Gå til innhold

Kongo-saken | Tjostolv Moland

Anbefalte innlegg

Nå ror du deg bare vekk. Det jeg iutgangspunktet var mest interessert i var at du skulle svare på hvorfor du bryr deg om disse nordmennene når det tydeligvis bor så lite empati og medmenneskelighet i deg? Jeg dømmer deg ikke, jeg er bare interessert i et svar på akkkurat dette. Er det nasjonalfølelsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært søvnløs de to siste dagene så jeg orker ikke å ta den moralske debatten rundt det å presse Kongo til å komme med en bestemt resultat i rettssaken.

Men jeg fant frem noen tall så folk med forkjærlighet for "pengepress diplomati" kan se hva er Norges kapasiteter når det gjelder den slags type diplomati:

FN støtte til Kongo: 828 millioner dollar (kilde)

Norsk støtte til Kongo: 146 millioner kroner (kilde)

Totalt så utgjør norsk støtte rundt 3 % av den totale støtten til Kongo.

Endret av PzMan
Lenke til kommentar
Kan vi ikke bare sende inn soldater sier nå jeg.

Sitter to helt uskyldig til døden dømte nordmenn der nede som er dømt uten et eneste bevis. Drapsmannen så vi selv om dere så Dokument 2 på TV2 et par uker tilbake.

Dette blir for dumt.

Tøys! De har innført våpen uten tillatelse og har forsøkt å opprette et kriminelt forbund. Akkurat de tiltalepunktene hersker det INGEN tvil om. Dødsdommen er helt riktig.

Lenke til kommentar

Dødsdom for ulovelig besittelse av våpen? Og opprettelse av kriminelt forbund, tilstått av en mann som var - og muligens er - mentalt ustabil og samtidig presterte å skrive 2 brev med selvmotsigende innhold?

Om ulovelig besittelse av våpen er tilstrekkelig til å få noen dødsdømt ja, hva skal man si da?

Lenke til kommentar
Om ulovelig besittelse av våpen er tilstrekkelig til å få noen dødsdømt ja, hva skal man si da?

Den ulovlige våpenbesittelsen ble belønnet med 20 års fengsel, ikke dødsstraff.

De ble idømt dødsstraff for det ulovlige forbundet. Det er ingen tvil om at de har forsøkt å opprette et kriminelt forbund. De drev dette "sikkerhetsselskapet" og forsøkte å skaffe seg oppdrag i Kongo. Det ble de belønnet med dødsstraff for. Dette er da ikke vanskelig i det hele tatt.

Jeg synes det er helt idiotisk å bryte loven, for så å sutre over straffen etterpå. Straffenivået i Kongo er et litt annet enn her i Norge, det regner jeg med at de fleste er klar over. Faktisk ligger det nærmere det jeg synes er korrekt nivå, enn det Norge gjør. Forbrytelser skal IKKE lønne seg.

Lenke til kommentar
Jeg er ute etter rettferdig behandling i en rettssak, spesielt når en skal dømme et menneske fra livet, da skal man være ganske skråsikker på at man har rette personen.

Forsåvidt enig. Men det er ikke det jeg spurte deg om. La meg skrive om: Hvorfor er to menneskeliv i en rettssak verdt så mye mer enn en stor mengde menneskeliv foran sultedøden? Det er den logikken jeg ikke forstår.

Lenke til kommentar

Den ulovlige våpenbesittelsen ble belønnet med 20 års fengsel, ikke dødsstraff.

De ble idømt dødsstraff for det ulovlige forbundet. Det er ingen tvil om at de har forsøkt å opprette et kriminelt forbund. De drev dette "sikkerhetsselskapet" og forsøkte å skaffe seg oppdrag i Kongo. Det ble de belønnet med dødsstraff for. Dette er da ikke vanskelig i det hele tatt.

Jeg synes det er helt idiotisk å bryte loven, for så å sutre over straffen etterpå. Straffenivået i Kongo er et litt annet enn her i Norge, det regner jeg med at de fleste er klar over. Faktisk ligger det nærmere det jeg synes er korrekt nivå, enn det Norge gjør. Forbrytelser skal IKKE lønne seg.

Tenker du på SIG avdelingen? Eller tenker du på Moland's påståtte alianse med de rebellene som er så fryktet i Kongo, en alianse Moland innrømmet under hans psykotiske tilstand? Eller hans innrømmelse av i ha begått mordet i et brev og et annet hvor han sier han ikke har gjort det?

Jeg vet ikke hvilken beviser du - og militærtribunalet - sitter inne med, men det er mer enn hva vi normale dødelig sitter inne med.

Det er et ordtak som sier "Uskyldig til det motsatte er bevist". I dette tilfellet er bevisene i saken så absurd, og historiene til dommerpanelet så idiotisk, at det er ikke verdig en rettsak. I tilegg fabrikerer de beviser som det passer dem, noe f.eks bildet av en angivelig bakmann skal bevise ved at han peker på et tilfeldig punkt på kartet - noe som forøvrig har blitt en satire over hele verden hvor alle nå "peker" på Kongo.

Når en av de fem dommerne nå sier han er direkte flau over behandlingen saken har fått så sier det vel seg. De er bare ute etter å dømme noen, ikke ute etter rettferdighet. Kanskje det er det som skille Norge fra Kongo.

@Husam

Nå er det lagt frem tall som tilsier at Norge gir kun 3% av den totale støtten til Kongo. Det jeg mer vil frem til er at Norge statfester internasjonalt at de ikke finner seg i slike behandlinger Kongo har vist det siste halvåret med militærtribunalet i front. Det vil ikke gå noe nevneverdig ut over det kongolesiske folket at Norge kutter støtte sin, det er mer en protest.

Lenke til kommentar
Noen som har en artikkel/side eller lignende som oppsummerer alt som har skjedd i saken til nå enkelt og greit?

Dette er det nærmeste jeg kommer en oppsummering, men siste punkt i denne listen er fra 11.08.09, så, ja, vil vel også si at det er vanskelig å lage en god oversikt over en så komplisert sak.

Oppsummering

Hendelsesforløpet i følge French: Les her

Ellers er det vel bare å lese gjennom endel artikler på vg, men noe særlig klok blir man vel nødvendigvis ikke. Ikke helt lett å kunne si sikkert hva som skjedde drapsdagen...

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar
Noen som har en artikkel/side eller lignende som oppsummerer alt som har skjedd i saken til nå enkelt og greit?

Denne tråden?

1300 innlegg fordelt på 65 sider er vel ikke noen særlig god oppsummering vil jeg si.

Dette er det nærmeste jeg kommer en oppsummering, men siste punkt i denne listen er fra 11.08.09, så, ja, vil vel også si at det er vanskelig å lage en god oversikt over en så komplisert sak.

Oppsummering

Hendelsesforløpet i følge French: Les her

Ellers er det vel bare å lese gjennom endel artikler på vg, men noe særlig klok blir man vel nødvendigvis ikke. Ikke helt lett å kunne si sikkert hva som skjedde drapsdagen...

Takk, fant den før jeg spurte her jeg også, så virker ikke som det er så mye der ute. Jeg personlig er ganske med på hva som har skjedd, men skulle prøve å finne en oppsummering til noen andre som trengte det. Men takk for hjelpa. :)

Lenke til kommentar

Fant denne oppsummeringen på tv2 sin nettside, men enig, ikke mange gode oversiktsartikler å finne...

* 9. og 11. mai ble Tjostolv Moland (28) fra Vegårdshei og Joshua French (27) fra Re pågrepet i nasjonalparken Okapi i Den demokratiske republikken Kongo.

* Nordmennene ble tiltalt for å ha drept den lokale sjåføren Abeidi Kasongo, i tillegg ble de tiltalt for drapsforsøk, væpnet ran, konspirasjon, spionasje og ulovlig innførsel av våpen.

* Kongolesiske myndigheter besluttet at de skulle stilles for militær domstol da de hadde på seg ID-papirer fra Forsvaret og sikkerhetsfirmaet SIG.

* Straffesaken startet fredag 14. august i byen Kisangani nordøst i Kongo.

* Dom i saken falt 8. september. Nordmennene ble funnet skyldig i drap, drapsforsøk, konspirasjon, spionasje og væpnet ran. I tillegg 20 års fengsel for ulovlig innførsel av våpen til Kongo. Begge fikk fem dødstraffer hver.

* Moland og French har anket dommen til en høyere militær domstol. Anken er nå til behandling.

* Norsk UD har fått forsikringer fra sentrale kongolesiske myndigheter om at dødsstraffen ikke vil bli fullbyrdet.

* Ankesaken startet tirsdag 13. oktober, men ble i løpet av noen timer utsatt til torsdag. Det har siden vært flere utsettelser i saken.

* Torsdag 3. desember kom dommen i ankesaken. Nordmennene ble på nytt dømt til døden og alle dødsdommene fra første rettsinstans ble opprettholdt. Domstolen fant ingen formildende omstendigheter. Sammen med Moland og French er Norge dømt til å betale Den demokratiske republikken Kongo 500 millioner dollar, eller om lag 2,8 milliarder kroner.

KILDE

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar
Så når skal Norge betale hva de skylder?

Det er ikke sånn det funker - En rett i utlandet kan ikke pålegge staten Norge noe som helst. Eller de kan jo pålegge en stat å betale en sum X men det finnes ikke noe mekanismer som gjør at en slik dom kan gjennomføres i praksis.

Lenke til kommentar
Så når skal Norge betale hva de skylder?

Det er ikke sånn det funker - En rett i utlandet kan ikke pålegge staten Norge noe som helst. Eller de kan jo pålegge en stat å betale en sum X men det finnes ikke noe mekanismer som gjør at en slik dom kan gjennomføres i praksis.

Beleiring, frem til vi gir oss, atomvåpen, terrorhandlinger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...