Gå til innhold

Litteratur - Kunne trengt tilbakemelding på et plott

Anbefalte innlegg

Jeg skriver for tiden en bok, men er litt usikker på hvordan plottet er, hvor interessant handlingen er og så videre. Det er en blanding av krim og grøsser, men strengt tatt er jeg ikke så opptatt av sjanger.

Det begynner med et par i tyve-årene som drar til en øde gård hvor besteforeldrene hennes vokste opp. Hun nevner at det har vært noen episoder der som involverer spøkelser, men sier spøkelser selvsagt ikke eksisterer. Deretter hopper det til en ski-instruktør i en slalombakke som får beskjed om å hente en snøscooter og komme til en liten skog bortenfor bakken. Da hun kommer dit finner hun en bevisstløs dame med store sår og blodige klær. Ingen aner hvem hun er, men etter sporene å dømme har hun nok gått og slept seg selv ganske langt før hun endelig ikke klarte mer. Det er ingen tegn til noen andre der. Sårene tyder på at hun har blitt angrepet av et eller annet dyr, men det forklarer ikke hvorfor hun har blåmerker rundt halsen som om noen har prøvd å kvele henne.

Om dere ikke har gjettet det er den bevisstløse damen den samme som i begynnelsen. Forloveden hennes er sporløst forsvunnet og delvis mistenkt. Problemet er at ingen vet hvem han er eller om han i det hele tatt eksisterer, så saken blir dysset ned av naturlige årsaker (kan forklares over pm om ønskelig, men vil helst ikke ta det her.) Uansett, damen ligger på sykehus over lengre tid, og merkelige ting begynner å skje. Kort sagt begynner tre folk (inkludert hun selv) å etterforske, og alle tre følger sin egen teori. En mener det er spøkelser, en mener det er gen-modifiserte monstre (igjen, kan forklares over pm) og en tror det er en eksperimental medisin ment for kjemisk krigsføring. Hvem har rett? Alle? Ingen? Noen?

Hva tror dere om et slikt plott? Jeg beklager at det er litt kortfattet, men jeg stoler ikke helt på forum. Det er veldig lett å tenke "Bra plott, la meg skrive min egen versjon av boken." ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker handlingen. Tror dette blir veldig bra hvis du bare klarer å skrive den bra nok. Vær ops på at du må beholde spenningen gjennom alt av etterforskning. Selv synes jeg mange krimbøker blir ødelagte av alt for mye etterforskning. Noen av forklaringene dine høres en smule komplisert ut, ikke at det er noe galt med det så lange du klarer å forklare dem. Bare pass på at det ikke blir slik at det er forventet at leseren sitter med grunnkunnskaper om for eksempel gen-modifiserte monstre.

Du sier jo at det begynner å skje merkelige ting så det er kanskje ikke noen fare for at det blir kjedelig. Noen av disse merkelige tingene bør være nokså skumle/spennende slik at høydepunktet ikke blir i starten av fortellingen når hun finner denne bevisstløse damen. Det er best om merkelige ting fører til spørsmål om liv eller død. Slutten er også viktig, så tenk nøye gjennom den. Det er viktig at du som skriver boken vet nøyaktig hvordan den skal ende. La det være noen små frampek gjennom hele historien, men likevel lar du slutten være helt uforventet og overraskende.

Som sagt så liker jeg idèen din veldig godt. Jeg vil gjerne høre litt hvordan det går fremover. Har du kommet langt i boken?

Stå på videre!

Lenke til kommentar

Igjen, jeg stoler ikke på forum, så jeg kan dessverre ikke forklare så mye av dette. Jeg har skrevet ca en femtedel av boken allerede, så regner med å ha den ferdig før jul.

Det var meningen at dette skulle bli en frittstående bok, men jeg har allerede et ferdig manuskrip til en annen bok jeg har sendt til to forlag. Ingen av forlagene ville gi den ut, men jeg gir meg ikke så lett. :) Denne blir mer eller mindre del 2 av den andre boken, skjønt helt frittstående. Når ting begynner å skje tilkaller den bevisstløse damen tanten sin, og hun igjen er en sentral karakter i den første boken. Hun har vært involvert (dvs nesten drept) av monstrene før, så hun vet hva de står ovenfor. Om hun har rett, selvsagt. ;) Selvsagt kunne jeg ha brukt en helt annen person, men jeg likte hun tanten så mye at jeg ikke ville gi slipp på henne riktig ennå. Du skjønner fort hva jeg mener om du skriver bøker selv. :)

Selvsagt er mange av forklaringene kompliserte. Jeg har lest altfor mange bøker og sett alt for mange filmer der man har løst mysteriet før halve boken/filmen er over, og resten blir bare kjedelig. I den andre boken er det minst like mange mysterier, og karakterene diskuterer stadig hva de tror er skjedd. Problemet er bare at de er fem folk, og hele gjengen har sine egne teorier. Hva som er sannhet i mange tilfeller er mer eller mindre opp til leseren. For eksempel er alle folkene i en liten bygd borte, og karakterene diskuterer hva som er skjedd. Noen mener alt ble nedlagt (det er en liten bygd), så folk ble nødt til å flytte. Andre mener det kan ha vært en emp-bombe (ødelegger all elekstrisitet uten å gjøre noen egentlig skade), så folk ble nødt til å flykte. Eller kanskje det var en sykdom eller noe sånt. Vi fikk aldri et egentlig svar, men er det så nøye når man fikk flere troverdige teorier? ;)

Når det gjelder de gen-modifiserte monstrene kan det kanskje virke ganske usannsynlig og dumt, men faktisk fikk jeg ideen etter en artikkel i Illustrert Vitenskap. De monstrene i boken eksisterer selvsagt ikke i virkeligheten, men teknisk sett er det ingenting i veien for at de kan skapes i virkeligheten. Alt som står i veien er i grunnen moral, etikk og alt det der da de engang var mennesker. Tenk en skapning med intelligensen til et menneske og styrken, utholdenheten, tennene og klørne til en bjørn, for eksempel. Men når det er sagt er det selvsagt ikke hundrevis av monstre ute og går. Vi snakker om ett eller to, kanskje tre maks. Det er viktig at det bare er noen få, og de oppholder seg kun på et svært lite område (for eksempel i et avstengt område av kjelleren i sykehuset) da ingen kan vite at de eksisterer. Når noen begynner å etterforske dem finner de ingenting, så eksisterer monstrene eller er de bare en del av feberfantasiene til hun damen? Hvem vet... ;)

Liv og død er også selvsagt et viktig tema. Damen er bevisstløs ganske tidlig, og forloveden er borte (om han i det hele tatt eksisterte.) Dette er bare et lite hint at alle er sårbare. Jeg har ikke akkurat tenkt å ha en høy "body count", men folk vil bli skadet og dø. Ingen er trygg, selv ikke hovedpersonene. Jeg er svært lei av at hovedpersonene klarer å stikke av i aller siste øyeblikk eller overlever store skader på mirakuløst vis. I denne boken dør man om man blir stukket ned med kniv, og om et monster som er flere ganger sterkere enn deg overfaller deg er du ille ute. Jeg kan ikke engang garantere en lykkelig slutt. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...