Gå til innhold

Canon 450D eller Nikon D3000

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal kjøpe meg digital speilrefleks(!).

Jeg har i noen uker nå vært bombesikker på at jeg skal kjøpe Canon 450D,

men i går leste jeg om Nikon D3000, og ble straks veldig usikker.

Jeg er nybegynner med tanke på innstillinger og sånn... Altså jeg leser mer enn gjerne bruksanvisningen,

men vil helst unngå hundre innstillinger som jeg aldri får brukt.

Burde jeg satse på Nikon, og være den nybegynneren jeg er?

Vil jeg etterhvert savne mer fancy innstillinger, og angre for at jeg ikke kjøpte Canon?

Har du noen meninger?

Canon 450D - http://www.akam.no/artikler/canon_eos_450d...offisiell/47720

Nikon D3000 - http://www.akam.no/artikler/nikon_d3000/71075

Og en annen ting - tenker jeg riktig?

Vil det lønne seg å kjøpe kamera i en fotosjappe framfor å muligens få det billigere på f.eks. Elkjøp,

med tanke på at det er lettere å kontakte selger dersom jeg har spørsmål, eller det skulle skje noe med kameraet?

M.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste vil vel si at du velger kameraet etter hvilket grep som virker best for deg. Kan være greit å tenke over fremtidige objektiver du vil ha muligheten til å kjøpe i fremtiden. Men som regel har begge to gode utvalg og samme utvalg av tredjepartsoptikk.

Tror egentlig du bare skal prøve dem begge i handa, begge er jo gode kameraer :)

Lenke til kommentar

Begge de modellene er vel sikre vinnere. Om du skal bruke rundt 4000kr, så kan du jo også se etter Sony a300, eller 330. Hos Sony får du bedre live view, og - i hvertfall på a300 - bedre batteritid enn konkurrentene, samt bildestabilisator i huset.

Jeg for min del valgte a300 over EOS450/D60 pga disse punktene.

Kjøp kameraet der det er billigst! Elkjøp/Lefdal har butikker over hele landet, så det burde ikke være vanskelig å finne dem. Blir det feil på kameraet, så sendes det mest sannsynlig til samme plassen - uansett hvem du har brukt som forhandler. Tips og triks får man etter min erfaring, best her på forumet, og vår gode venn Google!

Lenke til kommentar
Tror egentlig du bare skal prøve dem begge i handa, begge er jo gode kameraer :)

Takk :) Da skal jeg ut og prøve kameraer en dag, gleder meg!

Om du skal bruke rundt 4000kr, så kan du jo også se etter Sony a300, eller 330.

Enda et alternativ!? Tror jeg holder meg til Canon eller Nikon, men takk for tipset :)

Kjøp kameraet der det er billigst! Blir det feil på kameraet, så sendes det mest sannsynlig til samme plassen - uansett hvem du har brukt som forhandler.

Ja, det er kanskje sant. Har det bare for meg at ting er litt mer knotete hos Elkjøp.

Lenke til kommentar

Beklager sent svar!

Men, jeg må også si meg enig i at det kan være en idé å sjekke ut hvordan det passer inn i hendene dine hos en forhandler. Min erfaring er at Nikon sine entry-modeller er litt mindre, rent fysisk sett.

Lykke til med kjøpet, og fotograferingen! :)

Lenke til kommentar
Beklager sent svar!

Men, jeg må også si meg enig i at det kan være en idé å sjekke ut hvordan det passer inn i hendene dine hos en forhandler. Min erfaring er at Nikon sine entry-modeller er litt mindre, rent fysisk sett.

Lykke til med kjøpet, og fotograferingen! :)

Tusen takk! Jeg gleder meg veldig!

M.

Lenke til kommentar
Kjøp kameraet der det er billigst! Blir det feil på kameraet, så sendes det mest sannsynlig til samme plassen - uansett hvem du har brukt som forhandler.

Ja, det er kanskje sant. Har det bare for meg at ting er litt mer knotete hos Elkjøp.

Det kan være vanskeligere enn det.

For og kunne konkurrere på pris har mange butikker begynt med egenimport av fotoutstyr,ofte blir kameraer solgt med et dårligere/billigere objektiv en det som produsenten har anbefalt til spesifikte kamerapakke "kamerakit".

Hvis du kjøper en model som blir solgt som EU/Europeisk eller Skandinavisk utgave er det et sideimportert kamera som er importert utenom produsentens faste salgskanaler,så den offisielle importøren er ikke pliktig til og reparere reklamasjoner.Salgsstedet er selv pliktig til og få reparere reklamasjoner,vanligvis har salgstedet avtale med et verksted men dette verkstedet kan ligge i et annet land.

Og en annen ting,det hender at salgstedet ikke opplyser at de kameraene dem selger er et sideimportert kamera.

Lenke til kommentar
Det kan være vanskeligere enn det.

For og kunne konkurrere på pris har mange butikker begynt med egenimport av fotoutstyr,ofte blir kameraer solgt med et dårligere/billigere objektiv en det som produsenten har anbefalt til spesifikte kamerapakke "kamerakit".

Takk!

Jeg har allerede bestemt meg for å gå for magefølelsen, og da blir det Japan Photo :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...