Gå til innhold

Korrupt MBR på WD 320 GB

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg hadde en diskkrasj tidligere i uken på bærbar med Vista, og mens jeg i går skulle gjennopprette alle data i GetBackData gikk strømmen!

Denne disken stod da som SATA 3.

Når jeg så slo på maskinen igjen ville ikke Windows XP starte. Når jeg slo av, tok ut disken og startet opp fungerte alt fint. Jeg begynte da å frykte det værste.

Nå har jeg prøvd med ulike verktøy for å fikse disken.

Først testet jeg en floppy med DOS og NTFS støtte på. Fdisk fant ingen disk.

Så testet jeg Diskpatch, men heller ikke denne fant noen disk.

Deretter testet jeg Western Digital Data Lifeguard Tools. Denne finner disken, men klarer ikke lage en ny MBR.

Jeg tror at MBR er såpass messed up at disken er uleselig.

Er det noen som har forslag til andre verktøy jeg kan prøve?

Må jeg swipe MBR, og skape en ny for å få kontakt med den? Blir da all data borte?

Endret av spesseh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste innholdet i MBR er partisjonstabellen. Denne kan man stryke ut uten at data påvirkes. Man kan enten gjenopprette tabellen eller hente ut data med f.eks GetDataBack.

Men at det bare er MBR som er korrupt er ikke så sikkert. At DLG har problemer med MBR er antagelig fordi MBR er det første/eneste den prøver å skrive til.

Hvis disken overhodet ikke finnes i Diskbehandling så er det ikke MBR som gjør det.

Lenke til kommentar
Det viktigste innholdet i MBR er partisjonstabellen. Denne kan man stryke ut uten at data påvirkes. Man kan enten gjenopprette tabellen eller hente ut data med f.eks GetDataBack.

Men at det bare er MBR som er korrupt er ikke så sikkert. At DLG har problemer med MBR er antagelig fordi MBR er det første/eneste den prøver å skrive til.

Hvis disken overhodet ikke finnes i Diskbehandling så er det ikke MBR som gjør det.

Hva kan det da være?

Jeg får opp disken i bios og den vises i DLG, men jeg kan ikke skrive til den.

Kan jeg wipe MBR? Kan det løse noe?

Lenke til kommentar
Ja, generellt sett er det en del problemer som enklest løses ved å slette MBR.

Men når du sier at DLG ikke kan skrive så høres det bare ut som et mye mer alvorlig problem. Da blir det jo ikke mulig å slette MBR heller.

Skjønner. Jeg har testet med en del dos diskverktøy, og de sliter alle med å få kontakt med disken. Kun noen programmer som klarer det.

Er det noen andre måter å få hentet ut data fra disken nå? Eller er løpet kjørt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...