Gå til innhold

[Løst]Solblender på eller av?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en amatør som har fotografert i et år nå og blir ikke helt klok på dette spørsmålet.

Stort sett har jeg solblenderen av linsa men har det egentlig noe å bety eller kan den stå på kamera hele tiden?

Da jeg var på fotorunde i sommer så jeg mange som hadde den stående på hele tiden, men vil bildene da bli mørkere eller fjerner den bare "refleksjoner" fra sola?

Takker på forhånd for svar

JC

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg er en amatør som har fotografert i et år nå og blir ikke helt klok på dette spørsmålet.

Stort sett har jeg solblenderen av linsa men har det egentlig noe å bety eller kan den stå på kamera hele tiden?

Da jeg var på fotorunde i sommer så jeg mange som hadde den stående på hele tiden, men vil bildene da bli mørkere eller fjerner den bare "refleksjoner" fra sola?

Takker på forhånd for svar

JC

Hei.

Solblenderen har i utgangspunktet to funksjoner. Den første, og viktigste, er at den skjermer for uønsket lys inn i objektivet ditt. Dette gjør at du unngår en del uønskede effekter når du fotograferer ute i sollys (sol fra side, motlys m.m. kan gi en del effekter man ofte ikke ønsker i et bilde). Det er helt ufarlig å la denne stå på hele tiden, og de fleste av oss gjør det.

I tillegg utfyller den en rolle som beskytter. Den tåler støt og slag mye bedre enn glasset i front av objektivet ditt. Det finnes en tråd her inne av tomsi42 hvor de tester uv/beskyttelsesfilter mot solblender.

Den eneste gangen du egentlig kan trenge å ta den av er når du benytter den integrerte blitsen på kameraet. Når du bruker denne med solblenderen på kan du få skygge på bildet, og da bør du ta den av. Men dette ser du fort i displayet på kameraet ditt etter å ha tatt bilde.

-Ulyden

Edit: For sein, gløtt i den andre tråden :)

Endret av ulyden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...