luft har kommet inn i systemet til man har luftet ferdig. Grunnen er at selvtestingen til ABS-systemet kan dra luft inn i kanalene i hydraulikkenheten, og den får man ikke ut med vanlig luftingprosedyre. Hver gang tenningen da slås på kan det pumpes luft fra kanaler internt i enheten ut i bremsesystemet og dermed skal man lufte ganske mange ganger med tenningen av og på for å få ut det som ligger der. Lenke til kommentar
ampersand Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Det er kanskje verdt å nevne at dersom bilen er utstyrt med standardtypen av ABS hvor bremsevæska går igjennom ABS-enheten som er ekstern og ellers helt vanlig bremsesystem med vakumforsterker fremfor der bremsekraftforsterker og ABS er integert i en enkel enhet, må/bør man ikke slå på tenningen fra man har koblet fra noe slik at luft har kommet inn i systemet til man har luftet ferdig. Grunnen er at selvtestingen til ABS-systemet kan dra luft inn i kanalene i hydraulikkenheten, og den får man ikke ut med vanlig luftingprosedyre. Hver gang tenningen da slås på kan det pumpes luft fra kanaler internt i enheten ut i bremsesystemet og dermed skal man lufte ganske mange ganger med tenningen av og på for å få ut det som ligger der. OM man har driti på draget og gjort dette. Hvordan lufter man da hydraulikkenheten ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå