kilik Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 (endret) Synes egentlig ikke det var skremmende høye tall. Europa har en stor aldrende befolkning og jeg vil tippe de på 65+ utgjør det klare flertallet av de som ikke har brukt nettet. Om 20 år er nok tallet under 10%. Endret 6. august 2009 av kilik Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Ser ikke helt nytteverdien i en slik undersøkelse når det er såpass store forskjeller innad i gruppa de undersøker Bare fordi media rapporterer noen store tall fra en undersøkelser, så betyr ikke det at det ikke finnes langt mer informasjon som ikke er finere gradert. Det er nesten garantert tilfellet her også. AtW Lenke til kommentar
kilik Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Litt statistikk "Internet Users In Europe March 2009" Island og Norge topper lista hvor henholdsvis 90% og 86% av befolkningen bruker internett. Ukraina, Albania og Moldova ligger på bunn med 14-16%. Gjennomsnitt er 49%. Merk at dette gjelder for hele Europa, ikke bare EU-landene. Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Vil bare tipse de som mener teleinfrastrukturen i "Øst-Europa" er bygget opp av spytt, tjære og 100 år gammel kobber (og eierne av mange andre rare påstander også) om at både Norwegian og SAS har rimelige flybilletter til mange av Øst-Europas vakre hovedsteder. Dersom en gjennomsnittlig norsk månedslønn er som en i tråden her beskriver så rekker en jo virkelig å slå seg løs på reisen også, samtidig som man kanskje blir litt mer kulturelt opplyst. Lenke til kommentar
S_J Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Hufff og nei, dette må man gjøre noe med. Alle må tvinges til å bruke internett hver dag. Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Tenk på dine foreldres foreldre. Hvor mange av dem lever i dag og hvor mange av dem bruker internett. Det samme kan du gjøre med med dine unger, hvor mange av dem bruker internett. Vi kan jo flytte oss til Russland. Et enormt land, der folk bur langt ute på landet. Og de andre fattige landene denne testen angår. Her i Norge betaler vi cikra 300 - 500kr per mnd for bredbånd. Hva vil den prisen tilsvare i et fattigt land? Jeg har tro på den statistikken. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Det ser helt sikkert slik ut, det har jeg nemlig hørt fra noen som sa de hadde vært der Og fra spøk til alvor, så tror jeg denne statestikken kan stemme ganske godt. Jeg kjenner da mange her hjemme også som aldri har tatt i en datamaskin før, og sannsynligvis kommer til å klare seg fint uten også Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Og fra spøk til alvor, så tror jeg denne statestikken kan stemme ganske godt. Jeg kjenner da mange her hjemme også som aldri har tatt i en datamaskin før, og sannsynligvis kommer til å klare seg fint uten også Og der tror jeg du traff svaret på gåten om hvorfor 1 av tre ikke har brukt nettet: Fordi de klarer seg uten. Det er forbausende hva du kan få til i den analoge verden. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Man klarer seg også uten innlagt strøm og vann. Men det er jo ikke til å komme bort i fra at både strøm, vann og Internett er en betydelig fordel til en lang rekke praktiske gjøremål. Og ennå mer vil det bli. Evt. kunne jeg sammenlignet med å kunne lese, skrive og regne. Man klarer seg uten, men det gir betydelige praktiske ulemper i hverdagen. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Nå gjør du deg vrangere enn strengt tatt nødvendig. Selvfølgelig er internett 'kjekt å ha' men sammenliknet med innlagt vann og strøm er 'nødvendighetsfaktoren' lav. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Jeg synes ikke jeg gjør meg vrang. Tenk litt på de gjøremål mange av oss i dag tar for gitt: - Epost vs brevpost. - Lynmeldinger vs SMS. - Hente og levere offentlige søknadskjemaer på nett vs dra til byen, hente de i åpningstida, fylle ut for hånd og levere. - Google maps vs papirkart fra bensinstasjonen/bokhandelen. - Telefonkatalogen.no vs papirkatalogene eller 1881. - Lese nyheter på ferie vs ikke finne norske aviser i det hele tatt i de lokale butikkene. - Selvangivelse på nett vs papirutgaven. - Minuttoppdaterte Wikipedia vs mange år gamle leksikon i hylla. - Levere foto til "fremkalling" på nett vs å reise til nærmeste fotoforhandler to ganger (levering + henting). - osv, osv. Jeg synes det godt kan sammenlignes med: - Få vann rett i springen vs hente vann i bøtter fra nærmeste bekk. - Slå på det elektriske vaffeljernet vs fyre i vedovnen for å steke vafler på gammelmåten. Tenker man på de 25% som ikke har brukt datamaskin så snakker vi også om å skrive dokumenter på skrivemaskin med rettetast og en del sånne trivialiteter. Det er ganske skremmende at hele 25% av europas befolkning ikke kan skrive et dokument på en datamaskin og at 33% rett og slett ikke kan sende eller motta epost. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 skulle likt å sett prosentandelen eldre i europa... Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Jeg synes ikke jeg gjør meg vrang. Tenk litt på de gjøremål mange av oss i dag tar for gitt: Du er vrang! Alt dette er ting som er nyttige og tildels tidsbesparende men ikke nødvendige. - Epost vs brevpost.Ekte brev er da mye hyggeligere( så kan du heller sende SMS til resten )- Lynmeldinger vs SMS. SMS vinner!- Hente og levere offentlige søknadskjemaer på nett vs dra til byen, hente de i åpningstida, fylle ut for hånd og levere.Hvor ofte gjør du det?- Google maps vs papirkart fra bensinstasjonen/bokhandelen.Så vinner nettet til du reiser deg fra stolen for å gå ut i det terrenget du akkurat har sett på skjermen.- Telefonkatalogen.no vs papirkatalogene eller 1881.1881 på SMS?- Lese nyheter på ferie vs ikke finne norske aviser i det hele tatt i de lokale butikkene.Sånt klarer du deg uten. Bruk det heller som unnskyldning til å ta en prat med kjente når du kommer tilbake.- Selvangivelse på nett vs papirutgaven.Kun en gang i året, det kan vi leve med.- Minuttoppdaterte Wikipedia vs mange år gamle leksikon i hylla.Hvis du hadde holdt deg unna 'snedige ting du lurer på'-tråden hadde du også klart deg med et papirleksikon. - Levere foto til "fremkalling" på nett vs å reise til nærmeste fotoforhandler to ganger (levering + henting).Fotoprinter?Tenker man på de 25% som ikke har brukt datamaskin så snakker vi også om å skrive dokumenter på skrivemaskin med rettetast og en del sånne trivialiteter. Det er ganske skremmende at hele 25% av europas befolkning ikke kan skrive et dokument på en datamaskin og at 33% rett og slett ikke kan sende eller motta epost. Er det ikke det minste skremmende at vi snart får et samfunn hvor internett og data går fra å være en nyttig(men stort sett frivillig) ting til å bli en nødvendighet? Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 tror det samme har blitt sagt om mye rart oppgjennom tiden... Lenke til kommentar
oldis Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Jeg synes ikke jeg gjør meg vrang. Tenk litt på de gjøremål mange av oss i dag tar for gitt: Du er vrang! Alt dette er ting som er nyttige og tildels tidsbesparende men ikke nødvendige. - Epost vs brevpost.Ekte brev er da mye hyggeligere( så kan du heller sende SMS til resten )- Lynmeldinger vs SMS. SMS vinner!- Hente og levere offentlige søknadskjemaer på nett vs dra til byen, hente de i åpningstida, fylle ut for hånd og levere.Hvor ofte gjør du det?- Google maps vs papirkart fra bensinstasjonen/bokhandelen.Så vinner nettet til du reiser deg fra stolen for å gå ut i det terrenget du akkurat har sett på skjermen.- Telefonkatalogen.no vs papirkatalogene eller 1881.1881 på SMS?- Lese nyheter på ferie vs ikke finne norske aviser i det hele tatt i de lokale butikkene.Sånt klarer du deg uten. Bruk det heller som unnskyldning til å ta en prat med kjente når du kommer tilbake.- Selvangivelse på nett vs papirutgaven.Kun en gang i året, det kan vi leve med.- Minuttoppdaterte Wikipedia vs mange år gamle leksikon i hylla.Hvis du hadde holdt deg unna 'snedige ting du lurer på'-tråden hadde du også klart deg med et papirleksikon. - Levere foto til "fremkalling" på nett vs å reise til nærmeste fotoforhandler to ganger (levering + henting).Fotoprinter?Tenker man på de 25% som ikke har brukt datamaskin så snakker vi også om å skrive dokumenter på skrivemaskin med rettetast og en del sånne trivialiteter. Det er ganske skremmende at hele 25% av europas befolkning ikke kan skrive et dokument på en datamaskin og at 33% rett og slett ikke kan sende eller motta epost. Er det ikke det minste skremmende at vi snart får et samfunn hvor internett og data går fra å være en nyttig(men stort sett frivillig) ting til å bli en nødvendighet? Godt svart! La oss slutte å prakke internett og data på folk for en hver pris. Er ikke noe skremmende med denne statistikken. Dersom det hadde vært ett av tre skolebarn i ungdomskolen, så kunne vi kanskje heller diskutert det.. Mener nå jeg, da... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Nå gjør du deg vrangere enn strengt tatt nødvendig. Selvfølgelig er internett 'kjekt å ha' men sammenliknet med innlagt vann og strøm er 'nødvendighetsfaktoren' lav. Det er kanskje mindre nyttig enn innlagt vann og strøm, men det er nesten det eneste av den type ting også, feks vil jeg mye heller ha nett enn TV, jeg vil også mye heller ha nett enn en bil. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Du er vrang! Alt dette er ting som er nyttige og tildels tidsbesparende men ikke nødvendige. Da må jeg være ennå mer vrang Strøm og innlagt vann er både nyttige og tidsbesparende men heller ikke strengt nødvendige. Er det ikke det minste skremmende at vi snart får et samfunn hvor internett og data går fra å være en nyttig(men stort sett frivillig) ting til å bli en nødvendighet? Jeg synes valgfrihet er svært viktig så jeg vil ikke ha noen tvang til å bruke Internett hvis du tror det. (I likhet med at man ikke er tvunget til å legge inn vann og strøm i huset) Men jeg synes det er skremmende at så mange ikke bruker så nyttige og tidsbesparende ting som Internett. Kostnaden er nok i gjennomsnitt mye lavere enn det er å legge inn strøm og vann. Både investeringskostnad og brukskostnader. Det skyldes nok i hovedsak at Internett er mer kunnskapskrevende enn vann og strøm og at det ikke er lagt opp til generell utdanning i bruk av Internett for alle som er ferdig med skolen. Ser man på de store variasjonene i Internettbruk fra land til land så virker det ikke som det er mangel på interesse for Internett. At så mange ikke bruker Internett tror jeg heller skyldes kunnskap, tilgang og økonomi. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Hvorfor er det egentlig skremmende at data blir mer nødvendig? Man kan si det samme om strøm, vann, bil, senger, hus.. Dette er ting som vi har laget for å gjøre dagen enklere og mer komfortabel, samtidig som vi bryter teknologiske grenser. Jeg ser ikke helt forskjellen på data/internett og alt annet vi har laget og blitt vant til. Vi kunne jo godt ha levd ute i skogen uten veier i små tribes med bål etc, men hva er poenget når teknologien er der, klar til å brukes? Lenke til kommentar
kilik Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 skulle likt å sett prosentandelen eldre i europa... Kjapp googling gir 20-25% er over 60 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå