Gå til innhold

Mystisk dhcp problem.

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med følgende:

Har et nett med litt blanda ting.

To trådløse nett, fire forskjellige huber.

En D-Link DIR-100 i siste ledd før internett som gir ut dhcp til alle maskiner som spør.

Av og til mister de maskinene som bruker dhcp nettforbindelsen. Lan eller Wifi har ingenting å si.

Da har de alltid ubrukelige ip-adresser.

Skriver jeg inn brukbare ip-adresser, subnett, Gateway og DNS server funker det alltid. Jeg skjønner ikke for mitt bare liv hvorfor de skifter til ubrukelige adresser.

Dette gjelder både macer og pcer. Dette er en sporadisk feil så den er vanskelig å reprodusere.

Jeg tenker at hvis jeg klarer å spore opp hvor de ubrukelige ip-adressene kommer ifra så kan jeg begynne å løse opp i problemet. Men hvordan sporer jeg opp kilden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...

Da har de alltid ubrukelige ip-adresser.

...

Jeg tenker at hvis jeg klarer å spore opp hvor de ubrukelige ip-adressene kommer ifra så kan jeg begynne å løse opp i problemet. Men hvordan sporer jeg opp kilden?

En god start er å skrive ned de ubruklige IP-adressene og derpå sjekke hvilke(n) DHCP-tjener som deler ut i det ranget. Routere deler normalt ut i 192.168.x.x, Modem i 10.0.x.x. 169.x.x.x benyttes av Windows nå den ikke mottar noen IP-adresse fra en DHCP-tjener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...