Jens72 Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Rolig, rolig. Selv om det er rasisme og økonomiske motiv bak det som foregår i Kongo, trenger vi ikke oppføre oss hodeløse mot de. Det finnes måter å løse dette på uten å ty til militær makt. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Norge burde ikke godta utpressingen som blir begått av det korrupte systemet og burde kreve å få mennene utlevert. Korrupt? De har bare et annet rettssystem enn det vi har. Her lar vi mordere gå fri, jeg synes ikke det er så mye bedre. Det jeg synes vi burde gjøre, er å kutte all bistand til Afrika. Lenke til kommentar
Bendit Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Vi burde iallefall KREVE at de er uskyldige til det motsatte er bevist. Er liten vits å følge med på rettsaken dersom Norge ikke stepper inn. De tapte jo før de hadde funnet første bevis. (Jeg vil også pressisere at jeg ikke har all fakta. Kun det som står på forumet og i media.) Lenke til kommentar
8520dcn Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Blir det dødsstraff på disse 2 er jeg ihvertfall enig at vi bør slå en strek over bistandspengene. De burde vi forlange som det minste av landene som motar bistandspenger. Personlig synes jeg heller vi burde invistere i landene og bruke avkastningen på oss selv. Og selvsagt styre unna de værste røverstatene, de vil fortsette å råtne til evig tid samme hva vi foretar oss her. Vi blir sykt utnytta vil jeg tippe uten å kunne dokumentere det. Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Jeg har venner som har vært i militæret med Moland og de sier han er helt psycho. Tror ikke de var turister i Afrika for å si det sånn, men om de har drept denne mannen med kaldt blod er jeg ikke så sikker på. Ser ikke helt motivet dems, virker ikke så veldig lurt å gjøre noe sånt akkurat. Har på følelsen at de ble forsøkt ranet og skjøt i selvforsvar eller noe sånt. Uansett tror jeg aldri vi kommer til å finne ut nøyaktig hva som skjedde, denne rettsaken er jo bare tull. Lenke til kommentar
Nailer Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 " Ser ikke helt motivet dems, virker ikke så veldig lurt å gjøre noe sånt akkurat. Har på følelsen at de ble forsøkt ranet og skjøt i selvforsvar eller noe sånt." Yep. Hvorfor i helvete skulle norsk ungdom drepe en eller annen random sjåfør bare på gøy? De to siktede er neppe så fattige at de må drepe for pengenes skyld. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Just for fun? Impuls? Affekt? Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Motiv har vel lite å bety utenom at man kan sannsynliggjøre et indisium. Om de har drept fyren eller ei tror jeg har lite med selve hatet de utsettes for. Hva om hatet er rettet mot det faktum at de er leiesoldater, og leiesoldater har en tendens til å ikke akkurat være humanismens flaggskip. At de i det hele tatt har fått en rettssak må nesten se som et bra steg for Kongo sin del. Tidligere ville de blitt tatt av dage kjappere enn svint. Lenke til kommentar
Dumrian Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Motiv har vel lite å bety utenom at man kan sannsynliggjøre et indisium. Om de har drept fyren eller ei tror jeg har lite med selve hatet de utsettes for. Hva om hatet er rettet mot det faktum at de er leiesoldater, og leiesoldater har en tendens til å ikke akkurat være humanismens flaggskip. At de i det hele tatt har fått en rettssak må nesten se som et bra steg for Kongo sin del. Tidligere ville de blitt tatt av dage kjappere enn svint. Det ville de nok også om det ikke hadde blitt en såpass stor sak av det. Er sikkert endel utlendinger som har måtte takke for seg for mindre forseelser tidligere. En ting jeg lurer på er hvorfor de ikke ble skutt når de flyktet fra politiet/militæret etter dette såkalte drapet. Jeg regner med at de som jaget dem kunne ha skutt og drept dem uten å fått store spørsmål, de kunne kanskje sagt at det var selvforsvar eller lignende. Istedenfor ble de arrestert og så bragt til retten. Vil tro dette enten er for å vise at de har et rettssystem eller for å få erstatning (ja, jeg tror det er en sjanse for at det hele er et komplott mot dem - ikke tro at jeg er en typisk konspirasjonssympatisør). Forstå at jeg ikke sier de er uskyldige, og jeg vet at de ble skutt på iløpet av flukten (en bananklase i ryggsekken til enten Moland eller French ble truffet), men er mange ting som virker ulogiske og usannsynlige i det inntrykket/bildet jeg har av Kongo, og vil tro noen av disse inntrykkene stemmer ganske godt. Lenke til kommentar
why Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Motiv har vel lite å bety utenom at man kan sannsynliggjøre et indisium. Om de har drept fyren eller ei tror jeg har lite med selve hatet de utsettes for. Hva om hatet er rettet mot det faktum at de er leiesoldater, og leiesoldater har en tendens til å ikke akkurat være humanismens flaggskip. At de i det hele tatt har fått en rettssak må nesten se som et bra steg for Kongo sin del. Tidligere ville de blitt tatt av dage kjappere enn svint. Er det ett faktum at de er leiesoldater? Eller er det noe du tror? Lenke til kommentar
why Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Motiv har vel lite å bety utenom at man kan sannsynliggjøre et indisium. Om de har drept fyren eller ei tror jeg har lite med selve hatet de utsettes for. Hva om hatet er rettet mot det faktum at de er leiesoldater, og leiesoldater har en tendens til å ikke akkurat være humanismens flaggskip. At de i det hele tatt har fått en rettssak må nesten se som et bra steg for Kongo sin del. Tidligere ville de blitt tatt av dage kjappere enn svint. Det ville de nok også om det ikke hadde blitt en såpass stor sak av det. Er sikkert endel utlendinger som har måtte takke for seg for mindre forseelser tidligere. En ting jeg lurer på er hvorfor de ikke ble skutt når de flyktet fra politiet/militæret etter dette såkalte drapet. Jeg regner med at de som jaget dem kunne ha skutt og drept dem uten å fått store spørsmål, de kunne kanskje sagt at det var selvforsvar eller lignende. Istedenfor ble de arrestert og så bragt til retten. Vil tro dette enten er for å vise at de har et rettssystem eller for å få erstatning (ja, jeg tror det er en sjanse for at det hele er et komplott mot dem - ikke tro at jeg er en typisk konspirasjonssympatisør). Forstå at jeg ikke sier de er uskyldige, og jeg vet at de ble skutt på iløpet av flukten (en bananklase i ryggsekken til enten Moland eller French ble truffet), men er mange ting som virker ulogiske og usannsynlige i det inntrykket/bildet jeg har av Kongo, og vil tro noen av disse inntrykkene stemmer ganske godt. De ble visst skutt etter en del ganger. Det var derfor de flyktet. Jeg tror at hvis begge to ble tatt samtidig ville begge blitt drept. Men ettersom Moland kom seg unna, ville de beholde French i live, muligens for å få informasjon ut av ham, om hvor Moland skulle flykte til? Da Moland gav seg selv inn, hadde media allerede skrevet om saken, og da ville det ikke tatt seg ut at de begge ble drept. Lenke til kommentar
mathos Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Blir bare mer og mer overbevist om at dette er en politisk motivert rettssak. Spørsmålet er bare om det er et show for verdensopinionen eller for DRCs egne. Sånn som ting har gått til nå, vil ikke dette spørsmålet være særlig vanskelig å besvare.. Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Må være kjipt å være en spillebrikke i dette politiske spillet. Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Hvis vi lar nordmenn bli henrettet i utlandet syntes jeg det er på tide at vi kan deportere folk som risikerer det samme. Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 20. august 2009 Forfatter Del Skrevet 20. august 2009 Mange her som ikke helt ser poengene som blir fremsatt. Det er ingen som er prinsipiellt uenige i at nordmenn som begår kriminalitet i utlandet bør prosederes der. Poenget er at man har rett til en rettferdig rettsak der et minimum av rettssikkerhet er ivaretatt. Denne virker ikke å være tilstede i Kongo, og erstatingskrav i FORKANT av dommen? jadda.. Jeg mener French og Moland burde overføres til varetekt i Norge, så får Kongo sende de beste engelsk-talende aktorene opp hit, og så får vi ha en rettsak her, og eventuellt overføring til kongo for soning der om de blir funnet skyldige. En kronglete løsning, men hvis de rett og slett ikke er i stand til å føre en rettsak i Kongo, noe de siste tids bilder tydelig viser, så ser jeg ingen annen utvei. ALLE HAR RETT PÅ EN RETTFERDIG RETTSAK, UANSETT OM DE ER KANNIBALISTISKE SPEDBARNSSKJENDERE. "The degree of civilization in a society can be judged by entering the prisons." Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Litt artig at "vitnene" krever vannvittig erstatning. Kanskje litt inhabil som vitner. Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Skal man le eller gråte.... 12:17 French og Moland får beskjed om å reise seg. Dommeren ber så tolken om å reise seg, men ingenting skjer. Det viser seg at ingen tolk er til stede. Dommeren tar opp mobiltelefonen og ringer.... 11:41 Teknikkeren virker å skjønne at folk er lei av å vente, og har satt på CD med Celine Dion. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Det er ingen som er prinsipiellt uenige i at nordmenn som begår kriminalitet i utlandet bør prosederes der. Poenget er at man har rett til en rettferdig rettsak der et minimum av rettssikkerhet er ivaretatt. Denne virker ikke å være tilstede i Kongo, og erstatingskrav i FORKANT av dommen? jadda.. Dette er jo en kombinert straffesak og en sivilrettslig erstatingssak. I sistnevnte er det vanlig å fremsette et erstatningskrav i forkant av saken - også i Norge. (Men her i Norge blir de ført som 2 separate saker. Det er derfor folk kan frifinnes for drap, men allikevel bli dømt til å betale erstatning til drapsofferets etterlatte.) Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 11:41 Teknikkeren virker å skjønne at folk er lei av å vente, og har satt på CD med Celine Dion. Strider mot Geneve-konvensjonen; Cruel and unusual punishment. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 [...]et bilde hvor de står og tørker blod ut av bilen og smiller og tar vare på bildene tar de med seg hjem. hvem andre en. en skyldig man ville prøvd og skjule sporene [...] Så du mener de var smarte nok til å forsøke å skjule spor, men samtidig dumme nok til å fotografere seg selv mens de fjernet spor? Det kan da være mange grunner til å vaske blod ut av førersetet, f.eks om de måtte kjøre bilen videre vil det vel være en naturlig ting å gjøre før man setter seg inn... Nå vet jeg ikke hvor mange ganger du har befunnet deg i svert stressende situasjoner med blod og døde mennesker, men min erfaring er at det eneste man kan si om reaksjonen det gir er at den blir helt annerledes enn hvordan du selv trodde du skulle reagere. Sant det der, en kompis og ei venninne var vitne til en stygg ulykke for litt siden. Var en mann med avkappet hode som trillet bortover, samt en annen som var nesten død og vred seg i smerter før han tilslutt døde. De begynte faktisk å le, tro det eller ei. De er helt normale folk på 18 år, de synes ikke det var kult i ettertid og de slet litt med det og sånn men det var reaksjonen dems... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå