Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst]Sykkeloljesøl på skifer, Hjelp?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg presterte å søle sykkelolje på ny lagt (2månder) sikfer. Å så snill som mor er truer hun med at jeg må betale omlegging av skifer hvis ikke jeg greier å fjerne det. Jeg har prøvd med kalkavfettning og Zalo. Han mureren som var her sa at hvis man skulle komme til å få noe på skiferne var det bare bruke salt petersyre eller saltsyre eller noe sånt.

Så, har noen har på diskusjon noen gode ideer for å fjerne oljesølet på skiferne. Det er ikke mye, en flekk med diametrer på 10cm (Den er rund) og noen andre små dråper.

På forhånd tusen takk!

EDIT: Dro til en flisebutikk og kjøpte noe som skulle funke. Fikk det anbefalt i butikken, men det funka ikke=(

EDIT2: Ja skiferen er ikke impregnert

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ikke bruke høyttrykkspyler!, naboen gjorde dette etter å ha sølt olje da han pussa opp trappan og det vises enda den dag i dag, 5 år etter! det blir lyse felter og skjolder av det.

Normalt så skal ny skifer impregneres med porefyller slik at kjemikalier, fett og oljer ikke trenger ned i skiferen. Normalt skulle du kunne vasket dette bort med mildt vaskemiddel, men uimpregnert skifer er som en svamp og er det først trukket inn så er det meget vanskelig å få det bort.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Enkelte innlegg er blitt redigert grunnet overdreven eller feil bruk av siteringsfunksjonen. Vær vennlig å passe på og sitere det du svarer på og ikke mer enn det. I utgangspunktet skal man ikke sitere mer enn maks to innlegg bakover. Dette for å gjøre det mest mulig oversiktlig. Ved sitering av veldig mye tekst, eller om bruker finner det nødvendig å sitere flere innlegg bakover, så oppfordres man til å bruke skjul-funksjonen.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å bare snu hella?

Greide noe lignende selv for en del år siden, titta meg over begge skuldre, plystra lett, vippa opp hella og snudde den, og flekken er borte gitt ;)

Krever jo at hella ikke er limt, og er temmelig lik i alle rettninger.

Ut over dette er det egentlig lite å gjøre. Shifer er en ganske porøs stein, og det som trekker ned trekker skjelden opp igjen....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...