G Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Kjenner noen som har bodd omtrentlig 3 år ett sted. Leietaker valgte å ikke vaske ut. Utleier har ikke hatt penger på sperret depositum konto, og har unnlatt å betale renter. Utleier valgte å vaske leiligheten selv. Har det noen betydning for beregning av eventuell utvaskekostnad? Vaskebyråer tar jo en stiv pris, men kan utleier gjøre det samme når han valgte å gjøre jobben selv? Utleier har ikke krevd noe for vaskejobben. Selv om denne saken her nok utbalanserer seg med null kostnader for noen parter, så kunne det være interessant å vite hva konsekvens en utleier som ikke har orden på depositumet risikerer. Og også hvilke satser som kan kreves for vasking. Tenker leiligheten var en 60 kvadratmeter maks, kanskje noe mindre. Til slutt så lurer jeg på om det gjelder andre lover mellom bedrifter for slik utleie. I dette tilfelle så kan det kanskje tolkes at utleier leide ut til en bedriftsleietaker som hadde en ansatt boende i leiligheten. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Depositumet er utleiger sin forsikring om at ting kan bli ordna om leigetakaren ikkje oppfyller sin del av avtalen. Det at utleiger vaska leiligheita sjølv gjer det litt vanskelig då det ikkje er så lett å sette verdien på denne jobben, og strengt tatt så er dette noke som utleiger hadde ungått om han hadde passa på å ha depositumskontoen i orden. Utleiger kan trekke fra utgifter til vaskemiddler og slikt fra depositumskontoen, men når det gjeld verdi av sjølve vaskejobben så er dette litt vanskeligare å sette pris på. Han kan sjølvsagt prøve seg på å sette samme prisen som eit vaskebyrå ville ha tatt, men dette blir ikkje heilt rett sidan vaskebyrået må bruke ein del av summen dei krever for jobben på å betale staten i form av arbeidsgiveravgift, moms osv. Det utleiger her skulle ha gjort er å leige inn eit vaskebyrå og bruke depositumskontoen (leigetakars pengar) på å betale dei. Når det gjeld utleige mellom bedrifter så er eg usikker på om det er noke lover som regulerer dette, reknar med at utleige er utleige uavhengig om det er mellom privatpersoner, mellom bedrifter eller mellom privatperson og bedrift. Lenke til kommentar
G Skrevet 7. august 2009 Forfatter Del Skrevet 7. august 2009 (endret) Det spiller liten rolle for meg hvordan dette skulle ende for vedkommende. Som nevnt før så har det nok ordnet seg sånn at utleier svelger tapet av fortjenesten han kunne tatt seg ved utvasken, som er veldig generøst. Og betaler for husleien (bedriften) svelger at utleier sier: Det kan du bare glemme, jeg måtte jo vaske ut. Så du får ingen rente. Jeg kan bare tilføye at det var utleier som hadde full kontroll over depositumet, da dette aldri ble låst til noen depositumkonto. Og at utleier allerede har betalt tilbake samme depositumsum som ble lånt utleier i starten. Dette med mangel på utvask, tror jeg kom som en overraskelse på bedriftens administrasjon. Sånne små saker havner vel vanligvis til mekling, enn til rettsaker uansett. Og her er det nok garantert valgt å bare godta utleiers generøsitet, selv om han ikke fulgte regler om depositumkonto. Endret 7. august 2009 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå