Gå til innhold

Hva er en transistor?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I prisippet består en transistor av en lagvis oppbygget silisiumbrikke (mange andre varianter finnes), som kan gjøres spenningsførende ved å påtrykke et av lagene en viss spenning, såkalt styrespenning.

Silisiumbrikka har gjerne tre forskjellige lag, som kalles hhvis emitter, basis og katode. Setter du spenning på (var det emitter tro?), så vil brikka bli elektrisk ledende. Rett og slett en strømventil!

Sikkert en syltynn forklaring, men litt opplysende var den forhåpentligvis?

Ellers så kan du jo benytte diverse nyttige verktøy på nettet, slik jeg gjorde akkurat nå: Søk på kvasir eller google!

Så kan du jo lese litt mer her:

http://www.fysel.ntnu.no/Courses/SIE40AA/p..._ppt_day4_3.pdf

Æsj, det var forresten en dårlig link. Men du kan jo lete litt for egen del også!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Skrue:

du er kanskje på tynn is :-D

Jeg har hendene fulle nå. Leser til eksamen.

Hondaen kan sikkert forklare dette...

LOL!

Joda, jeg ser jo nå at jeg har bæsja skikkelig på leggen! :oops:

Men linken til iver89 var jo glimrende! Får nok sjøl holde kjeft om transistorer heretter! :D

Lykke til med eksamen da!

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

I prisippet består en transistor av en lagvis oppbygget silisiumbrikke (mange andre varianter finnes), som kan gjøres spenningsførende ved å påtrykke et av lagene en viss spenning, såkalt styrespenning.

Silisiumbrikka har gjerne tre forskjellige lag, som kalles hhvis emitter, basis og katode. Setter du spenning på (var det emitter tro?), så vil brikka bli elektrisk ledende. Rett og slett en strømventil!

Sikkert en syltynn forklaring, men litt opplysende var den forhåpentligvis?

Ellers så kan du jo benytte diverse nyttige verktøy på nettet, slik jeg gjorde akkurat nå: Søk på kvasir eller google!

Så kan du jo lese litt mer her:

http://www.fysel.ntnu.no/Courses/SIE40AA/p..._ppt_day4_3.pdf

Æsj, det var forresten en dårlig link. Men du kan jo lete litt for egen del også!

Jeg mener det er Emitter, Basis og Kollektor... Ikke Katode =)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...