brukernavneteropptatt Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Har forsåvidt allerede sendt klage til forbrukerrådet, men tenker jeg kan sjekke her at jeg faktisk har rett i det jeg sier. Jeg handlet i 2005 en Netshop 1559 "bygg din egen bærbar". Etter 4-5 måneder eller noe slikt så var maskinen såpass ustabil, dvs. den kræsjet ofte uten at jeg hadde noen mulighet til å forutse dette eller lignende for å redde hva enn jeg arbeidet med, at jeg måtte levere den inn til Netshop så de kunne fikse disse problemene. Hvis jeg husker riktig byttet de da firmware på DVD-brenner. Det tok en stund men maskinen kom omsider tilbake. Det tok ikke mange måneder før det var helt klart for meg at maskinen ikke var blitt bedre, den kræsjet fortsatt, og maskinen ble igjen levert til netshop. Denne gangen byttet de DVD-brenner og maskinen sluttet med mesteparten av den stygge kræsjingen. Det må også nevnes at Netshop ikke var gode når det gjaldt kundeservice og disse returene. Virket aldri som om noe skjedde før jeg ringte for å klage, så iløpet av dette første året tilbragte nok maskinen noe slikt som 1-2 måneder hos Netshop. De klarte tilogmed å sende maskinen tilbake uten strømadapteret, noe som førte til enda mer tid uten fungerende maskin mens jeg ventet på at de skulle sende meg et strømadapter. Nå nylig var maskinen igjen blitt ustabil, dvs. for tredje gang, og den kræsjet igjen ofte. Jeg undersøkte litt selv denne gangen og så at noen av kræsjene antageligvis skjedde pga. varmeproblemer, tidvis så ville maskinen istedenfor å klokke seg ned når den gikk varm bare skru seg rett av. Ved ihvertfall en anledning virket det også som om batteriet måtte ut før den kunne skrus på igjen. Jeg scannet også minnet og fant endel feil der. Jeg leverte på ny laptopen inn til Netshop og ønsket å heve kjøpet da dette var den tredje gangen maskinen viste de samme symptomene, dvs. at den kræsjet uten noe forvarsel eller noe som ihvertfall kunne gitt meg en sjangse til å det jeg arbeidet med. Det gikk 4 uker eller noe og jeg sendte til slutt en e-post for å spørre om hva som skjedde, denne e-posten ble ikke besvart. Uken etter ringte jeg til Netshop og de kunne da fortelle meg at maskinen hadde vært klar en god stund. Jeg forklarte at jeg ønsket å heve kjøpet og ble da fortalt at det ikke ville skje siden det var forskjellige feil. Jeg forklarte at jeg var under den tro at det var symptomene som skal ha noe å si, ikke hvilke spesifikke deler som det var noe galt med og han hadde egentlig ikke noe å svare på det. Jeg prøvde å undersøke hvem jeg skulle snakke med hos Netshop for å ta denne saken videre og fikk da beskjed om at hvis jeg ønsket å reklamere kjøpet så måtte jeg ta det via forbrukerrådet ... Oppsummert: Maskinen har blitt levert inn tre ganger med like symptomer (dette nektet de heller ikke på), skal jeg ikke da ha rett til å heve kjøpet? Noe jeg selvfølgelig ønsker da maskinen har vært en "PITA" og jeg angrer stort på at jeg valgte denne maskinen når jeg faktisk kjøpte maskin. Videre så frister ikke akkuratt Netshop sin kundeservice til et fremtidig kundeforhold. Lenke til kommentar
warneck Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Saken virker for meg ganske klar. Den tolkningen som blir brukt er, feilen opplevels likt for forbrukeren, og ikke teknikeren. Hos deg har altså feilen vært at maskinen kræsjer. Hvorvidt dette i.f. teknikeren er forårsaket av defekt dvd-brenner, eller defekt hovedkort vil være likegyldig for deg. Netshop 1559 ser ut til i denne saken å stå på sitt, og dermed må du nok ta opp saken med forbrukerrådet i din region. http://forbrukerportalen.no/regionskontor Om saken ikke løses der, vil den videre bli tatt opp til FTU, hvor det blir avsagt dom i saken. Om du ønsker telefonassistanse av forbrukerrådet: 815 58200 De har åpent fra 0900-1200. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 (endret) Støtter meg til det warneck sier. Det er bare til å fylle inn klageskjemaet du finner på forbrukerrådets hjemmesider. Søker du litt i formuet her finner du mange som har hatt tilsvarende problemer med NetShop. Eneste måten å løse det på er da å ta det gjennom Forbrukerrådet, NetShop står på sitt til tross for at de vet bedre, saken ender hos Forbrukertvistutvalget og du får mest sannsynlig medhold. Ganske plankekjøring da Forbukerrådet tar saken videre for deg slik at du slipper unna med minimalt arbeid. Noen aktører er mer seriøse enn andre. Noen vil prøve ut lovverket, og endrer så praksis etter at de forstår hvordan det fungerer. Andre prøver lovverket, finner ut at de ikke har hjemmel for å operere slik de gjør men fortsetter allikevel fordi det på kort sikt sparer dem for mye penger. Reklamasjon er dyrt for selger. Endret 6. august 2009 av Nuffern Lenke til kommentar
brukernavneteropptatt Skrevet 6. august 2009 Forfatter Del Skrevet 6. august 2009 Takk, klagen ble sendt for et par dager siden som nevnt. Ønsket hovedsakelig å se at jeg ikke bommet helt på lovverket eller så saken veldig uklart. Synd at Netshop kan holde på med denne praksisen, det burde jo nesten en eller annen form for forbrukermyndigheter kunne gjøre noe med? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå