Lillekrek Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 (endret) I Norges grunnlov § 2 annet ledd står det, sitat: "Den avangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at opdrage deres Bjørn i samme". Sitat slutt. Det er jo ingen hemmelighet at den evangelisk-lutherske religion, altså protestantismen, er den største kristne grenen i Norge. Og som Norges statlige kirke er det, det trosamfunnet med flest medlemmer i Norge. Her på forumet er det flere kristne, noe som jeg overhodet ikke har noe problemer med. Selv er jeg personlig ateist, etter å ha vært oppdratt i et kristen-katolsk hjem. Poenget med dette er at jeg lurer på hvor mange kristne, egentlig vet hva deres religion går ut på, og denne tråden går til dere som er protestanter. Martin Luther, følgte jo William Ockhams nominalisme, altså en kritisk holding til middelalderfilosofiens fdorestilling om et fornuftig og velordnet kosmos(via moderna). Viktig å nevne at i protestantismen er det TROEN som alltid har rang over fornuften. Alt mennesker trenger å vite om trospørsmål er i skriften. Altså trenger man ikke prester, paver osv for å fortelle oss hva man skal tro, man trenger bare å vite at Gud åpenbarte seg for mennesket. Dermed kan man heller ikke tolke bibelen filosofisk eller analogisk. Protestantismen er svært streng på at bibelen skal tolkes bokstavtro, troen alene er det som kan gjøre mennesket rettferdig. Til å handle i samkvem med bibelen. Teologien i protestantismen er slik at fornuften, når den er styrt av troen kan være et nyttig verktøy, men setter den seg til dommer over trosartikler, er det djevlens verk. Denne arrogansen er utilgivelig og må knekkes ved at fornuften skal tvinges til å akseptere det som fra en filosofisk synsvinkel framstår som fornuftsstridig og absurd. Følgelig kan heller ikke fornuften gi oss etiske retningslinjer for handling. Videre, siden dette har vært et het tema for diskusjon her på forumet kan jeg nevne at at protestantismen har et voluntaristisk islett. Når Gud setter skillet mellom godt og ondt, rett og urett, skjer det ut fra en suveren viljesakt. Det som er riktig og godt, er ikke riktig og godt fordi Gud er bundet av en moralks standard (som vi ateister liker å påpeke, ofte),m ne fordi Gud vil det slik. Gud er Gud, og man kan dermed ikke sette en målestokk på hans vilje. Guds frie vilje blir regel for alle ting. Man må ta utgangspunkt i bibelen og dermed er vårs vilje illusorisk, den er predeterminert av Gud. Vi kan dermed ikke sette regler og normer over Guds vilje. Gjør vi det, setter vi en annen skaper over Skaperen. Derfor det har skjedd flere konflikter mellom kirke og stat i Norge. Jeg vil gjerne stille noen spørsmål til de som leser dette, er du kristen, isåfall hvilket trosammfunn? Er du protestant vil jeg gjerne spørre om du selv er selektiv ovenfor det som står i bibelen, ettersom det er den autorative sannhet skal man også følge den. Bokstavtro. Greit nok at jorden er 6000 år, tro på det så mye man vil, det gidder jeg ikke diskutere. Derimot, følger du den slavisk? Ville du drept ditt eget barn fordi det var obsternasig? Regner med dere har lest bibelen og regelen kom orginalt i GT, jepp, men Jesu var SVÆRT forbanna på de som ikke gjennomførte den regelen og krevde at den skulle etterfølges. På hvilken måte rettferdigjør du din tro? Endret 6. august 2009 av Lillekrek Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå