EssspeN Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Hei! Har et Lumix LX3 kamera jeg forsåvidt er veldig fornøyd med. Veldig lyssterkt og fint. Jeg bruker bare kamera på joggeturer og det er littegrann stort og tungt. Har kjøpt et Elixir S100 som er litt mindre. Passer mye bedre. Er 35mm og zoom og kan filme i slow motion. Ikke veldig lyssterkt. Dårlig makro. Spørsmål: Hvis jeg er ute etter VIDVINKEL kamera (minst 25mm) og det skal være lyssterkt, hva annet kan jeg se etter enn LUMIX LX3? Det må selvsagt være litt mindre. Tusen Tusen Takk! Lenke til kommentar
kellogs123 Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Hva med FX 40 Leica DC Vario-Elmar optikk med 25 mm/F2,8 vidvinkel Hei! Har et Lumix LX3 kamera jeg forsåvidt er veldig fornøyd med. Veldig lyssterkt og fint. Jeg bruker bare kamera på joggeturer og det er littegrann stort og tungt. Har kjøpt et Elixir S100 som er litt mindre. Passer mye bedre. Er 35mm og zoom og kan filme i slow motion. Ikke veldig lyssterkt. Dårlig makro. Spørsmål: Hvis jeg er ute etter VIDVINKEL kamera (minst 25mm) og det skal være lyssterkt, hva annet kan jeg se etter enn LUMIX LX3? Det må selvsagt være litt mindre. Tusen Tusen Takk! Lenke til kommentar
EssspeN Skrevet 8. august 2009 Forfatter Del Skrevet 8. august 2009 Takk for tipset! Har faktisk vurdert dette, men var ikke klar over at det var så lyssterkt. Jeg ser nå at Lumix LX3 har f2.0 og FX40 har f.28 Jeg venter nok på FX60 som nylig ble annonsert som også har f2.8 Spørsmål: Er det stor forskjell på f2.8 og f2.0? Er det stor forskjell på f2.8 og f3.6 ? Ser nemlig at det Casio Elixim FC100 kamera jeg har er f3.6 og det er dette jeg ikke er fornøyd med i mørket. 35mm er også veldig uvant når jeg er vant med 24mm Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 f/2,0 er ett blendertrinn over f/2,8. Det vil si at du kan bruke halve lukkertiden på f/2,0 som på f/2,8 og få samme eksponering. f/2,8-f/3,6 er litt mindre enn ett blendertrinn (f/4 er neste hele blendertrinn fra f/2,8). Det utgjør vel sånn ca. 2/3 forskjell i lysmengde eller så. Men en minst like viktig forskjell er at FX40 har bare litt over halvparten så stor sensor som LX3, så sistnevnte vil få mye større total mengde lys og være bedre på høyere ISO. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå